1 Senaste redigerad av Porschebuss (2013-12-28 16:04:36)

Någon som vet var jag kan hitta/köpa tums-gängad sexkants bult 3/8 -20 (20 gänger per tum = fingängad) och ca 25-30 mm långa. Behöver 16 st till fälgarna på en en "Tivolibil" (kan fungera med 8 st också om nu någon har det)

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Min hovleverantör i uk har BSF 3/8"X20TPI 1_1/4":

http://www.groveclassicmotorcycles.co.u … 1898-p.asp

Rätt?

Dessa skruvars hållf klassning är ungefär 8.8 (knappt)..

De gånger jag behöver något starkare så används svarv och gängverktyg..

S

3

Fundersam... var ser du att det är 20 gänger per tum? har köpt sådana BSF 3/8 via en verkstad som håller på med Engelska bilar, men de var fel i stigningen...

Jag är dock inte säker på dimensionen, men den liknar  M10 x 1,25 stigning, men befintlig bult är bara något större än 9. X mm, en M10 går ej dit.

funderar på att gänga om hålet i navet till M10 x 1,25, sådana bultar har jag, men jag har ingen gängtapp.. men helst skulle jag vilja undersöka om det finns rätt sort innan jag gängar om

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

4

20TPI=20Threads per inch

DiameterXantal gängorper tum Längd I tum.

Här är en som säljer tum grejor till bra pris också.
http://www.namrick.co.uk/acatalog/Home_ … ts_18.html

"ljushuvud"

5

Finns väl i de flesta järnaffärer? Iaf i de äldre där ja jobbade. Unf heter fingängad o unc är den grövre gängan.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

6 Senaste redigerad av Svwerker (2013-12-27 08:14:05)

Är du säker på att det är BFS?
Om det är UNF så är det 24 gängor per tum.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Just det Biltema har lite UNF bult också, fast jag vet inte längderna.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme … st-191047/

"ljushuvud"

8

Svwerker skrev:

Är du säker på att det är BFS?
Om det är UNF så är det 24 gängor per tum.

Troligen, jag har måttat fram till 20 gänger per tum och UNF passar inte, det har jag provar och M10x1,25 går inte häller är för stor så lite svårt är det.
Någon sa till mig attd et kunde vara rörgänga, men det har jag inte kunnat kontrollerat ännu

Så ni som tror på Biltema osv. där finns inget, bara UNF & UNC och detta passar inte

jag skrev innan att jag köpt BSF på en verkstad, men jag tror helt enkelt att det är UNF som jag köpt, så jag letar vidare efter BFS och i Sverige, orkar inte beställa från England, utan då blir det till att gänga om till MM

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

9

Detta är vad jag håller på att renovera för tillfället. Troligen en "Tivolibil" som rullat på en trä bana med styrning i mitten och med elmotor av något slag, en förstorad Sceletrix bana helt enkelt :-) Enligt rykten från Lisseberg.
Nu "återställs" den i rött utförande som den var från början (Porsche röd så klart) dock utan motor som jag inte löst ännu, det finns kedjedrev och trumbroms på den. Funderar på en elektrisk motor från en truck, får se vad jag hittar med tiden.

Någon som har sett en sådan tidigare eller vet något är välkommen med information
tackar

Post's attachments

Senaste leksak 009.jpg, 67.82 kb, 640 x 424
Senaste leksak 009.jpg 67.82 kb, 328 downloads since 2013-12-27 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

10

Fan va ball! Jag har diffusa minnen från Lisseberg i mitten/slutet av 60-talet och då hade de bilar som gick på bana. Om jag minns rätt så körde äldsta brorsan men jag var för liten så jag fick stå och titta på.  ICQ/an

Hoppas att du löser gängmysteriet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Sådana här projekt gillar jag!

Olika tips på drivlina:
Jag har ju en kompis som har en egen järnväg, med spårvidden 600mm, alltså rejält smalspårig, han skall ha ett elektriskt ackumulatorlok.
Funderingar på lämplig drivlina dit kan du även få ta dela av, då det finns en hel del gemensamma nämare...
Batteriet, ackumulatorn, är väl det som kan bli svårt att lösa, då de är dyra, stora och tunga, men återkommer till det.

Du beöver tre huvuddelar:
*Motor
*reglerutrustning
*batterier/ackumulator

Vi tänkte så här när det gällde loket; varför bygga något som redan fins färdigt i annan applikation...
Leta reda på annan eldriven väl begagnad maskin, typ liten el-truck, eldriven pallyftare eller liknande.
Det har ju på senare tid sålts en hel del olika hjälpmedel för fysiskt rörelsehindrade personer, dels mindre trehjuliga "mopeder" som sålts över disk i hjälpmedelsaffärer, dessa borde vara lämpliga då storleken kan vara gynnsam för ditt tivolibilprojekt.
Vidare kanske du kan höra med din orts hjälmedelscentral vad som händer med utskrotade handikaphjälpmedel, el-rullstolar och typ "Permobiler" och liknande fordon.
El-truckar har nog för stor och tung drivlina för ditt projekt, mer lämplig kan ju en elektrisk pallyftare vara.
Elcyklar blir populärare, och det finns ombyggnadskit att köpa till vanlig cykel, men jag tror det kan vara svårt att anpassa till ditt projekt, då motorn sitter inbyggd i ett 26' eller 28' hjul.
Däremot kan elcykeln moderna batteripack vara intressant, litet med hög kapacitet.

