1 Senaste redigerad av Peter S (2011-03-29 10:25:44)

Söker ett fräsigt takräcke till familjens nyinköpta 65:a Variant (som bilden ungefär).
Det får gärna vara av den långa modellen för att maximera mängden skit man får med ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/84368.jpg

Vet ej hur många olika typer det finns, men självklart är ett för bilen avsett räcke att föredra, men även "universalmodeller" kan vara av intresse.

tfn: 076-126 93 45
e-mail: peter.m.servais (at) gmail.com

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Bump!
Letar fortfarande efter takräcke.

Någon?

3

Har ett nos universal med träribbor nånstans, frågan är bara var. Har inte sett det på ett tag. Får leta lite

Peter S skrev:

Bump!
Letar fortfarande efter takräcke.

Någon?

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

4

Peter lägg upp bilder på nyinköpet ICQ/ab

70:a Cab, Gazzer, Variant

5

Det räcket på bilden ser ut som på min Amazon Kombi. Fanns det till exempel Noremaräcken till Variant?
http://i56.tinypic.com/1056s0o.jpg

[

6

Hade exakt ett likadant på min amazon kombi ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

7

Jag köpte ett förra helgen...det blir coolt.

Jag har lite olika modeller liggande, både för o utan ribbor. Kan se om det finns något som passar kanske.
Takräcken kan man aldrig få för många... ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Erco skrev:

Peter lägg upp bilder på nyinköpet ICQ/ab

Här kommer en bild på nyförvärvet.
Efter mycket letande till och från köptes denna via en kompis. En 65:a i kanske den tråkigaste färgen VW erbjud detta året, men man har som bekant inte lyxen att välja när de är begagnade...

Bilen är precis i det skick man vill ha dem; original och orörd.
Om bilen skall förbli så vette katten.

Till att börja med så blir det en grundservice och en enklare rostlagning av ett hål i främre hjulhus.
Visst vore det kul att stuka till den också. Får se vad som hinns med. Det är mycket nu!

Post's attachments

IMG_5193_liten.jpg, 75.33 kb, 800 x 600
IMG_5193_liten.jpg 75.33 kb, 163 downloads since 2011-05-17 

9

25hpman skrev:

Jag köpte ett förra helgen...det blir coolt.

Jag har lite olika modeller liggande, både för o utan ribbor. Kan se om det finns något som passar kanske.
Takräcken kan man aldrig få för många... ICQ/ab

Kanon om du kunde kolla upp det!
Gillar takräcken som följer formen på bilens tak, lite som Amazonens eller räcket på bilden i annonsen.
Universalmodellerna kan fungera utseendemässigt, men de måste ha någon grundform som påminner om bilens. Är de för raka och rektangulära i formen ser det bara hempulat och mongo ut.

Bild från garageinfarten. Olika generationer Variant med 40 år emellan ICQ/ag

Post's attachments

IMG_5192_liten.jpg, 75.9 kb, 800 x 600
IMG_5192_liten.jpg 75.9 kb, 166 downloads since 2011-05-17 

10

Så här ser mitt räcke ut.

Post's attachments

AMRtakräcke.JPG, 111.54 kb, 1296 x 840
AMRtakräcke.JPG 111.54 kb, 161 downloads since 2011-05-18 

11 Senaste redigerad av Peter S (2011-05-18 23:24:36)

P. skrev:

Klockrent!
Modellen ser ut att vara byggd för att passa just Variant.
Vad är det för märke på räcket?
Påminner väldigt mycket i formen om det som jag har liggandes till typ 1.

Post's attachments

min_split_2.jpg, 81.65 kb, 800 x 600
min_split_2.jpg 81.65 kb, 169 downloads since 2011-05-18 

12

Hittade du nåt räcke?

13 Senaste redigerad av Peter S (2011-11-10 23:49:43)

25hpman skrev:

Hittade du nåt räcke?

Både ja och nej.
Jag och hustrun fick vårat andra barn i början på sommaren, så den lilla fritid man hade försvann helt.
Som kronisk tidsoptimist inbillade jag mig att det trots detta skulle finnas tid för att fixa med varianten, men den krassa verkligheten hann ikapp mig och det mesta planer och projekt har fått läggas i malpåse.

Den gångna sommaren blev mao inte riktigt den typ 3 sommar jag hade hoppats på. Även om bilen får anses vara ett mkt bra ämne som var nybesiktigad, så har det funnits saker som förtar körupplevelsen och som jag känt mig tvungen att fixa på bilen innan vill/kan bruka den.

