Köpte denna i veckan.
92a GT,inte så mycket GT kvar men den gick fint 13mil hem i alla fall :thumbup:
Tanken är en låg brukspickis med lite små modifikationer.
Hemkommen.

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » 92 Caddy GT brukspickis.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Köpte denna i veckan.
92a GT,inte så mycket GT kvar men den gick fint 13mil hem i alla fall :thumbup:
Tanken är en låg brukspickis med lite små modifikationer.
Hemkommen.

Började med att rensa upp lite i bak.
Kasserade stötfångarna och plåten för nummerplåten.
Va ett litet hål och rätt grov "ytrost" bakom plåten för skylten så jag bytte ut mittendelen.






Va lite rally över bilen när jag körde hem den och det klonkade till ibak ibland.
Bakre hälften av avgassystemet va lite "luftigt" och otroligt snyggt svetsat + att upphängningarna rostat av på rören.
Kapade bort skiten och slängde men sparade en dämpare som va frisk till det nya systemet.



Hade en annan Caddy Mk1 för några år sedan som jag byggde dubbelt utblås på.
Blev samma sak på denna.
Nu kommer det att gå som satan :roll:

Bakre avgassystemet är inte ihopkopplat med främre delen än då det saknades nån rörböj på mitt lager.
Monterar det bakre systemet med stumma fästen och kör med "flexrör/strumpa" som tar upp vibrationerna.
Funkar skitbra, har kört så på diverse bilar.
Slipade plåten bak helt plåtren och la på zinkprimer och vit bodyspray.
Ska sätta dit skyltbelysning senare.

Det är inte mycket rost på caddyn och den är helt olagad sen tidigare och det är ju skönt så man kan göra det själv istället.
Som vanligt va det lite rost i skarven på tröskeln.
Tänkte fixa detta innan bes.


Gjorde klart högra tröskelskarven idag.
Främre och bakre delen av tröskeln ligger lott om lott på mitten, typiskt rostställe.
Ville ha originalskarven kvar så jag började med inre/främre delen av tröskeln och sedan yttre/bakre delen.
Inte helt färdigslipat på bilderna.
Skarven kommer att kittas med karosserikit (Hagmans, Biltemas är ren skit).


Axeln borttagen och flyttning av fästen på g.

Tänkte först göra en halvseriös mall till fästena men det blev lite överkurs.
Mätte upp allt och det va väl inte direkt spikrakt från fabrik
Fästena flyttade och dithäftade.
Provpassning å det passade bra.

Fästena helsvetsades.

Armen för bromsventilen kortades ca 8cm.

Gamla hålet och kapmärkena svetsades igen och slipades till lite.

Färdigsvetsat,flyttade även bulten som går igenom bladfjäderpaketet och styr axeln.
Annars kommer axeln för långt fram när man flippar den.

Provade att hänga dit axeln löst och sätta dit ett hjul.
Drog av 3 av 4 u-bultar så jag kan inte sätta ihop allt än.
Såhär blev det,bladfjädrarna/axeln hänger fritt då bilen står på bockar.
Får se om det sjunker ihop nåt sen när den kommer ner på backen.

Kul å se, sålde mina sista caddy grejer i veckan
..men saknar min gamle bruksbil.
Fast ja kan hjälpa dig med breddning av org plåt fälgar
Du får en tuffare pickis & ja kan köpa dina till mitt släp 
Kul å se, sålde mina sista caddy grejer i veckan
..men saknar min gamle bruksbil.Fast ja kan hjälpa dig med breddning av org plåt fälgar
![]()
Du får en tuffare pickis & ja kan köpa dina till mitt släp
Funderade faktiskt på att spara fälgarna som sitter på fast med lite mindre däck på, tyckte dom va sådär när jag köpte bilen men nu tycker jag dom passar bättre och bättre.
Fast vill du bredda fälgar kan vi nog lösa något 
Nice 
Nya u-bult, något längre så man får plats med sänkblock

Nice.. personlig reg plåt...
Pimp (my ride)
Blir bra detta.. blir så sugen att jobba lite med min gt..som nu står i en snödriva....
var hittade du dom längre u bultarna??
Köpte bultarna på e-bay.
Dom är till Ford Cortina m,m.
snyggt jobbat ! 
Kollade igenom alla papper och blev mycket glad när jag såg att den vart inne på Pekkas framvagnsservice,det bådar ju för kvalite!!!
Hittade även original monteringsinstruktioner till grillen.
Kollade igenom service häftet och det visade sig att mätarn bytts, så den har egentligen gått ca 6000mil mindre.


