1

Detta blir väl lite av en hur långt är ett snöre fråga men ska försöka förklara vad jag är ute efter.

Skulle vilja ha en låda i min Variant som ska klara 300 turbohästar.
Vill ha en låda som man kan köra stripp/gata med och inte behöva riva efter 20 repor. Motor och låda ska monteras stadigt!
Den kommer rulla på M/T ET street radial 205/40-17"

Vilken låda ska man utgå från, original typ1/3 irs eller en typ2 091?
Vad för sorts Diff?

Mera känd som jb...

2

Med 300 så är det mycket special i en typ1/3 låda om man vill att den skall hålla ihop en längre tid
och dom är dyra som fan
Jag skulle tippa på 30-40 repor för den starkaste pinjongen/kronhjul på en typ1/3
Om du tar kontakt med  MH här på forumet eller Hans L

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 05#p219405

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

091 är nog den starkaste av de du nämner. Vet inte hur mycket en sådan klarar av utan större ingrepp men det kan nog Patte svara på.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

300hp med superdiff från 094 lådan och cromoly pinjongmutter brukar funka bra med 091an  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

Känns som man ska gå på 091an. Blir långtidsbygge men ingen idé med massa effekt innan lådan är stadig. Hellre åka 13-14sek repor med stadig låda än 11or med byte varannan repa. ICQ/ab

Mera känd som jb...

6

Stora planer nu :-)

7

Nä bara en stadig växellåda så man kan åka lite 201/402m. ICQ/ab

Mera känd som jb...

8

M.a.o. du vill inte ha en vxl. utan 3 st, "i en och samma..": gata, 201m, 402m. 
.. den kombinationen var svår, med kraven att åka gatslicks, 300hk, och fort(med lågt varvtal).
Själv brukade jag skifta mellan race-vxl. och "åka fort-låda" i gatbilen.
"Man kan inte både ha och äta kakan."
5-växlad Mendeola eller Albin AGB, om nu $tålar inte är ett problem(?).
Eller, Ja:"gör snöret längre", och vänta till den 6-växlade varianten kommer....

9

Nja. Behöver inte vara en låda som är byggd för 402 dvs med optimal utväxling. Utan en gatläggare som tål effektnsom jag kan köra på strippan med utan att "riskera" haveri.
En Porsche 915 låda vore nog lagomt...

Mera känd som jb...

10

Har missat det, men Albin/Weddle HAR grejerna du behövar, och dessutom sekventiell:
http://www.weddleindustries.com/transax … -transaxle

Hade inte rekommenderat Porsches grejer, om du nu också skall köra "rattlåsräjsing".
Sliders och synkringsmekanism är inte gjord för den typ av hantering(läs: klena grejer, slits/skadas lätt).

11

Har man onödigt mycket pengar är det förstås ett alternativ, men jag tror ändå inte riktigt att det var det här som JB frågade efter  ICQ/ae

AGB10-SS5 10" Sequential 5-speed - $22,950
AGB10-SS6 10" Sequential 6-speed - $24,950

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12

Nä inte direkt. Även om jag förstår MH´s baktanke med min ursprungliga fråga att jag inte vill skruva jämt. ICQ/ab

Mera känd som jb...

13

Åka 13-14 sek på strippen krävs bara 100+ hkr, så om du har 300 turbohkr blir det att sätta in en låda som håller för 11:or !
Tips är att ha smala däck och uppstagad bakvagn. Räcker med super-diff, svetsade drev och crom-mollykil/locktite.

14

1180kg bil åker man inga 13-sek med 100+.  ICQ/ad

Mera känd som jb...

15

Vad innebär svetsade drev?
Vad sitter det för lådor i fyrkantsbussarna?
Funderar lite på en starkade låda till min  Skoda Rapid. Originalet tål väl typ 130hk. Den har dock fördelen att vara femväxlad.

16

Det ligger väl i motorsportens natur att inget är skottsäkert som inte kostar skjortan. Lådorna i formula 1 rasar med jämna mellanrum och dom kostar ändå en slant. Samma sak i Rally. Om en låda i budgetklassen skall hålla är det mer en fråga om körstil än pengar. Att droppa kopplingen med breda däck och tung bil på 8500varv dödar även en Mendeolalåda. Tänk om Topfuel hade klokoppling så skulle ingen komma av startlinjen. Någonstans i kedjan mellan motorn och däcken måste det slira  för att hålla.Vilken busslåda som helst håller för 300turbohästar om du väljer rätt tryckplatta eller rätt däck. Turbobilar kör inte så ofta sönder ettan eller tvåan då laddet brukar komma på trean som vanligtvis brukar ge upp. Men som du säger du vill inte ligga och mecka så ofta därför är jag av den uppfattningen att du gett dig in på fel område. Bil+hästar =meck.

17

Vad håller dom femväxlade busslådorna för?

18

Dom håller inte ens för originalmotorn.

19

Jag har inte haft några större haverier med 091, men diffen måste du ta från en 5-växlad så du får superdiff.
Däremot är ju utväxlingen rätt tråkig i 091, ettan är ju en krypväxel. Jag gjorde om en 091 med drevaxlar från en 5-växlad så jag fick 2:an som 1:a, funkar fint med turbomotor ICQ/ab  Dock går det åt en hel del lådor för att hitta friska delar då dom som sagt verkar dö av vanlig vardagskörning ( eller brist på underhåll kanske?)

20

Att använda Subaru växellåda i Vw är också ett alternativ  ICQ/ab  dessutom får man 5 växlar!  ICQ/ag
http://www.subarugears.com/

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

21

Macke skrev:

Att använda Subaru växellåda i Vw är också ett alternativ  ICQ/ab  dessutom får man 5 växlar!  ICQ/ag
http://www.subarugears.com/

9papp är mer än vad jag tänkt mig att betala. Då kan jag nog köpa andra grejor som håller

22

Ska se om jag inte kan fixa en UN1 låda.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20

23 Senaste redigerad av erich (2014-02-05 16:39:58)

Hej

Har en låda til 300 HK med alla godisgrejer .. kostade 38000;-
Byggd av KCR i USA . til salu 20 000:-
Sitter en Jay Cee spool ( behøver nog byta til diff för gatan ) men billigt endå .
Forstärkt rhino-hus mm.. svingaksel , 0 km

Mvh
Erich

JETech , S. Halland

24

har åkt med en 091 låda byggd av Patte med innanmäte från 094(2a-5e växeln), den höll 22 starter med 10" slicks och 400 drivhjulshästar  Default/lol

VW typ 1 -66, 2.6L typ 4 turbo               VW 1303S -73
VW typ 3 -66 variant 2,1wbx                  VW typ 3 -63 variant, raceprojekt           
Chevrolet 3100 -56

25

vw-bigblock skrev:

har åkt med en 091 låda byggd av Patte med innanmäte från 094(2a-5e växeln), den höll 22 starter med 10" slicks och 400 drivhjulshästar  Default/lol

Att inte originalgrejerna håller för mer. Reklamerade du?  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G