Du, jag hade inte velat sitta i någon av de där, men drygt 10 år i bärgningsbil på 60-70 talet gav mig vissa insikter..
Nu är det inte så stor viktskillnad mellan de där, och jänkare är tyvärr inte direkt på topplistan vare sig de är nya ller gamla..
En sk "fyllchaffis" plockade en citroen pallas med min Ford Fairlane 500 -75 sommaren 1977.
Citronen var i två delar, min gick att köra hem försiktigt, trots avslagna fjäderfästen och lösa motorkuddar samt en något sne framvagn.
Då hade den dessutom gjort dikeskänning mot en vägtrumma och tagit några mindre träd efter själva smällen.
Samtliga tre i framsätet klarade sig med smärre blessyrer, dock inte den andre som åkte till intensiven.
Men allt är relativt och ibland är gudarna goda..
Jag tror Du ska jämföra en folkvagn mot impalan och se resultatet.
Vi kan ta en annan jämförelse, förrförra vintern klippte jag ett vildsvin i 20 km med min BMW 740, vilket resulterade i en totalramponerad front och skador bara i delar för 20 lax.
Svinvikt 123kg
Nyligen tog jag ett svin på 167 kg med bubblan i 70km. Resultat, ett stort veck i stötisen och lite bulig lucka..
Kostnad, tja..inte många kronor ens om jag köpt nytt. och betydligt mindre jobb. Inte ens en sne framvagn, vilket BMW:n led svårt av efteråt.
Allt är som sagt relativt och beroende på omständigheterna..
Mina 2 cent var egentligen bara att bubblan troligenär betydligt "säkrare" vid en smäll med en modern småbil än den var vid födseln.
Sen kan ju diskussionen fortsätta i all oändlighet förstås, men då spårar nog tråden ur..
Kom på att jag har en del smachade bubblor på bild sen bärgartiden, får skanna in dem och lägga ut här:)
VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67