Alla gör som dom vill med sina bilar och visst blir bilarna tokfina men tycker ändå lite av själen försvinner... 

Tycker det samma. som dom sista bilderna, dom har andå suddat ut bilens historia och själ
. Men smaken är som baken, delad och hårig
Instämmer! Men blanka bilar är ju också fina...
Dem har man ju dregglat över i Volksworld några gånger
Det är svårt att bestämma vad man ska välja, behålla orginallacken eller lacka om.
Med ny fin lack så ökar ju kravet på resten av bilen, då vill man ju att allt på bilen ska vara tipp topp!
Om man polerar upp en patinerad lack så får man lite av varje, tidens tand är kvar men den blänker lite i alla fall 
Smaken är helt klart som baken. Personligen skulle jag ha bevarat patinan på samtliga av ovanstående bussar.
Bussen på sista bilderna har jag verkligen svårt att förstå hur man kan ges sig på att lackera om.
Om ägaren bara hade gett den en ordentlig polering så hade ju nästan samma glans i original-lacken infunnit sig, fast med bussens historia bevarad. Man har ju tom gjort samma färgval.
Känsla vs okänsla skulle man kunna sammanfatta det!
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
ja finns det bara en original lack kvar, så kan jag tycka att den bör behållas.. men när bilen är täckt av mycket modern lack spackel i flertalet lager.. då kan jag tycka det är berättigat med ny färg.. e i det dilemmat med min ombyggda Bay som blivit omlackerad minns 4 gånger och spacklad över massor av rost.. så där blir det nytt.. men så är bussen inte speciellt historisk heller eller mycket gammal...
Fast i slutänden, är det fordonets ägare, som bör avgöra vad som är bäst.........även om man därmed förstör Patina för all framtid. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jahopp.. en typisk "mitt-i-vintern-psykos-fråga"
Nu ska detta diskuteras, för o emot tills vågorna går höga o Goopher går in o låser tråden. Gå ut i garaget istället, pågar! 
Alla, även oinvigda vw fantaster gillar blanka bilar, men det finns ett problem - det kostar pengar.
Alla har inte det, utan de har förståndet att inte lacka och hellre köpa en "herrejössesmotor" eller ytterligare en tv, dator, etc .....
Jag har själv både och, fördelen med en patinerad är att man kan använda den betydligt mer oaksamt...
Man kan ju behålla patinan inne i vagnen och lacka om utsidan?
P-I
Ja,eller tvärt om.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Fast i slutänden, är det fordonets ägare, som bör avgöra vad som är bäst.........även om man därmed förstör Patina för all framtid.
Vissa bilar borde kunna K-märkas.
Skulle t ex nån få för sig att lacka om Mogges Gevaliabuss, så borde det kunna ge fängelse 
michaelth skrev:Fast i slutänden, är det fordonets ägare, som bör avgöra vad som är bäst.........även om man därmed förstör Patina för all framtid.
Vissa bilar borde kunna K-märkas.
![]()
Skulle t ex nån få för sig att lacka om Mogges Gevaliabuss, så borde det kunna ge fängelse
Jahopp.. en typisk "mitt-i-vintern-psykos-fråga"
![]()
Nu ska detta diskuteras, för o emot tills vågorna går höga o Goopher går in o låser tråden. Gå ut i garaget istället, pågar!
En fråga som berört mig länge och nu blossade den upp när jag förstod att dom även lackat om "Larssons gamla"... brottas ju själv med hur mycket jag ska fixa för att inte "döda" min
Och så länge alla beter sig civiliserat så är det klart vi kan diskutera, det är ju ett forum 
Om en bil har historia som syns i lacken så kan det upplevas som lite synd tycker jag..
men är det en bil som kräver behandlingen föratt inte rosta helt sönder och därmed leda till stillastående och obrukbarhet.. då DÅ ska den fixas till.
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Lyckligtvis är ju dom flesta rädda om just lacken på snyggt patinerade fordon. ? Men undantagen finns ju.. Om man betänker hur många just bussar som återuppstått från döden den senaste tiden.. Kanske man får räkna med lite spill.. Det är ju ofta en ansenlig summa som man får betala..
Jag kan tycka att tex clown bussen, som tappade det tids dokumentet var synd.. Liksom fler i början på tråden..... Men var går ägar gränsen... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Visst ja, clownbussen hade jag tänkt lägga in 
Fast i fallet med den blå/vita barndooren så var det väl ett löfte för att få köpa den att han fixade till den ordentligt. Det är i alla fall den officiella varianten jag tror ha hört.

den är ju inte omlackad dock
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Lite rolig läsning som faktiskt relaterar till denna tråd:
http://barnfinds.com/pristine-or-patina/
18 2014-01-30 15:05:55 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-01-30 15:08:23)
Lite rolig läsning som faktiskt relaterar till denna tråd:
Ja, behövs mer bevis än ovanstående? Jag tycker att artikelförfattaren sammanfattar det fint: "They are only original once".
