1

Hej har en gamal 25hk motor som fördelaren hade sagt up sig på. Har satt dit en fördelare med vacumklocka men saken är ju så att det finns inget utag för den på förgasaren.

Min första tanke va att sätta en nippel på insuget och ta vacum där. Funkar det?

2

Det funkar....men är det inte bättre med originalet? tror Bergau här på forumet har en till salu.

3 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-24 11:53:36)

Jag tror också att du skall ha en originalfördelare, eller iallafall en som är anpassad till förgasaren, dom hör liksom ihop.
-Sedan skall man inte ansluta vakuumklockan till insugets hals, om nu där finns en anslutning, utan om man skall ha vakuum till en fördelare skall detta tas från en anslutning på förgasaren, för att det skall bli bra. Det räcker tydligen med den lilla fördröjning eller försvagning av vakuumet den korta biten mellan förknasaren och insuget för att det skall bli mindre bra.

Men som redan skrivits, så tror jag inte att du behöver bekymra dig över vacuum. Om fördelaren funkar bra, så behåll den, men troligtvis funkar då en fördelare som är anpassad till din förgasare bättre...

Kan nämna att jag försökt köra en AS 1600 motor med original 34-PICT förgasre, men en 009 fördelare, utan vakuum, jodå motorn går bra, men man får en kort effektförlust vid kanske 2500-3000 varv i minuten, då motorn misständer en kort stund. Detta försvann med en gång med rätt vakuumfördelare.
Sedan blev tomgången bra mycket stabilare sedan jag renoverat fördelaren efter instuktioner här... men det är ju en annan historia.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Björn J. skrev:

Jag tror också att du skall ha en originalfördelare, eller iallafall en som är anpassad till förgasaren, dom hör liksom ihop.
-Sedan skall man inte ansluta vakuumklockan till insugets hals, om nu där finns en anslutning, utan om man skall ha vakuum till en fördelare skall detta tas från en anslutning på förgasaren, för att det skall bli bra. Det räcker tydligen med den lilla fördröjning eller försvagning av vakuumet den korta biten mellan förknasaren och insuget för att det skall bli mindre bra.

Men som redan skrivits, så tror jag inte att du behöver bekymra dig över vacuum. Om fördelaren funkar bra, så behåll den, men troligtvis funkar då en fördelare som är anpassad till din förgasare bättre...

Kan nämna att jag försökt köra en AS 1600 motor med original 34-PICT förgasre, men en 009 fördelare, utan vakuum, jodå motorn går bra, men man får en kort effektförlust vid kanske 2500-3000 varv i minuten, då motorn misständer en kort stund. Detta försvann med en gång med rätt vakuumfördelare.
Sedan blev tomgången bra mycket stabilare sedan jag renoverat fördelaren efter instuktioner här... men det är ju en annan historia.

Fördelaren som satt på bilen när jag fick hem den hade också vacumklocka men den var ju som sagt inte inkopplad. Men räcker det att jag pluggar klockan eller va menar du? Hade tänkt sätta nippelen i distansen precis under förgasaren borde ju inte bli så jätte mycket fördröjning där.

Ska i ärlighetens namn säga att jag inte vett hundra om det 25hk eller 30hk ända jag är ganska säker på är att förgasaren kommer från en 25hk just på grund av avsaknaden av vacum uttag.

Funderarade även på om jag ska ta förgasaren ifrån min andra 34hk motor men vet ej om detta är optimalt.

5

Det finns 28 pci utan vacumutag, det är dom som satt på sena 25 hk och dom som satt på transporter och industrmotorer

6

Skriv gärna ut motornumret så kan vi reda ut vad du har och vad du behöver.

7 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-24 13:19:43)

Är det en industriare kan det väl lika väl vara en 30hk (utan vacuum), då borde väl det bästa vara att byta förgasaren till en med vacuum.

