1 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-26 05:29:37)

Återhittade denna lilla broschyr när jag rev igenom mitt "vw-arkiv" (ett par banankartonger) ICQ/ae
Excam från Nordverk av civilingenjör Folke Mannerstedt. Nostalgitrim för 30hk i tryckt form.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/excam1_zps42e50164.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/excam2_zpsb437b523.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/excam3_zpsd36e1b38.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/excam4_zps2de0d27e.jpg

Medföljde en lös prislista och en liten lapp vart man skulle höra av sig, kanske får prova att ringa verkstan i Skattkärr eller sthlm och höra om de kan montera in en sats i bilen. ICQ/ad Gick att få i 4 olika trimningsgrader där excam IV utlovade ge 75hk och kostade som 1/2 ny bil till. Vad som ingick framgår av prislistan (från dec 1958).

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/excam5_zpsa025d7ec.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/excam6_zps698f3557.jpg

2 Senaste redigerad av Kjell T (2014-01-26 08:27:18)

Intressant! Jag hörde för länge sedan sägas att Folke Mannerstedt skulle ha konstruerat Ex-camsystem för VW, men aldrig fått det bekräftat förrän nu. Är det andra än svenska motorcykeltillverkarna Husqvarna och Lito som använt systemet?
Vevaxel är också mycket intressant när man ser årtalet.
Nord-Verk tillverkade väghyvlar också, kanske annat på hjul?

3 Senaste redigerad av TobiasL (2014-01-26 09:59:30)

Mycket trevlig broschyr du har!

Är det någon som har sett/hört något mer om Excam VW's? Jag vet en forumskribent som har en del delar, men jag känner inte till någon hel motor. Historiens tystnad får mig att tro att det bara blev en handfull byggda.

Jag sammanfattade lite av vad jag vet i ett blogginlägg för ett tag sedan:

http://lowlightkaizen.blogspot.se/2013/ … maxel.html

4

Jo det stämmer , jag har forskat lite i detta med. Och som nämnts tidigare så finns det delar liggandes . Men jag vet ej om ngt komplett .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

5

Jag undrar om man tog fram övriga delar själv, eller om man köpte in de andra delarna i satserna. Man hade ju en "Supervevaxel" till I-II och en långslagig "specialkromstål"  till III-IV. Sen kan man undra vad för specialtoppar, insug och förgasare förgasare man använde (2 olika storlekar)?

Med tanke på att man tog fram försäljningsmaterial lär man väl minst ha tillverkat en serie excams. Sen hur många som såldes, det är en annan fråga?

6

Enligt rykten ska det ha funnits en sådan i Piteå när det begav sig!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

7

Jag har en del Excam prylar till en motor i utförande IV 75 hk...
Det jag har är, Okrasatoppar ombyggda för Excam, fattas lite av småprylarna i topparna bla vipparmar, insug, förgasare Solex P11(sandgjutna), trattar, ett ej färdigställt ämne till "kamaxel". Fattas gör förutom nämnda småprylar, vevaxeln och lyftare med stötstänger och fjädrarna till dessa.
Planen är att någon gång göra motor av det hela men det ligger ganska långt ner på listan...ifrågasätter lite om funktionen på det hela verkligen är så fantastisk som Herr Mannerstet framhåller ICQ/ad mycket fjädrar och extra leder mm som ska funka ihop. Förtroendet för det hela blir inte bättre av att en del prylar är ganska yxigt gjorda  Default/yikes 
Ska plocka fram prylarna och ta lite bilder

Hur många har tillverkats? Har för mig att det står nånstans i litteraturen att ett tiotal skulle vara tillverkade, personligen tror jag inte det är fler.
Vet om en komplett motor som sitter ihop, en som slängts i Göteborg för 30+ år sen, en som fanns i Trollhättan på 60 talet, den som Danne nämnde i Piteå samt mina prylar. En långslagigvevaxel har också överlevt till "modern" tid.

8 Senaste redigerad av NiklasLarsson (2014-01-26 21:19:46)

Mycket intressant och kul. En bil med Excam ska gått is-tävlingar i Motala-trakten under tidigt 60-tal.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

9

Det vore jättekul att se bilder på delarna!

