Sådana här projekt gillar jag!
Olika tips på drivlina:
Jag har ju en kompis som har en egen järnväg, med spårvidden 600mm, alltså rejält smalspårig, han skall ha ett elektriskt ackumulatorlok.
Funderingar på lämplig drivlina dit kan du även få ta dela av, då det finns en hel del gemensamma nämare...
Batteriet, ackumulatorn, är väl det som kan bli svårt att lösa, då de är dyra, stora och tunga, men återkommer till det.
Du beöver tre huvuddelar:
*Motor
*reglerutrustning
*batterier/ackumulator
Vi tänkte så här när det gällde loket; varför bygga något som redan fins färdigt i annan applikation...
Leta reda på annan eldriven väl begagnad maskin, typ liten el-truck, eldriven pallyftare eller liknande.
Det har ju på senare tid sålts en hel del olika hjälpmedel för fysiskt rörelsehindrade personer, dels mindre trehjuliga "mopeder" som sålts över disk i hjälpmedelsaffärer, dessa borde vara lämpliga då storleken kan vara gynnsam för ditt tivolibilprojekt.
Vidare kanske du kan höra med din orts hjälmedelscentral vad som händer med utskrotade handikaphjälpmedel, el-rullstolar och typ "Permobiler" och liknande fordon.
El-truckar har nog för stor och tung drivlina för ditt projekt, mer lämplig kan ju en elektrisk pallyftare vara.
Elcyklar blir populärare, och det finns ombyggnadskit att köpa till vanlig cykel, men jag tror det kan vara svårt att anpassa till ditt projekt, då motorn sitter inbyggd i ett 26' eller 28' hjul.
Däremot kan elcykeln moderna batteripack vara intressant, litet med hög kapacitet.
Från personbilsvärlden kan du ju annars ta en kraftigare elmotor, en startmotor, eller kanske bättre en likströmsgenerator som kopplas som elmotor istället.
Då din bil är liten, kan det vara lämpligt att bygga batterienheter av 6 eller 12volts MC-batterier.
Reglerutrustningen kan vara beskaffad olika, dels en färdig elektronisk och steglös utrustning med tyristorer från truck, permobil eller liknande, med litet elektronikkunskaper kan man bygga sådan själv också.
Om du har flera batterier, i detta fall 6v moperdbatterier, kan du elektromekaniskt via en konroller, koppla upp motorerna över olika antal batterier, i detta fall i sex volts steg. 6-12-18-24 volt. Den gamla spårvagnsmodellen, att koppla upp motorn över motstånd är allt för effektkrävande, och värmealstrande för att vara lämpligt i ditt fall.
Däremot... serie-parallell... ytterligare en spårvagnsmetod, om du har en likströmsmotor (läs "modifierad likströmsgenerator") kan du koppla upp lindningarna på olika sätt. Först fältlindning och rotorlindning i serie, motorn blir stark men långsam, sedan i parallelläge, motorn förlorar i styrka men roterar snabbare. Detta borde kunna skötas av en kedja med reläer, eller mindre kontaktorer.
Här får man ju bygga in en slags polvändare också, så att bilen kan backa. Det räcker med att polvända fältet, eller lindningen för att motorn skall rotera åt andra hållet, vänder du båda blir det ingen skillnad.
Jo jag har också diffusa minnen av dessa bilar från Liseberg, anläggningen låg i övre parken, ungefär där lilla/gamla pariserhjulet finns idag. Men min minnesbild ger en bild av en lägre mer strömlinjeformad bil, ungefär som 50-60 talens formelbilar, men jag kan ju minnas fel, information kanske finns på Lisebergs web-plats?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."