1

Coolt... och när soppan tar slut i världen kan vi köra vidare ändå..

Någon måste dock spela in ljudet från en vw motor synca med rpm på motorn.. och sen lite högtalare i motorrymmet

2

ska bli intressant å se hur de funkar i vårat klimat. ja menar kyla tar ju rätt hårt åt el komponenter.

men helt klart så kommer de nog att bli både vanligare och enklare att el konvertera ICQ/ab

3

Ja är det något jag kommer göra så är det att montera elmotor i min Variant då bränslet är slut. ICQ/ab

Mera känd som jb...

4

De tänker tydligen inte sälja några kit, bara färdiga bilar, saftiga priser!

Affärsidé lite som "boutique" vågen inom rörförstärkar gebitet...

Kundkretsen, vilja-men-inte-kunna gänget med stinna plånböcker?

Coolt iaf, skulle inte förvåna mig om jag bygger nåt liknande inom ett par år när kiten börjar hagla från kina, ungefär som el-cykel konverteringar..
85hp, hmm, varför inte det dubbla....

S (Elaka Farbrorn)

5

Styrsystem finns att köpa i dagens läge. Sen ska ju en lämplig motor och batterier till men det ska inte behöva kosta mer än en trimmad motor.

Mera känd som jb...

6

I det stora landet på andra sidan Atlanten finns många el -konverterade bubblor, bussar och annat luftkylt, även många som säljer färdiga kit i mer eller mindre bra kvalitet. Fördelen med en bubbla är att de saknar sådant som är krångligt att lösa med andra bilar (läs vattenkylda moderna konstruktioner). Tex bromsservo, styrservo och så klart värmesystem Default/lol
Har själv klurat på att elektrifiera något luftkylt, men man klurar på så mycket att det är tur att inte alla idéer förverkligas  ICQ/ab

Typ 1 -58 såld
T3 Westfalia -82

7

För en del år sedan fanns den navmotorer att tillgå, en helt rund drivenhet inkl. bromsar (tror jag) som monterades på spindlarna.
Provkörde då en ombyggd fransk svårstavad småbil (det finns en konjak med samma namn) som var ombyggd med sådana x 4. Förutom 4wd så var den väldigt pigg, toppfart 120 km/h och en räckvidd på omkring 10 mil i stadstrafik... Det fanns inget baksäte och bagaget var rätt så begränsat då det upptogs av ett ventilerat batteriutrymme.
Tror att det var monterat en fransk variant av Webaston eller annan liknande bensindriven värmare i bilen.
Tanken har slagit mig att en typ 3 skulle passa för sådan ombyggnad. Har dock inte hittat någon bra information om navmotorer till bilar... till cyklar däremot...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Björn J. skrev:

För en del år sedan fanns den navmotorer att tillgå, en helt rund drivenhet inkl. bromsar (tror jag) som monterades på spindlarna.
Provkörde då en ombyggd fransk svårstavad småbil (det finns en konjak med samma namn) som var ombyggd med sådana x 4. Förutom 4wd så var den väldigt pigg, toppfart 120 km/h och en räckvidd på omkring 10 mil i stadstrafik... Det fanns inget baksäte och bagaget var rätt så begränsat då det upptogs av ett ventilerat batteriutrymme.
Tror att det var monterat en fransk variant av Webaston eller annan liknande bensindriven värmare i bilen.
Tanken har slagit mig att en typ 3 skulle passa för sådan ombyggnad. Har dock inte hittat någon bra information om navmotorer till bilar... till cyklar däremot...

Navmotorer är intressanta så tillvida att  det blir en Clean och smidig konstruktion, nackdelen är dels att det innebär mycket ofjädrad vikt, vilket inte är optimalt, kanske inte spelar så stor roll på en Vw förstås  ICQ/ab  Dels är de precis som du konstaterat svåra att få tag på till annat än cyklar, mopeder och faktiskt till mc. Fördelen med våra lyftkylda klenoder är att det i princip bara är att smacka dit en elmotor rakt på växellådan, koppla motorstyrning och batteripaket och ut och susa ljudlöst. Fast synd på boxerljudet såklart ICQ/ab

Typ 1 -58 såld
T3 Westfalia -82

9

Ljudet...
Det senaste är ju att skapa ett artificiellt motorljud till elbilar (och eldrivna tvåhjulingar) eftersom en del olyckor och tillbud skett då fotgängare klivit rakt ut i gatan framför ljudlösa elfordon.
Sä man kanske lika väl som ett motorljud från en Ferarri eller amerikansk V8 kan man ju lika gärna sampla en VW boxer med illa ställda ventillyftare... i Hi-Fi stereo naturligtvis! Det var väl (enligt en dagstidningsartikel jag läste i höstas) en svensk firma som lågt långt framme i utvecklandet av olika ljud till annars ljudlösa elfordon. Vart är vi på väg..? en av fördelarna med elfordon är ju just ljudlösheten...

Låter lika meninsfullt som koffeinfritt kaffe eller alkholfri snaps... men ok, om det kan minska antalet olyckor är det väl ok. Kanske bättre att se till att de oskyddade trafikanterna håller ögon och ff.a öronen öppna och i de sistmända kroppsöppningran inte trycker in små högtalare kopplade till nån mobiltelefon eller musikspelare. bara att inse att man befinner sig i en presumtivt farlig trafikmiljö, och inte på 1970-tals konsert med Pink Floyd.... (vilka undebara tider... Psykedelisk rock när den var som bäst i det brum-orangea 70-talet)

Behålla växellådan... det finns en elektrisk motor för fritidsbåtar att montera direkt på befintlig propelleraxel, Ozi-Drive, tror jag den heter, finns såväl i enkelmontage som i tvillingmontage, kanske en eller två, eller fyra sådana kan passa på växellådans ingående axel..?
Hittade inte den firman när jag sökte, men fann denna istället:
http://greenstarmarine.se/

Och när jag skrev "typ 3" menade jag en Typ3 Variant, som jag då i mitt sinne kunde tycka vara lämplig designmässingt som elbil, mest lämplig kanske VW Fridolin skulle vara, bara det att dom är så himla sällsynta här hemma hos oss, då Kungliga postverket här valde "Båtsmans lillmatte" istället ICQ/ab .

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."