1 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-09 03:00:21)

Köpte ett block för ett tag sedan. Det var ett dubbelreducerat utbytesblock från Mexico och hade dp toppar. Eftersom det aldrig fått något motornummer instansat kunde det vara vad som helst egentligen, jag köpte det för att det hade fästena för bussbalken, men nu har jag börjat riva lite.

Topparna är 043 101 375R, 33x30mm ventiler, men vanliga korta tändstifthål. Var dessa för insprut? Tyvärr hade de sprickor mellan tänstifthål och inloppsventiler så de hamnar nog i skrotbingen/ övningsobjekt. Cylindrar och kolvar såg ut att vara i prima skick, märkta "85,95" så tydligen var det en 1600. Kolvarna är dock skålade/konkava, om än blygsamt.

Motorn är tänkt att hamna i min pickup. Korkat eller ej så tänkte jag inte dela blocket, utan chansa på att det håller ett tag. (Motorn monterades troligen 29/4 -85). Tänkte montera dubbla förgasare (kadroner eller ev. ett par 40 idf om jag får ordning på dem) tillsammans med ett dual quit pack ormbo och ev 1.25 vippor.

Så nu måste jag beställa nya toppar och troligen cylindersats, eller funkar det med skålade kolvar tro? Skulle behöva lite råd. Har funderat på att beställa vwheritage sats "top end rebuild kit" vilket troligen skall översättas till "budget kit" (toppar/ cylindersats/ packningar osv) http://www.vwheritage.com/vw_spares_Top … tartPage=1 440£ och så 10% rabatt om man beställer innan nyår är ju riktigt (misstänkt) billigt. Lär väl vara kinaprylar, men det är väl allt "standard" nuförtiden? Hur är kvalitén på detta tro, finns det olika? Finns det bättre eller mer lämpligt alternativ? Jag hade tänkt prova på att porta topparna (sparsamt), för med tanke på att blocket kommer lämnas orört så finns det väl inget färdigt att montera/ annat att göra som är lämpligt? Eller finns det några lämpliga toppar att köpa, något man bör lämna iväg eller andra tips..?

/Frederik

2

Njäe, med originalkam och 1,25:1 vippor behövs inga värstingtoppar, men dumsnåla inte.. nästa gång delar du blocket och sätter i en trevligare blompinne, då hade det ju varit fint att slippa köpa nya topplock igen.

Körde själv hela förra sommaren med en hottad 1600 på odelat block, 1,4:1 vippor och dubbla idf 40:or. Den gick riktigt trevligt kan jag intyga.

Rebuild-kitet är budget och kinagrejer ja, vilket det mesta är.. skillnaden är att de billigaste inte kontrolleras så noga som de mer påkostade görs.

Ang. cylinderkitet beror det ju på vad för kompressionsförhållande du tänkt ha.. Nya toppar lär du få plana för att komma upp i vettiga siffror med liten slagvolym, själv tog jag 3,7mm.

Sen är det lättare att köra med "för stora" förgasare än för små, man kan bestycka ner med mindre halsringar. Beror också lite på sätets diameter på insugsventiler.

Avgassystem kan du välja på vanligt ormbo eller merged kollektor, dimension ungefär samma eller något större än avgasventil.

Lägg inte ner för mkt stålar bara om du inte tänkt renovera bottendelen, iaf inte på sånt som löper stor risk att gå sönder vid ett ras..

3

Tack för svar! Jag har en hel del snurriga idéer och skriver lätt (för)mkt, dels för att själv kunna se vad jag tänker. ICQ/ad

Båda mina bay (-68 buss och pickis -75) behöver nya motorer. Bussens motor kommer bygga på ett i grunden nytt dp långblock. Efter lite velande blir det i standardutförande och motorn som sitter i pickisen idag kommer få donera all kringutrustning (insug, 34pict osv). Tänkte därför sätta ihop denna motor för att ha något att stoppa i pickisen. Egentligen skulle jag vilja få in en renoverad snurra i den så småningom, kanske trimmad, men tänkte som "morot" börja med att få in något. Blocket är utbytes, troligen -85 och med lite tur har den inte gått så mkt. Tänkte i princip lägga ner det nya toppar och cylindersats kostar, så svider det inte när jag lär mig läxan.