Är det en 25hk som ska ha VE 4 BRS 383 fördelaren, så menade vw själva att man kunde byta dessa mot en VJ 4 BR 8 ("019" var numret på de senare utbytes och användes/ såldes förr som en "trim-fördelare). Dessa är också enbart centrifugalreglerade. Man måste dock ändra tändiställningen till 12,5 grader före TDC. 383 tändinställning är 5 grader före/ jacket vid skarven.

Nu är inte VJ4BR8/"019" så där värst lätt att hitta den heller.. Det har varit omtvistat om 30hk motorns kanske vanligaste fördelare VJU 4 BR 8 (med vacumdosa) har samma centrifugalregleringskurva (dvs med vakumdosan bortkopplad har samma kurva som en VJ 4 BR Default/af. Vissa hävdar bestämt att de beter sig annorlunda. Ev kan det bero på att det finns två utförande på VJU 4 BR 8, med olika tändkurva. De innan chassinummer 1113449, mars 1956 har en annorlunda kurva mot de senare och mer total centrifugal tändförställning. Fördelarna är datummärkta/ stämplade på huset, mars -56 är "3 M" där 3=tredje månaden (mars) och M=56 (L=55 och N=57 osv).

Nu förstår jag dock inte riktigt hur en VJ/(VJU) 4 BR 8 fördelare skulle vara lämplig (även om vw tyckte det). Jag har tyvärr inte hela kurvan för "383an men den har betydligt mer centrifugalreglering, 27-32 grader vid 2800 varv, VJ/VJU 4 BR 8 har 17 grader vid 3200. De tidiga VJU 4 BR 8 har något mer. VJU 4 BR 3 har också mer.

8

Saabaero9k skrev:

Fördelaren som satt på bilen när jag fick hem den hade också vacumklocka men den var ju som sagt inte inkopplad. Men räcker det att jag pluggar klockan eller va menar du? Hade tänkt sätta nippelen i distansen precis under förgasaren borde ju inte bli så jätte mycket fördröjning där.

Ska i ärlighetens namn säga att jag inte vett hundra om det 25hk eller 30hk ända jag är ganska säker på är att förgasaren kommer från en 25hk just på grund av avsaknaden av vacum uttag.

Funderarade även på om jag ska ta förgasaren ifrån min andra 34hk motor men vet ej om detta är optimalt.

Klockan behöver du ju inte plugga, men det är då absolut nödvändigt att plugga ett oanvänt vakuumuttag på insuget eller förgasaren, då det annars läcker in tjuvluft där.

Men prova dig fram, med eller utan vakuum, det skadar inte motorn, koppla en slang mellan insug och förgasare, se om det bli bättre eller sämre vid olika varvtal eller olika belastning. Men glöm  inte att plugga ett oanvänt vakuumuttag  på förgasare eller insugsröret. En slangbit med en plåtskruv i räcker.

9

Den erfarenheten jag skaffat mig genom att på någorlunda hobbybasis meka med olika och ibland konstiga fyrtaktsmotorer, är att stationära motorer (släpmotorsprutor, generatorer, nödaggregat till skidliftar, även båtmotorer) som går på samma varvtal har helt fast eller centrifugalreglerad fördelare. Däremot har motorer som förväntas accelerera bilar ofta en vakuumreglerad fördelare, inte minst VW och Volvos B18, B20 (i princip samma typ av Bosch-fördelare).
Har aldrig läst något om detta, men det förefaller som om man vill kompensera någonting i tändkurvan under accelerationen genom att flytta tändpunkten samtidigt som vakuumet uppnår en viss nivå.
Fela mig gärna om jag har rätt ICQ/ae

På fysiklektionen:
-Vad är vakuum?
-Jag minns inte men har det i huvudet....

Det mest tokiga man kan hitta i gamla bilar och bussar, är vakuumdrivna vindrutetorkare, oftast utan ackumulatortank. Man får ett helsikes bra viftande på torkarna under acceleration, men nästan ingenting när man håller jämn fart eller motorbromsar.

10

Motorn heter 3850774
Och fördelaren som satt på från början heter
Vju-4br8.

11

Björn J. skrev:

Det mest tokiga man kan hitta i gamla bilar och bussar, är vakuumdrivna vindrutetorkare, oftast utan ackumulatortank. Man får ett helsikes bra viftande på torkarna under acceleration, men nästan ingenting när man håller jämn fart eller motorbromsar.

Det där är väl tvärt om, under acceleration när spjället är vidöppet har du lågt vakuum och när spjället är stängt eller bara lite öppet har du högt vakuum.

12 Senaste redigerad av Bengt H (2014-01-24 15:23:46)

Saabaero9k skrev:

Motorn heter 3850774
Vju-4br8.

Din motor är en 30hk tillverkad i maj -60, originalfördelaren till din motor heter VJUR4R8, VJU4BR8 är samma förutom att det är något med radioavstörning som finns på den med ett R i beteckningen, R:et tillkom under -58.

13

Frederik skrev:

Nu är inte VJ4BR8/"019" så där värst lätt att hitta den heller.. Det har varit omtvistat om 30hk motorns kanske vanligaste fördelare VJU 4 BR 8 (med vacumdosa) har samma centrifugalregleringskurva (dvs med vakumdosan bortkopplad har samma kurva som en VJ 4 BR Default/af. Vissa hävdar bestämt att de beter sig annorlunda. Ev kan det bero på att det finns två utförande på VJU 4 BR 8, med olika tändkurva. De innan chassinummer 1113449, mars 1956 har en annorlunda kurva mot de senare och mer total centrifugal tändförställning.

Det där med 2 olika tändkurvor på BR8 var intressant, har du mer fakta om det??

14

Det som skiljer vju från vjur (avstörningen) är att den senare levererades med avstörd/resistor rotor, annars är det samma om man byter rotor. Om då inte vju:n är tillverkad före mars -56 enl ovan.

Vad bytte du till för fördelare? Jag köper gärna den trasiga vju4br8 av dig.

Bäst är att byta till en förgasare med vakum

15 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-24 16:40:37)

Bengt H skrev:

I princip har VJU4BR8 före mars 56 mer total centrifugalreglerad tändförställning, men även den vacuumstyrda skiljer

Före mars 56:

Vacuum: startar vid 100 mm Hg och ger max förtändning 13-17 grader vid 350 mm Hg
Centrifugal: Startar (från grundinställningen 7,5 grader) vid ca 950 rpm, stiger till 10-14 grader straxt över 1300 rpm där det är en platå innan den stiger igen vid 2100 rpm och fortsätter att stiga till 3400 rpm där den når max 23-27 grader förtändning. (om man vill veta hur mkt den reglerar, dra ifrån 7,5)

Efter mars 56:

Vacuum: Startar vid 80 mm Hg och ger max förtändning 8-12 grader vid 270 mm Hg
Centrifugal: Samma som tidigare till 2100 rpm, men stiger därefter bara till max 20,5-24,5 grader vid 3200 rpm. Kurvan är ungefär samma dock, ev ligger de tidigare någon 1/2 grad högre redan vid 3200 rpm.

16

Bengt H skrev:
Björn J. skrev:

Det där är väl tvärt om, under acceleration när spjället är vidöppet har du lågt vakuum och när spjället är stängt eller bara lite öppet har du högt vakuum.

Ja, jag tänkte fel eller möjligen skrev fel, självklart är det så, därför är det så himla tokigt.

17

Frederik skrev:
Bengt H skrev:

I princip har VJU4BR8 före mars 56 mer total centrifugalreglerad tändförställning, men även den vacuumstyrda skiljer

Före mars 56:

Vacuum: startar vid 100 mm Hg och ger max förtändning 13-17 grader vid 350 mm Hg
Centrifugal: Startar (från grundinställningen 7,5 grader) vid ca 950 rpm, stiger till 10-14 grader straxt över 1300 rpm där det är en platå innan den stiger igen vid 2100 rpm och fortsätter att stiga till 3400 rpm där den når max 23-27 grader förtändning. (om man vill veta hur mkt den reglerar, dra ifrån 7,5)

Efter mars 56:

Vacuum: Startar vid 80 mm Hg och ger max förtändning 8-12 grader vid 270 mm Hg
Centrifugal: Samma som tidigare till 2100 rpm, men stiger därefter bara till max 20,5-24,5 grader vid 3200 rpm. Kurvan är ungefär samma dock, ev ligger de tidigare någon 1/2 grad högre redan vid 3200 rpm.

Intressant info! Vad är källan? Har du säker info om 010 vs 019 också? Har sett olika info från olika källor. (Sorry för trådstöld)

18

Bengt H skrev:
Saabaero9k skrev:

Motorn heter 3850774
Vju-4br8.

Din motor är en 30hk tillverkad i maj -60, originalfördelaren till din motor heter VJUR4R8, VJU4BR8 är samma förutom att det är något med radioavstörning som finns på den med ett R i beteckningen, R:et tillkom under -58.

Nu e la jag trög men det ska alltså funka med den som satt fast jag inte kan koppla vacumet?

19

Fungerar gör det säkert.. Vill du att det skall fungera bra så monterar du en annan förgasare, 28 pci med vakuumanslutning. Var det inget fel på fördelaren du monterade av (vju4br8) så är det rätt fördelare för motorn, bara att du har "fel" kombination fördelare-förgasare. Sedan är frågan vad det är för bil du skall ha motorn i också? Vad bytte du egentligen till för annan fördelare med vakuumdosa och varför?

20

TobiasL: Bra att vara källkritisk! ICQ/ad Källan är vw reperationshandbok II 53-, servicemeddelande och tillsatsblad. Tyvärr jag har inte någon säker källa på 010/019 (bara internet/ annan litteratur). Om någon sitter på typ2 rephandbok från tiden så borde infon om 019/010 (vj4br8/vj4br25) finnas där. Tyvärr saknas de pärmarna i min samling.

Det cirkulerar en massa motsägande uppgifter som sagt. De centrifugalkurvor jag sett på 019 (vj4br8) är identiska med vju4br8. Glenn Ring som anses som något av en guru "over there" på gjutjärns fördelare påstår att kurvan skiljer vj4br8/vju4br8, men samtidigt att de använder samma fjädrar och vikter: vilket borde betyda att kurvan teoretiskt borde bli samma, men att tex max reglering kan skilja och då undrar jag om inte detta kan vara samma skillnad som tidiga/ sena vju4br8 har.

21

Frederik skrev:

Fungerar gör det säkert.. Vill du att det skall fungera bra så monterar du en annan förgasare, 28 pci med vakuumanslutning. Var det inget fel på fördelaren du monterade av (vju4br8) så är det rätt fördelare för motorn, bara att du har "fel" kombination fördelare-förgasare. Sedan är frågan vad det är för bil du skall ha motorn i också? Vad bytte du egentligen till för annan fördelare med vakuumdosa och varför?

Bilen är en formel vee. Bytte föratt jag inte fick nån gnista med den gamla fast jag bytte brytare.
Den jag satte dit är ifrån min bubbla 34hk motor. Men jag ska ta en tur i morgon med den och se hur hon går den behöver ju bara gå rent över 2000rpm ICQ/ad

22

Att du inte får gnista betyder inte att det är något fel på själva fördelaren i grunden. En fördelare från en 34hk är med stor sannolikhet endast vacuumstyrd, dvs den passar inte alls att köra utan vaacum/ du får ingen förtändning alls!

Har jag missat, men vad har du för förgasare?

23

Frederik skrev:

Att du inte får gnista betyder inte att det är något fel på själva fördelaren i grunden. En fördelare från en 34hk är med stor sannolikhet endast vacuumstyrd, dvs den passar inte alls att köra utan vaacum/ du får ingen förtändning alls!