Från personbilsvärlden kan du ju annars ta en kraftigare elmotor, en startmotor, eller kanske bättre en likströmsgenerator som kopplas som elmotor istället.

Då din bil är liten, kan det vara lämpligt att bygga batterienheter av 6 eller 12volts MC-batterier.

Reglerutrustningen kan vara beskaffad olika, dels en färdig elektronisk och steglös utrustning med tyristorer från truck, permobil eller liknande, med litet elektronikkunskaper kan man bygga sådan själv också.
Om du har flera batterier, i detta fall 6v moperdbatterier, kan du elektromekaniskt via en konroller, koppla upp motorerna över olika antal batterier, i detta fall i sex volts steg. 6-12-18-24 volt. Den gamla spårvagnsmodellen, att koppla upp motorn över motstånd är allt för effektkrävande, och värmealstrande för att vara lämpligt i ditt fall.

Däremot... serie-parallell... ytterligare en spårvagnsmetod, om du har en likströmsmotor (läs "modifierad likströmsgenerator") kan du koppla upp lindningarna på olika sätt. Först fältlindning och rotorlindning i serie, motorn blir stark men långsam, sedan i parallelläge, motorn förlorar i styrka men roterar snabbare. Detta borde kunna skötas av en kedja med reläer, eller mindre kontaktorer.
Här får man ju bygga in en slags polvändare också, så att bilen kan backa. Det räcker med att polvända fältet, eller lindningen för att motorn skall rotera åt andra hållet, vänder du båda blir det ingen skillnad.

Jo jag har också diffusa minnen av dessa bilar från Liseberg, anläggningen låg i övre parken, ungefär där lilla/gamla pariserhjulet finns idag. Men min minnesbild ger en bild av en lägre mer strömlinjeformad bil, ungefär som 50-60 talens formelbilar, men jag kan ju minnas fel, information kanske finns på Lisebergs web-plats?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12 Senaste redigerad av michaelth (2013-12-27 11:53:47)

skruv borde finnas hos
http://www.sifvert-skruv.se/sv/
Genom jobbet behövs ibland udda längder.. och dim. dom brukar kunna lev..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-01-23 10:08:17)

Tackar michaelt, Björn J och Svwerker
trevligt med lite hjälp ibland när man kör fast.

Bultarna,: blir nog att jag gängar om till m10x1,25, har varit och fixat enn tapp till detta idag, min var så klart saknad i lådan jag köpte för ett antal år sedan. Vi får se vad helgen ger i verkstadstid.

Elmotor: Kanske fel att kalla det truck motor då de är stora och tunga, utan det var väl en typ av pallyftare som jag fått erbjudande om i somras. Sen i höst har jag funderat på en sådan där el-scooter, vi har sådana som tillköpserbjudande på firman jag jobbar (köp två oljefat och få en scooter på köpet) Det måste kunna var några som vi får tillbaka i reklamation :-) 800w motor borde ändå kunna fungera på en bilträff att rulla runt på parkeringen med... Vi får se vad det blir av det där med motor

Tanken är (egentligen skandal eller hur?) men den skall när den är klar med ledbelysning i lamporna hamna bakom min verkstad, bland blommor o träd och se ut som den stått där i 30 år överväxt och nyfiket titta ut. Alla andra bilar och resevdelar måste finnas inne i verkstaden enligt min fru, inget sådant får "skräpa" ner tomten. Detta är det ända av mitt intresse som får synas.. men men. hennes intresse är blomor och träd och de får inte vara i min verkstad, så... ICQ/ad

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

14

Förr i tiden kunder man hitta mycket tumskruv hos Lantmännen då det var mycket sånt på jordbruksmaskiner
Risken är att det är en egen gänga hos den som gjort "Bilen"
Det var vanligt före 50-talet iaf i England på cyklar och MC, varje tillverkare hade sin egen stigning.
Sifverts är annars bra tips

Himla frän bil en sån står på önskelistan här också !!

15

Allt på/med hjul är kul...

Visst har jag jobbat med den, för att rätta ut fronten, men nu är den i alla fall som den såg ut en gång i tiden, bilderna är när den kom hem när jag köpte den för ett par år sedan. Fanns på ett museum och efter 5 års konstant frågande om priset, ringde han mig en dag och vi kom överens.. :-)

Post's attachments

Senaste leksak 007.jpg, 82.85 kb, 640 x 424
Senaste leksak 007.jpg 82.85 kb, 317 downloads since 2013-12-27 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

16

Då var problemet löst..
Men det blev skador på två fingrar... Jo, det blev att gängade om till M10 x 1,25, hittade inga bultar med rätt gängor, så nu är bottenplattan klar och kan snart giftas med karossen..