En del har hunnits med som sänkning fram och bak, nya hjul, service av motor och montering av rullbälten. Vidare fick bromsarna bak renoveras då ena hjulcylindern började läcka.
Andra jobb återstår att fixa. Bl.a. så måste motorn ur för ett troligt kopplingsbyte (den rister som f-n), ljuddämparen bytas (ny inhandlad) samt en mindre rostlagning av vänster främre hjulhus. Vi får se om detta hinns med i vinter.

Hur som helst, fick erbjudande om att köpa ett räcke av universaltyp som trots det gör sig bra på en variant då det är lite svängd i sin form. Har inte haft möjlighet att åka och titta på det då det är en bit bort. Killen som äger det har dock inte panik att sälja, så vi tar det vid tillfälle.

Hur så, har du något av dina räcken kvar?

Post's attachments

IMG_5555_liten.jpg, 85.28 kb, 800 x 600
IMG_5555_liten.jpg 85.28 kb, 181 downloads since 2011-11-10 

14

Jaja, de bägge som jag hade bild på innan finns kvar...det var ett annat jag tänkte på som jag hittade på vinden hos en Vag-verkstad. Jag har mätt det o det stämmer i bredd till variant (det är visserligen justerbart) men det är lågt. Det blir snyggare då. Knappt använt, nästan i nyskick med träribbor. Lätt välvt också.

Nu när jag har fått en snigelätare på halsen som vill köpa min varre, så är det ju ingen idé att behålla det.

15

Peter S skrev:
P. skrev:

Klockrent!
Modellen ser ut att vara byggd för att passa just Variant.
Vad är det för märke på räcket?
Påminner väldigt mycket i formen om det som jag har liggandes till typ 1.

det är samma tillverkare på dessa.

16

P. skrev:

Har köpt ett likadant idag i nära nyskick.

17

25hpman skrev:
P. skrev:

Har köpt ett likadant idag i nära nyskick.

Skrytmåns ICQ/ag

Så du ruskar liv i denna gamla "bortglömda" köpesannons?
Har du kvar din Variant och har det löst sig med pappersfrågan, eller är detta månne ett förklätt erbjudande om att få köpa det?

18 Senaste redigerad av 25hpman (2013-04-12 06:48:38)

Nä du... Papprena är i hamn, frugan är registrerad ägare nu.

Alltså, det räcket jag köpt har legat med bild på Blocket i en vecka, t.om. i "Galleriet" som dyker upp varje gång man är inne i reservdelar. Det är ju bara så typiskt att folk inte kan öppna ögonen...  ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ag

Kolla på stämplingen!

http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/9935456642_zpsa2954faf.jpg
http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/9962114441_zps33eeffa3.jpg
http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/9964990262_zpsa7798d6f.jpg

19

Om du inte hittat nåt räcke än så har jag ett väldigt fint NOREMA räcke som passar klockrent. Dubbelt så långt som ett vanligt bubblaräcke.

20 Senaste redigerad av Peter S (2013-04-12 07:27:47)

Kul och grattis (för såväl papprena som räcket)!
Kan väl inte påstå att jag jagat efter ett räcke, men dyker det upp ett som faller mig på läppen så....

Blocket orkar/hinner jag inte bevaka. Nöjer mig med att titta i tipstråden här. Visst, man lär missa en del bra affärer, men delar brukar ha en tendens att flyta runt. Det dyker säkert upp något annat.

NOREMA, det är alltså inget av de räcken du hade till salu förut? Är modellen snarlik det på Amazonkombin ovan?
Råkar du ha vettiga bilder på det får du gärna mail dem till mig.

21

Ett sådant där takräcke har jag också .... fast målat blått och utan träribbor. Lite jobb alltså, men jag har ingen Variant att skruva det på - ännu.

22

Nu har du mail, Sir Väs.

23 Senaste redigerad av Peter S (2013-04-12 15:05:16)

25hpman skrev:

Nu har du mail, Sir Väs.

Tackar. Har lite att fundera på under helgen.

HenrikL skrev:

Ett sådant där takräcke har jag också .... fast målat blått och utan träribbor. Lite jobb alltså, men jag har ingen Variant att skruva det på - ännu.

OK, är detta en förklätt erbjudande om att få köpa Default/hmm ?
Har skickat PM.