Man måste väl ändå säga att oavsett hur bra det egentligen fungerade ger fullt utslag på skalan för überhäftigt. Svenskt trim, osäkert hur många eller få som byggdes, näst intill mytbildning om någon bil som haft det och så detta med hur fungerade det egentligen (hur blev motorerna).

Så det var okrasatoparna man använde? Var veven också något annat?

10

Veven tror jag är en specialare. Okrasa hade väl ingen fullcirkel?? Denzel hade men den var rullagrad och det står inte nämnt om rullvev nånstans. Däremot står det i en del artiklar i TFA från 50 talet där Excam systemet beskrivs att dom behövde si o så många beställningar på vevaxeln för att ta fram den. Bofors har ju varit duktiga på att göra vevaxlar så min gissning är att dom kommer därifrån.

11

Hittade en bild på Excam -systemets "kamdrivningsvevaxel" (Bengts exemplar):

http://lowlightkaizen.blogspot.se/2014/02/excam.html

12

Håll ut...bilder kommer  ICQ/ab

13 Senaste redigerad av Bengt H (2014-02-02 20:56:33)

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex1_zpsa792bad2.jpg
Detta är vad jag har
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex2_zps3288ac1a.jpg
"kamaxeln", detta är ett ej färdigbearbetat ämne till axeln men man ser ändå hur den ska se ut, vidare bearbetning är härdning samt slipning i mått.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex3_zps623204c7.jpg
Här börjar mystiken direkt....denna motor har troligen haft en rejäl strokervev ICQ/ae dom avlånga alubitarna verkar vara spacers att skruva på blocket för att få stötstångsrören att räcka till, dom tunna plåtbitarna har troligvis suttit på insidan av blocket som nån form av styrning/mothållför fjädrarna som trycker lyftarna mot kammen.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex4_zps7998558b.jpg
Topparna är Okrasa tillverkade av Oettinger i Tyskland.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex5_zpsfda7f744.jpg
Det verkar som man kört med 77,5 mm cylindrar, det finns lite "tryckmärken"? efter dom på tätningsytan, men inga synliga sprickor.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex6_zps965fbec7.jpg
Mera lattjo lösningar...man har satt i större insugsventil men har ingen sätesring Default/yikes  det står i litteraturen att man har så lågt fjädertryck att det inte behövs utan att man kör rakt i aluminiumet...kollar man noga ser man att det hade behövts en ring...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex7_zps2187ba42.jpg
Insugsventilen verkar vara avsvarvad, avgasventilen är natriumkyld därav det tjocka skaftet.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex8_zps71e3ad6d.jpg
För att få plats med dom extra prylarna i toppen har man fått bygga på dom lite på nersidan.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex9_zps9017c073.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex10_zps5f2a3aba.jpg
Mekanismen som ligger i toppen
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex11_zps78186f08.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex12_zps85f02b37.jpg
Här syns en av klaffarna som trycks upp och ner av stötstången, genom att byta denna klaff till någon med annan kurva samt ändra den i höjdled så får man olika "kamkurvor", resultater blir som att byta kamaxel.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex13_zpsf011a288.jpg
Jag saknar vipparmarna men dom använde modifierade original så här har jag lagt dit en original så ser man ungefär hur det funkar.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex14_zpsdd69089a.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex15_zps3b85a1cf.jpg
Insugen för Solex 40:or
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex20_zps2643a5f0.jpg
Skrev i ett tidigare inlägg att jag tycker en del av prylarna är ganska yxigt gjorda ICQ/ad insugen är hårdlödda av delar men dom har visst glömt att slipa lite...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex16_zpsc0374f13.jpg
Hela setupen ICQ/af
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex17_zps38dd0fbb.jpg
Förgasarna är tidiga sandgjutna Solex 40:or, Porsche Carerra??
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex18_zps41d64b36.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Excam%20vw/ex19_zps386395e6.jpg

14

Dräggel ICQ/ag

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

15

Underbart! Tack för att du delar med dig!

16

Baugueten lyfte till nya, helt oanade höjder! Hatten av!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

17

Håller med tidigare talare, tittar storögt och får torka saliv ur mungipan. Bock och bug!

(Detta måste liknas lite vid att se loch ness odjuret på bild)

18

Underbart!  Vilken konstruktion ICQ/ag  ICQ/ag

19

Porr!!

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff