Materialet i fjäderpaketet är inte alls hårt att borra i.
Du blandar ihop fjäderstål med härdat stål/verktygsstål.
Kläm ihop fjäderpaketet i ett skruvstycket och förborra med en mindre borr som någon skrev, och sedan med antingen en 90° försänkare alt. spiralborr med nämnda spetsvinkel. Jag slipade om en trött 12mm borr med gott resultat och den har använts på ett antal paket utan att bli slö.
Tänkt även på att hålen måste ha 90° spetsvinkel eftersom låsskruvarna har det. Borrar man med en vanlig std spiralborr som har 118° kommer skruven endast att ha kontakt i botten på hålet/anvisningen.
Ett annat sätt för att få anvisningen i mitten, speviellt när centrum på anvisningen är mitt på ett blad, är att ta en par slaktade urplockade "låsklumpar" som sitter i torsionsröret, trä i alla fjäderblad och låsa den ena klumpen i mitten i anvisningen med en originalskruv. Därigenom hamnar alla fjäderblad rätt i förhållande till varandra och kan inte vandra när du skall borra anvisningarna i ytterändarna.
Den andra klumpen låser du där du vill ha hålet/anvisningen och med en skruv i vilken man borrat ett genomgående hål i mitten, ca Ø5mm (kräver dock svarv för att få i centrum).
Detta hål används sedan som borrstyrning för ditt pilothål som då inte kan hamna fel, även om centrum på hålet är mitt över ett fjäderblad.
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!