1

Jag håller på och bygger ihop min kortade typ 2 kulbultsframvagn och har kommit till läget då jag ska göra försänkningarna i fjäderpaketet för stoppskruvarna i bärarmarna.

Det jag undrar är vad ni som gjort detta har använt för verktyg, försänkare, slipstift.....?

Har provat lite med de slipstift som jag hade men det tog inget alls, kollade sen i Swedol katalogen och där fanns det lite olika varianter men jag undrar vad som är bäst.

/Fredde

Taklös och Jägermeister-stripad 1302 -72

2

Problemet med busstorsionen, är att centrum för stopphålet är mitt på ett torsionsblad. Och torsionsbladen har ju rundad kant.
Då jag har borrat med pelarborrmaskin, så har jag ändå tagit isär paketetet och slivat ett V med rondellen på det mittersta bladet, så borren har styrning.

Då jag inte har haft en pelarborr tillhands, så har jag tagit isär torrsionspaketet och slipat blad för blad med rondellen.

Om man inte kapat torrsionsbladen, så kan man ju kopiera hålets form för varje blad med en slipskiva i rondellen.

Det mittre bladet är ju enkelt. Det har ju ett V-hål och de två yttre har ju halvmåneformade hål som är lite svårare att få till.

Jag känner att förklaringen låter lite konstig, men har man bladen framför sig, så förstår man nog.

3

Som du säger så är det svårt att få styrning då mitten på försänkningen är precis i ett blad.
Det är ju ett alternativ att köra med rondellen, får se om någon annan har några fler förslag....

/Fredde

Taklös och Jägermeister-stripad 1302 -72

4

När jag gjorde det här jobbet på en Typ 1 ledbultsframvagn borrade jag först ett 4 mm hål i mitten där försänkningen skulle vara. Sedan ett något grundare hål med en 6 mm borr osv. upp till en 10 mm borr. Då hade jag ett hål med "trappstegsformade" sidor och använde en HSS försänkare för att få rätt form på hålet.

5

HenrikL skrev:

När jag gjorde det här jobbet på en Typ 1 ledbultsframvagn borrade jag först ett 4 mm hål i mitten där försänkningen skulle vara. Sedan ett något grundare hål med en 6 mm borr osv. upp till en 10 mm borr. Då hade jag ett hål med "trappstegsformade" sidor och använde en HSS försänkare för att få rätt form på hålet.

Ok, var det någon speciell borr du använde eller var de också HSS? Gick det åt många borrar?

/Fredde

Taklös och Jägermeister-stripad 1302 -72

6

Baywindow skrev:

Ok, var det någon speciell borr du använde eller var de också HSS? Gick det åt många borrar?

Det var vanliga HSS, även om jag tror att jag köpte lite bättre kvalitet än billigaste Biltema. Tror inte att jag pajade någon borr på de fyra hålen jag gjorde. Jag hade tillgång till en pelarborr och utan den hade det nog gått åt betydligt fler borrar.

7

HenrikL skrev:
Baywindow skrev:

Ok, var det någon speciell borr du använde eller var de också HSS? Gick det åt många borrar?

Det var vanliga HSS, även om jag tror att jag köpte lite bättre kvalitet än billigaste Biltema. Tror inte att jag pajade någon borr på de fyra hålen jag gjorde. Jag hade tillgång till en pelarborr och utan den hade det nog gått åt betydligt fler borrar.

Ok, kanske får testa den variaten....

/Fredde

Taklös och Jägermeister-stripad 1302 -72

8

Den metod som jag kommit fram till som funkar bra är att klämma ihop bladen med en tving och försöka få tag i en pelarborr med skruvstycke. Sen slipar jag om borren till en brantare vinkel , mer som låsskruven och sen är det bara att borra. Brukar även flytta hålet 1 till två mm inåt i förhållande till hur mycket jag kortat för att få bättre tätning för gummitätningen.
Men det finns som sagt många olika sätt att flå en katt.

9

Tack för svaren. Nu har jag lite olika alternativ så då är det bara prova ICQ/ad

/Fredde

Taklös och Jägermeister-stripad 1302 -72

10

rätt varvtal och mycket kylarvätska så håller även en biltema-borr bra länge.

11

Nu har inte jag pillat med buss framvagn men på bubblan använde jag ett borr för rostfritt från bauhaus.
Sen en grövre tandad försänkare för konan. Lycka till!

12

Vanlig försänkare i HSS-stål funkar fint.
Pelarborr är nog ett krav. Där har du stabil montering, exaktare hastighet samt enklare att förse med ordentlig kylvätska eller olja.
Låg hastighet, högt tryck och mycket kylvätska är nycklarna för att få till snyggt konade hål.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

13

Jag har för mig jag med en dåres envishet nötte upp ett par dremel, det är möjligt eller snarare troligt att jag borrade med en vanlig borr innan, men nån pelarborr hade jag inte för detta gjordes i garaget. Dessutom vill jag minnas att resultatet blev bra, men givetvis blir det säkert bättre om man har metoderna ovan, troligen får man ju sämre anläggning om man slipat "för hand" - dock gick det ju inte undan så man har tid att prova skruven några gånger... ICQ/ag 

Det otäcka är ju att hela framvagnens väl hänger på dessa 6 st konade hål och små skruvar... När jag micklade med en splitbubblaframvagn häromsistens så gick / var dessutom några blad av... Händer detta ute i trafiken blir det nog rätt fatalt, samtidigt lossnar väl inte alla på en gång så... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

Grannen har en kombinerad pelarborr/fräs med maskinskruvstycke, de måste ju bli perfekt ICQ/ag. Får gå ner och låna den så ska det nog bli bra....

/Fredde

Taklös och Jägermeister-stripad 1302 -72

15

Materialet i fjäderpaketet är inte alls hårt att borra i.
Du blandar ihop fjäderstål med härdat stål/verktygsstål.

Kläm ihop fjäderpaketet i ett skruvstycket och förborra med en mindre borr som någon skrev, och sedan med antingen en 90° försänkare alt. spiralborr med nämnda spetsvinkel. Jag slipade om en trött 12mm borr med gott resultat och den har använts på ett antal paket utan att bli slö.

Tänkt även på att hålen måste ha 90° spetsvinkel eftersom låsskruvarna har det. Borrar man med en vanlig std spiralborr som har 118° kommer skruven endast att ha kontakt i botten på hålet/anvisningen.

Ett annat sätt för att få anvisningen i mitten, speviellt när centrum på anvisningen är mitt på ett blad, är att ta en par slaktade urplockade "låsklumpar" som sitter i torsionsröret, trä i alla fjäderblad och låsa den ena klumpen i mitten i anvisningen med en originalskruv. Därigenom hamnar alla fjäderblad rätt i förhållande till varandra och kan inte vandra när du skall borra anvisningarna i ytterändarna.
Den andra klumpen låser du där du vill ha hålet/anvisningen och med en skruv i vilken man borrat ett genomgående hål i mitten, ca Ø5mm (kräver dock svarv för att få i centrum).
Detta hål används sedan som borrstyrning för ditt pilothål som då inte kan hamna fel, även om centrum på hålet är mitt över ett fjäderblad.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

16

Jag använde en lös mittenbit som styrning för borren. Tillsammans med skruvstycke,tving,pelarborr

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................