Vad hände då, jo när jag höll på att gänga upp hålen så blev jag lat, tog fram skruvdragaren och satta gängtappen i den höll i kuggkransen till kedjan på bakhjulet och börja "gänga" den fastna så klart, jag tappa greppet, fick in två fingrar bland kuggarna och rev upp två stora hack samtidigt som då hela navet for runt och tappen gick så klart mitt av.. så där stod med en halv gängtapp och två fingrar som det droppade ordentligt med blod ifrån, men det löste sig till slut i alla fall.

ibland skall man fortsätta med det man är bra på.. sitta på kontor och jobba försäljning med papper :-)

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

17

Och då var historien om min "tivolibil" löst.

Liseberg 1951, bilen kommer från den attraktionen som hette Racerbanan. Byggdes 1951 och fanns kvar till 1972
min bil är nr 10 som finns med på bilden uppe till vänster..
:-)

större bild och mer information finns på
http://www.lisepedia.se/Racerbanan#

Post's attachments

180px-Racerbanan-1951-1.jpg, 12.52 kb, 180 x 186
180px-Racerbanan-1951-1.jpg 12.52 kb, 311 downloads since 2014-01-19 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

18

Kul att du lyckats spåra den. Det ser ut som jag kommer ihåg det.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Undrar om det inte finns en sådan där "over size Scalectric"  på Tivoli i  Köpenhamn eller på  Backens nöjesfält norr om Köpenhamn... Har hört talas om något sådant.
Bilarnas motorer var seriemotorer, inte helt olika Märklins gamla "allströmsmotorer". Det låg parallella strömförande skenor i golvet, ganska tätt, varannan plus och varannan minus. Bilarna hade släpskor som alltid hade kontakt med varsin skena. Spänningen var nog bara 24 volt, men strömmen blev säkerligen väldigt hög, särskilt när alla bilarna skulle starta samtidigt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

tackar
Har skickat mejl till Liseberg och "lisepedia" om mer information och bilder. Hoppas att de kan hjälpa mig med lite mer information om banan och motorerna

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

21 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-22 20:10:38)

Kollade artikeln på Lisepedia.
Då är det så att din bil tillhör den äldre generationens bilar från 1951.
De bilar jag minns från slutet av 60-talet och början av 70-talet, när man fick gå till Liseberg själv, är den andra generationens, som kom 62, och enligt artikeln skulle vara kopior av tyska sportvagnar. Andra bilar man inte glömmer är ju "Farfarsbilarna" som finns kvar än idag. Nu finns bara de T-Fordsliknande bilarna, men på 60-talet även en mindre öppen bil, inte helt olik en engelsk sportbil.
När mina barn var små, i slutet av 80-talet, fanns det iallafall en VW typ 1 på lilla scenen, eller iallafall en halv typ 1. Clownerna Allgot och Villgot hade en framdel av en bubbla som dom poppade popcorn i....det tyckte barnen var jätteroligt, och undrade varför vi inte hade någon popcornmaskin under huven....

Edit:
Jäklar, det där halvkinesiska företaget ute på Hisingen kan tydligen inte hålla fingrarna i styr, sedan förra säsongen kör dom tydligen hjärntvätt på aningslösa barn som vill åka "Farfars Bil" särskrivning dessutom...http://www.lisepedia.se/Farfars_Bil ...
Farfar förresten, minst en generation fel, kronologiskt åkte ju dagens farfar (och farmor) Folkvagn, DAF66, Citroën ID/DS, Vlovvo 140, Saab 99, Amazon och kanske nån typ 3 variant.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22

Jo, min bil var med i först leveransen 1951 när Racerbanan byggdes. Drevs av en 110 v elmotor där det i golvet låg el-slingor/partier om + & -, så det gällde att köra i spåret annars stanna motorn upp någon sekund innan det fick kontakt med ett par nya slingor igen. Fabriken Lang Wheel Ltd England som tillverkade den lades ner på 60 talets har jag lyckats få reda på i alla fall. Liseberg har också Svarat på mina mejl och dessutom frågat om de kan få låna bilen om 10 år...??!! när Liseberg fyller 100 år :-)

Lang Wheel Ltd loggan...

Post's attachments

Lang Wheels Plaque, 20 long.jpg, 9.43 kb, 200 x 133
Lang Wheels Plaque, 20 long.jpg 9.43 kb, 283 downloads since 2014-01-22 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

23

exempel på färdiga motorkit som finns att köpa!

http://www.rull.se/?sID=30&p=websho … d=30500550

har funderat själv i de banorna om man skulle snickra ihop nån mer lådbil till grabbarna..
de har iofs. en bubbla redan..  ICQ/ad