126

Har följt din tråd mettis, en av favoriterna!

Det som e kvar nu e att korta avgassystemet så det passar, nu när motorn är 9,2mm samlare ICQ/ad
Jag e lite tveksam om 1 3/8" med värmekammare flödar bra nog för att varva 6000+ rpm...

Räknat på att 32mm halsringar behövs för det varvet och jag ska nog ha det liggandes.

127

Råttan måste ju ha en svans ,stinger duger inte ICQ/ad
http://forumbilder.se/DBRN3/image.jpg

128

den avslutningen på avgas var det snyggaste jag sett på LÄNGE . jävligt mycket coolare än stinger och hideaway o allt annat bolt-on trams

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

129

Blir jäkligt läckert med snedkapat avslut. ICQ/ab

Mera känd som jb...

130

Bara grundbestyckning kvar sen e det bara starta skiten!!
http://www.forumbilder.se/DBS0F/2image.jpg
http://www.forumbilder.se/DBS0F/5image.jpg

131

Var ju ingen vidare puts och stil på den motorn precis...  ICQ/af

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

132

germanbug skrev:

Var ju ingen vidare puts och stil på den motorn precis...  ICQ/af

Man får inga fler hk för puts och stil! ICQ/ad

133

Kanske har lärt sig att aldrig lacka delar innan motorn är startad.  ICQ/ag

Mera känd som jb...

134

Som mig Default/smile Alltid måste man riva isär å förstöra....

135

Olzzon skrev:
germanbug skrev:

Var ju ingen vidare puts och stil på den motorn precis...  ICQ/af

Man får inga fler hk för puts och stil! ICQ/ad

Nä men det brukar hålla ihop bättre  fick jag lära mig hos hondaracing
Man brukar säga så här om man inte haft tid med det sista så har ofta fuskat någon annan stans
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

136 Senaste redigerad av mettis (2014-02-07 17:07:27)

germanbug skrev:

Var ju ingen vidare puts och stil på den motorn precis...  ICQ/af

Om funktion går före, så....
Bilen är ju snygg annars, och har låsbar motorlucka (?-)

Själv körde jag i många år med en totalt orörd 1303S motor i min 66:a Cal-Look - gick så bra med den lågväxlade 1300:a lådan.
Fick pris på Vänerträffen för 12 år sedan, en av "5 outstanding cars" -sådeles öppnade jag aldrig luckan...;-)

137

Olzzon skrev:

Man får inga fler hk för puts och stil! ICQ/ad

Taget!
Dom flesta plåtarna e inte värda att rädda + massa kapa och svets när man tar bort 9,2mm på brädden och dubbla fuggar. Bara glömplåtarna är omoddade ICQ/ad
Skulle kunna köpa nya... så ser den ut som alla andra motorer ICQ/ae
Men jag gillar stuket!

138

Dax för en uppdatering! Som vanligt när man börjar närma sig uppstart med ny motor så råkar man fixa med något annat...

Har sen sist hunnit fixa en ny AT-växellåda som fått sig lite puts.
Mattan maskintvättad och upplimmad så det faktiskt ser bra ut ICQ/ad.
Huvudströmkabeln från batteri till säkringsdosa e bytt till en sjukt mycket grövre, så nu e det inga 2,5volt spänningsfall så inte ens tutan funkar.
Pedalstället e renoverat då det glappade/kärvade där det inte skulle.
Rullarmen e rejält förstärkt och en ny skruv ist för pinne.. Och lite hålplåt för syns skull.
Har förberett det mesta för att skivkonvertera bakbromsarna men väntar till efter besiktning med att montera.
Bromsslangar fram och camber-skruvar bytta, allt undertitel som behövde lite underredesmassa har fått lite.

Motor har startats lite och är nu monterad i bilen fast med org förgasan till besiktningen. Fast alla slangar och kablar hänger kvar så det ska va smidigt att kasta på dubbelknasarna igen ICQ/ag

Ursäkta att alla bilder e upp&ned men forumbilder suger röv!

http://www.forumbilder.se/DC5OT/1image.jpg
ATlådan med hemmagjord mellanbalk (grön såklart...)
http://www.forumbilder.se/DC5OT/2image.jpg
9000-ok, MB skivor, nav från trumma, spacer 130/4-100/4, 10mm hållare till oken.
http://www.forumbilder.se/DC5OT/3image.jpg

http://www.forumbilder.se/DC5OT/4image.jpg
Massa extra material, rör sig fritt utan något glapp alls
http://www.forumbilder.se/DC5OT/5image.jpg
Vinkeln på rampen ändrad då den bara högg i hjulet.
http://www.forumbilder.se/DC5OT/6image.jpg
Som nytt, ett problem ut världen.