Fixade till det sista på avgassystemet och satte dit skyltbelysning bak,lite gay med led men vafan dom va smidiga.


U-bultarna monterade.
Det blir 70mm gänga över så det går ju lätt att blocka 50-60mm.
Bromsröret ska givetvis dras om :thumbup:

Bytte alla bromsrör + slangar från last-ventilen.
Tog bort gamla fästet för slangarna under flaket då det ligger precis rakt ovanför bakaxeln,är ju inte så gött om man ska sänka mer framöver.
Satte den nya fästet framför axeln, finns inte nya slangar att köpa till Caddys så jag tog slangar från Volvo (66260 på Biltema).
Dom är bara ca 23cm långa så det funkar bara om man flippat axeln och gör nytt fäste,annars är dom för korta.
Ber om ursäkt för tattardragningen av bromsrören :thumbdown:
Blev en provtur när allt va klart, gick inte så stötigt som jag trodde med coils.
Den är så låg som det går fram utan att fjädrarna ligger löst när man hissar upp den, ska in på ombes imorgon och vill att fjädrarna ska sitta fast när dom hissar upp den.




Ombes.
Givetvis fick man gnäll gubbe, klagade på för hård fjädring fram å det fanns ju IIIIIIIIIIIIIIINGEN fjädringsväg alls fram, ve å fasa!!!
Kör en sväng sa jag så ser du att den inte stutsar av vägen (som han själv uttryckte det).
Det gjorde han men ändå va det inte ok å den släppte fram i kurvorna sa han.
Kanske berodde på att du testkör på en asfaltsplan med rullgrus på sa jag men han kontrade efter ett tag med att det va han som var besiktningsman och inte jag.
Konstigt nog ville han även gnälla lite om bakfjädringen som inte är ändrad förutom flippad axel vilket inte gör ett skit på fjädringsvägen.
Så nu får man skruva i onödan bara för att visa upp och ändra tillbaka min lifsfarliga caddy, trött man blir.
Han påstod att coils va helt ok men mina va för hårda,konstigt nog ville han absolut inte skriva att fjädringen va för hård utan valde en annan 2;a som går att tolka lite hur man vill.
Frågade när han jobbade så jag kunde hänvisa till honom om nästa bes-gubbe va osäker på vad som va fel men han ville inte svara på det heller.
Kommer ju inte direkt att underlätta vid nästa ombes.

Ny mindre Golf speglar inköpta.

Frågade när han jobbade så jag kunde hänvisa till honom om nästa bes-gubbe va osäker på vad som va fel men han ville inte svara på det heller.
Kommer ju inte direkt att underlätta vid nästa ombes.
Kul projekt! Har själv haft en sänkt Caddy, aldirg varit något snack om fjädring trots coilovers och flippad axel.
Om du inte redan gjort det så kan du ju skruva upp fjädrarna till max och åka till en annan besiktningsstation. Har du tur då så kan du kanske får en snällare besiktningsman som godkänner din fjärding.
Har fixat ett par original fjäderben av en polare, dom gamla som satt på bilen va rostiga så jag slängde dom.
Tyvärr så va stötdämparna sopslut på den nya fjäderbenen så jag fick lida lite för att jag slängde mina gamla
Så nu väntar jag bara på dämparna som är på g från Tyskland sen blir det ombes med original fjäderben.
Kan va bra att ha en uppsättning liggandes om man får en gnällspik igen.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » 92 Caddy GT brukspickis.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.