Förstöra den hinner man alltid göra... vrida klockan tillbaka är liite svårare.
och idag finns sätt att neutralisera ytrost så det ser jag inte som en ursäkt.
Jag röstar på patina.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
19 2014-01-30 15:17:07 Senaste redigerad av larsson (2014-01-30 15:22:08)
min gamla barndoor på bild tre är åxå nylackad till stor del 
men original är alltid original det får man aldrig tillbaka.
63 splitbuss 74 bay/porsche dh
20 2014-01-30 15:21:58 Senaste redigerad av Patrik B. (2014-01-30 23:01:41)
Lyckligtvis är ju dom flesta rädda om just lacken på snyggt patinerade fordon. ? Men undantagen finns ju.. Om man betänker hur många just bussar som återuppstått från döden den senaste tiden.. Kanske man får räkna med lite spill.. Det är ju ofta en ansenlig summa som man får betala..
Jag kan tycka att tex clown bussen, som tappade det tids dokumentet var synd.. Liksom fler i början på tråden..... Men var går ägar gränsen... :rolleyes:
Håller med!
Kanske det går att gemensamt gå ihop och beslagta bilar som riskerar att fara illa :D (skämt)
Spenderade en stor del av semestern med att ta fram orginallacken på en Bay.
Kanske mindre sunt ;)
Ett lyckat bättringsjobb/patinering måste väl vara Luftgekuhlts buss.
Men det är stor skillnad på patinerade bilar och originallacksbilar. Origiallacksbilar är ju svår att hitta. Speciellt bussar. Så att folk lackar om patinerade bilar köper jag, men att lacka om en hyffsad originallacksbil, det är ju att förstöra ordentligt.
Hur många bussar med smala bakluckan finns det i Sverige med originallack? Pickuper finns det några, och bussar som levererades i primer och som fick sin första lack i Sverige finns det ju också.
Men dom enda originallacksbussarna som jag kan komma på, är Landbergssons lyx som är lackad under list, och Larssons usa import. Sen finns det väl en handfull objekt, men innan dom är på vägen, så finns ju risken att dom lackas.
Man skulle t o m kunna utöka med earlybaywannabebussarna och earlybay. Det blir nog svårt att komma på mer än 10st
Bland earlybaybussarna tror jag inte ens att 10% rullar med originallack.
Tycker att vissa passar med patina men mer i lack (Min åsikt) 
Har VCDS/VagCom
Tycker att det är häftigt med patina på "rätt bil" på min bay buss har man kapat sönder bakskärmar, fronten är bara rost, många ful lagningar osv, att behålla den i detta skicket för att behålla patinan? aldrig
Men eftersom det aldrig kommer att bli en original bil kan jag nu sänka den lite lagom 18-20cm , ändra lite här och var och kanske får jag en buss som jag kan besöka lite träffar med
Kolla på GBs buss
lite "retro" lackering här och där har gjort en redan snygg buss bättre, dvs alla ingrepp är inte dåliga
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
24 2014-01-30 21:47:24 Senaste redigerad av Kjellgren (2014-01-30 22:12:24)
Min grå enkelhyttsbay är ett bra exempel i den här tråden!
Bilden ovan är tagen 2011, den första gången jag mötte pickisen ute i skogen när ägaren var ute och hämtade ved. Han använde den två-tre gånger om året bara för att köra hem ved. Annars stod den bara på hans loge. På den här bilden är den helt orörd med sliten originallack på samtliga detaljer, och alla häftiga skogsmaskinsdekaler kvar. Man kan skymta en på sidolämmen. Den har rullat som servicebil för ÖSA Skogsmaskiner.
Förra våren fick jag reda på att en annan icke VW-fantast hade lyckats köpa loss bilen. När jag var dit på besök intygade jag honom att absolut inte röra karossen mer än att laga trösklarna som det var hål i. Planer på att lacka den röd och svart pratades det om... Rör den absolut inte, vad du än gör. Tidiga bayar med orörd originallack kryllar det inte av.
Två månader senare får jag chansen att köpa bilen. Alla unika dekaler var då borta, bulorna "riktade" med spackel och alla vita detaljer penslade i en allt för vit färg från Hobbex, dessutom med stänk och kladd på inredningen, taket, däcken och karosspaneler
En krokig stötfångare i originalfärg är snyggt, en krokig med kladdfärg är inte det. Den bättringsfärg som blev över för att täcka spacklet fick hamna där det gick att spraya = blankt och färgnyanser.. Hela bilens värde sjönk med många tusenlappar i mina ögon, och jag blir så förbannad på hur mycket sämre den blev när jag vet hur bra den var innan. Kanske går det att avlägsna på något sätt?
Alftaprodukter som tillverkade ÖSA har inga dekaler kvar, och endast två av tre modeller gick att rädda (han sparade dem löst) så jag kan nytillverka. Men det är inte samma sak med nytillverkade mot äkta i guldfolie.