139

Fick en filmsnutt på råttan från banco
https://www.facebook.com/photo.php?v=684869081557034

140

Nu står den klar! Ny låda, ny motor, skivbromsar bak, bredare skärmar och nylackat golv  ICQ/ad
http://www.forumbilder.se/DCGMI/bild.JPG

http://www.forumbilder.se/DCGMI/image-4.jpeg

http://www.forumbilder.se/DCGMI/image-5.jpeg
SAAB 9000ok med MB skivor.
http://www.forumbilder.se/DCGMI/image-6.jpeg
lite motgångar med gängor...
http://www.forumbilder.se/DCGMI/image-3.jpeg

http://www.forumbilder.se/DCGMI/image-2.jpeg
Lite verktygsverkstad vid sidan av!
Dorn till ventilstyrningar,inpressning av packbox,axial inmätning, lyftargalleri nedfräsning och ventilfjäder av/på-montering. kan säkert va bra att ha framöver  ICQ/af   
http://www.forumbilder.se/DCGMI/image-1.jpeg

141

Snyggt jobbat ICQ/ab  blev det någon skillnad med nya motorn?

142

fräsig kärra! fan va motorn lät grymt! ICQ/af

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

143

Den rör på sig väldigt bra. I förhållande till den förra motorn så gissar jag att det är upp till 90hk i den.

Den varvar gladeligen upp till 6000varv trots enkelfjädrar och 28mm halsringar och har god körbarhet från tomgång, kylningen fungerar väldigt bra trots 11,2 i komp.

Kommer nog inte görs något mer i år med denna motorn.

Har bestyckningen:
28mm halsringar
125 huvud
200 luft
52 tomgång

Tändstiften har fin färg så jag e nöjd!

144

Verkar ju onekligen som att du har fått till ett mycket framgångsrikt recept    ICQ/ab

Fat chick fanatic

145

Har nu i veckan införskaffat mig ett nytt lik, så nu jävla ska det byggas bajabug!
Kaross/platta från en 1302s i okej skick bortsett från ramhuvudet.

http://www.forumbilder.se/DCH08/bild.JPG

Irs bakvagn kommer bara höjas så mycket det går för drivaxlar och skit, så råd och förslag mottages.
framvagnen som såklart är helt fel för en baja.... funderar jag på att flytta fram bärarmarna och göra en A-konstruktion så att jag får bort krängningshämmarfästena och hela främre delen, som annars är i vägen för markfrigången. kommer troligen använda spindlar och fjäderben från en 1303 då dessa e lättare att ställa camber på då jag tänkt göra allt lite bredare.

http://www.forumbilder.se/DCH08/framvagn.png
tror någon det skulle kunna funka?
tror vw 411 har någon liknande konstruktion????

kommer behöva en donatorbil för framvagn, bakvagn och allt annat...
så jag söker en jävligt billig 1303  ICQ/ag

kommer nog ta några år innan det blir klart men något måste man ha att göra!

146

Tyckte motorn hade börjat flämta lite väl mycket ur vevhusventilationen och att den började tappa lite kraft.

11,3:1 i komp och 6500rpm va kanske inte så bra för 40 åriga kolvar

En ny kolv, ringar och hona cylindern så va det ihop igen  ICQ/ag
Tyvärr vägde kolven 1g mindre än dom andra men får byta alla nästa år..
Passade även på att slipa upp runt insugsventilerna för bättre flöde och för att få ner kompet lite
http://forumbilder.se/DCQOQ/image.jpg

http://forumbilder.se/DCQOR/image.jpg

147

Ojsan, tur de inte vart värre

148

Det kan vara resultatet av spikningar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

149

Man brukar säga att 98oktan är max 10,8/1 statisk för att slippa spikningar (om man har olja i förbräningsrummen så är det 10,5/1 )
Om man vill ha högre så får man byta bränsle
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

150

Dax för uppdatering!
BugRun 31 avklarat! Blev inget köra på strippen iår då jag inte använt någon extra upphängning för motorn. Vilket sabbade en låda förra åter med hjulhopp ICQ/ae
Blev en bänkning iaf, 105hk 5217rpm. Inte dåligt för en uppborrad 1300 med allt original... Nästan.
Den gick lite fett på bänkningmen med 125main, hade behövt 120. Besvikelsen var att jag tappar 26hk på hjulen, 1/4 av allt! Råd om vad jag ska felsöka?
http://www.forumbilder.se/DD3BO/image.jpg