Jag har en del Excam prylar till en motor i utförande IV 75 hk...
Det jag har är, Okrasatoppar ombyggda för Excam, fattas lite av småprylarna i topparna bla vipparmar, insug, förgasare Solex P11(sandgjutna), trattar, ett ej färdigställt ämne till "kamaxel". Fattas gör förutom nämnda småprylar, vevaxeln och lyftare med stötstänger och fjädrarna till dessa.
Planen är att någon gång göra motor av det hela men det ligger ganska långt ner på listan...ifrågasätter lite om funktionen på det hela verkligen är så fantastisk som Herr Mannerstet framhåller
mycket fjädrar och extra leder mm som ska funka ihop. Förtroendet för det hela blir inte bättre av att en del prylar är ganska yxigt gjorda
Ska plocka fram prylarna och ta lite bilder
Hur många har tillverkats? Har för mig att det står nånstans i litteraturen att ett tiotal skulle vara tillverkade, personligen tror jag inte det är fler.
Vet om en komplett motor som sitter ihop, en som slängts i Göteborg för 30+ år sen, en som fanns i Trollhättan på 60 talet, den som Danne nämnde i Piteå samt mina prylar. En långslagigvevaxel har också överlevt till "modern" tid.