1

Hej! Vad behöver man göra för att en bubbla låda ska tåla 200hk?

2

Hur har du tänkt få ut 200 ur en vw-motor. Många har försökt få har lyckats. En låda som klarar 200hk kostar runt 30000 färdig och förstärkt.

3

joni1988 skrev:

Ge Hasse 30 000:-  ICQ/ag

dasauspuff
1964 Typ 2

4

Ska du bygga själv så föreslår jag att du köper Gene Bergs instruktioner samt skaffar en Bentleymanual och en hoper specialverktyg, eller en jävla fantasi.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Eller om jag frågar så här istället, hur mycket tål en originallåda effekt?

6 Senaste redigerad av ozeo (2013-07-23 15:07:50)

har läst runt 150hk om man tar bort hjulhopp och inte leker skoningslöst med den.
men har ingen praktisk erfarenhet.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

7

Okej, tack för svaren

8

Jag körde hårt med 200+ hästars turbomotor i 2 år utan problem.
Det var en helt std 1500 låda från en 69a,inte ens superdiff.
Inga hjulhopp(stag till vxllådsgafflarna) och 165or var nog det som räddade den.
Vad det handlar om är vad man ska använda den till.
Med slicks på en dragracingbana så håller den knappt för orginaleffekt,men
å andra sidan har jag sett orginallådor med superdiff,förstärkt gavel,SAW drivaxlar och slicks åka låga 12or en hel säsong  Default/yikes   ICQ/ab 
Normalåkning och lite rödljusracing så klarar man sig ganska bra med superdiff och att eliminera hjulhopp(stag,bra stötdämpare) och en snäll koppling typ Daiken och steg 1
Det är i alla fall min erfarenhet  ICQ/ad   ICQ/ag

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

9

Jag kan bara hålla med vad du skriver Patte. Det stora skillnaden är med eller utan slicks.

10

Det är nog större skillnad med och utan hjulhopp än med och utan slicks.  ICQ/ad

Det är lättare att få hjulhopp med dåligt grepp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Patte skrev:

Jag körde hårt med 200+ hästars turbomotor i 2 år utan problem.
Det var en helt std 1500 låda från en 69a,inte ens superdiff.
Inga hjulhopp(stag till vxllådsgafflarna) och 165or var nog det som räddade den.
Vad det handlar om är vad man ska använda den till.
Med slicks på en dragracingbana så håller den knappt för orginaleffekt,men
å andra sidan har jag sett orginallådor med superdiff,förstärkt gavel,SAW drivaxlar och slicks åka låga 12or en hel säsong  Default/yikes   ICQ/ab 
Normalåkning och lite rödljusracing så klarar man sig ganska bra med superdiff och att eliminera hjulhopp(stag,bra stötdämpare) och en snäll koppling typ Daiken och steg 1
Det är i alla fall min erfarenhet  ICQ/ad   ICQ/ag

X2

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Det som oftast rasar på en originallåda med sugmotor är ettans växel (10kuggar). En turbomotor däremot brukar äta upp treans växel då ladd och hästar kommer med råge. Det går att bygga en hyfsad låda med originaldelar men den måste vara i kombination med en som kan köra. Bilen måste byggas om för att ta bort hjulhopp och lådan sättas fast som i ett skruvstycke. Som Patte skriver så kan man rädda lådan med en snäll lamell och låta det slira lite vid start. En 9kuggars original etta brukar klara ca 20repor med gatslicks innan den ger upp. En vän i USA har kört den kombinationen i flera år. 20 repor sen byter man ingående axeln. Han kör mitten elvor hela dagen och HAN kan köra. Grym förladdning av lådan och höga hjullyft. Om man har i åtanke att det någonstans mellan motor och asfalten skall slira så har man fattat hur man får en enkel låda att fungera en kortare tid. Snäll lamell,smala radialdäck, stum fastsättning av lådan är en bra början. Men,det finns inga garantier.

13

En bekant här uppe i jämtland har kört med sin typ1a med 2332,ida osv i flera år med orginallåda och superdiff. Bilen används till vardags och lite strippkörning, växlas aldrig under 8500varv  ICQ/ab  och har går tolvor på 402m.
Dock tror jag att det börjar bli dags för lådbyte nu efter dessa år av misshandel

14

joni1988 skrev:

Super diff eller spole.

Svetsade 3-4:ans drev (de är "påkrymta original fram till ca 1973)

Crommollykilar och grön Loc-Tite.

Inga "hjulhopp" och smala (6,0) slicks - tunga, breda radialdäck är sämre faktiskt....

Stum fastsättning fram, urethan bak.

Inga burnisar på 1:ans växel.

Jahapp, där avslöjade jag mina 15 års erfarenhet..... ICQ/af

Sedan har vi ju överkurs med weddle-drev, finska drev o axlar SAW mm

15

Mettis du glömde drivaxlarna. original ger upp ganska fort med 200hk. Det är grova spett som gäller. man kan polera original inne vid spaden men den ger sig efter ca 20 fullgasrepor. Hur som helst man kan dryfta detta ämne i oändlighet men sanningen är den att de flesta hamnar med  en dyr låda förr eller senare när man ledsnat på otaliga ras och svårväxlade lådor.