Har jag missat, men vad har du för förgasare?

Förgasaren ser ut att komma från en 25hk motor. Men jag kan ha fel.
Men den fördelaren som sat på från början går alltså att köra uttan vacum för den har såna där vikter med?

Bli inte trött på mig här nu men deta med fördelare är en djungel för mig bara massa siffror och grejer Default/hmm

24 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-25 00:09:21)

Förlåt om jag fyllt din tråd med en massa konstiga siffer- och bokstavskombinationer. ICQ/ad
Rent generellt är de fördelare som är vacuum och centrifugalreglerade (vikter) gjorda så att förtändningen ges av summan av vacuumstyrningen och centrifugalstyrningen, 1+1=2 (beroende på varvtal + vacuum), tar du bort den ena blir förtändningen aldrig densamma. Fördelare som är gjorda för att endast fungera på centrifugalreglering är anpassade för detta. Med detta sagt så påminner centrifugalregleringen i din fördelare den som sitter i en annan fördelare som endast har centrifugalreglering, så det kan fungera hyfsat. Rätt förgasare (så att du kan koppla in vacuum) borde dock inte vara svår att få tag på och du får en trevligare motor.

Det som vore intressant att veta är om man/ hur kört motorn så som du fick den? Jag vet ingenting om folmelV, men de centrifugalreglerade enbart (019/vj4br8) fördelarna går att plocka bort en fjäder till vikterna och på så sett få en snabbare/ tidigare tändförtändning och det samma borde gälla din fördelare, så det kan vara ett knep någon tagit till. Eftersom din fördelare saknar "r" (vjur4br8) kan det (men behöver inte) vara en tidigare (pre mars 56) fördelare och med denna modifikation borde man få en fördelare som både har brantare förtändning (pga modifikationen) och högre total förtändning (pga före mars 56). -Vilket teoretiskt vore bra om man tar bort vacuumstyrningen.

Jag önskar jag hade en tändfördelartestbänk, då skulle jag jämföra mina 010, 019, vju4br8 osv fördelare i olika modifikationer.

25

Frederik skrev:

Förlåt om jag fyllt din tråd med en massa konstiga siffer- och bokstavskombinationer. ICQ/ad
Rent generellt är de fördelare som är vacuum och centrifugalreglerade (vikter) gjorda så att förtändningen ges av summan av vacuumstyrningen och centrifugalstyrningen, 1+1=2 (beroende på varvtal + vacuum), tar du bort den ena blir förtändningen aldrig densamma. Fördelare som är gjorda för att endast fungera på centrifugalreglering är anpassade för detta. Med detta sagt så påminner centrifugalregleringen i din fördelare den som sitter i en annan fördelare som endast har centrifugalreglering, så det kan fungera hyfsat. Rätt förgasare borde dock inte vara svår att få tag på och du får en trevligare motor.

Det som vore intressant att veta är om man/ hur kört motorn så som du fick den? Jag vet ingenting om folmelV, men de centrifugalreglerade enbart (019/vj4br8) fördelarna går att plocka bort en fjäder till vikterna och på så sett få en snabbare/ tidigare tändfördelning och det samma borde gälla din fördelare, så det kan vara ett knep någon tagit till. Eftersom din fördelare saknar "r" (vjur4br8) kan det (men behöver inte) vara en tidigare (pre mars 56) fördelare och med denna modifikation borde man få en fördelare som både har brantare förtändning och högre total förtändning. (Vilket teoretiskt vore bra om man tar bort vacuumstyrningen)

De va en förklaring på min nivå ICQ/ag. Jag gör ett försök till med den gamla fördelaren i morgon för de kan ju va som du säger med fjädern den borde ju ha gått med den setupen som va. Tackar så jätte mycket för all hjälp hittills återkommer när jag har provat.