Detta kindergardenprojekt är väl bara ett steg upp från att stoppa på ett dåligt, kromat luftfilter på 34an, men är lite nyfiken på trimning och skulle vilja se om det är något som man fastnar för. Har ingen erfarenhet eller kontakter, så någonstans måste det ju börjas. Webrarna jag har var ett spontan (idiot) köp jag gjorde, men det var det som fick in mig i dessa tankebanor. Nu visade det sig att spjällen/axeln var rostig på den ena. De är inte glappa men börjar man köra vetitusan om inte rosten kommer verka som "sandpapper", förstår inte heller hur jag skall lyckas dra ut axen för att byta, pga rosten. Ett ormbo, 1.25 vippor och en kadron-sats ligger också numera i garaget.

Det enda jag börjat fundera på är om jag gör dumt att inte spara blocket och renovera detta istället. Jag vet inte hur man skall tänka? Är det 101a blocket av 100 möjliga som inte behöver renoveras är det väl som att vinna på triss, men samtidigt om det är någorlunda nytt/ välbehållet, kanske det är det bästa ämnet att dela och renovera? Pickisens nuvarande motor har ett ordentligt kännbart axiellt glapp i vevaxeln/ remskivan, så jag vet inte ens om man kan hoppas på att det är renoveringsbart. Det är också ett universal utbytesblock, så det demonstrerar väl att bara för att det är utbytes behöver det inte betyda att det inte är helslut xx år senare. Har ett AS21 block med bussbalksfästen också, men det har ett litet glapp det med. Tyvärr är den enda glappfria sena 1600 jag har utan bussbalksfästen. Bäst hopp har jag vid ett dubbelreducerat 1300 block, fast det är äldre med 10mm pinnbult..

4

Dela bara blocket om du tänkt renovera det, meningslöst annars. 11 av 10 block behöver ar-borras ungefär.. tyvärr.
Trimmar man orenoverat så rasar det förr eller senare, mitt efter 1 sommar då kamaxeln gick av.

Börjar du trimma kommer du märka hur mkt roligare det blir att köra, effektdjävulen har dig snart i sitt grepp :-)

Renovera blocket, köp billigare aa performance cylinderkit, en roligare kamaxel gjord för 1,25:1 vippor med nya lyftare.
Topplock kan du köpa antingen ett set beg 044 eller los panchitos med 40/35,5mm ventiler.

Ang förgasare, testa pensla rostlösare ev citronsyra på spjällaxeln för att lösa upp rosten.. för att ta loss axeln måste spjällen tas av, lite knepigt eftersom skruvarna är klämda för att inte skruvas ur.

5

Blev inget köp. Börjat fundera på att köpa ett par bättre toppar, så att man har om man får för sig att bygga ordentligt.

Så nu kommer lite nya frågor:
Någon som testat 88mm "thick wall slip in" cyl/kolvar, som är slip in mot blocket men kräver 90,5/92 toppar? Är 5,25mm tjocka mot toppen och, påstås det, pålitliga. http://www.shop.kaddieshack.com/88mm-Pe … 88mmAA.htm 

Min tanke är att jag då kan köpa 90,5/92 toppar och om jag delar blocket och låter renovera det kan man även ta upp det för större cylindrar så småningom och förhoppningsvis fungerar topparna även till detta. Är jag tokigt ute?

Tips/ förslag på toppar och inköpsställe tas tacksamt emot. Finns det några som skulle fungera "ur lådan" ?

6

Ska du dela blocket kan du ju lika gärna ta upp det för 94 och sätta i tjockväggiga 92:or, sen behöver du aldrig mer tänka på det om du vill uppgradera ytterligare.

87mm ppassr direkt i 85,5 men är väldigt tunna.

7

Nja tanken var att inte dela blocket nu, köra tills det rasar eller nästa vinter vilket som kommer först. Tanken var väl om man med tjockväggiga 88or, som är slip in i blocket men 90,5/92 mot topparna, kunde köpa ett par nya 92 toppar som gick att återanvända när blocket delas. Fast det är klart om man delar/ tar upp blocket kanske man lika gärna tar upp det för 94?

Tunna 87or är ingen hit vad jag förstår i en typ2, men har någon erfarenhet av 88orna? Vad jag förstår har det tidigare funnits slip in 88or (block och topp), som är big no-no, samt tjockväggiga 88or som behövdes tas upp i både block och topp, men då kunde man ju lika gärna gå på större cyl på en gång.

8

Jag har tjockväggiga 88:or. Det är väl bara nya 92:or som har tjockare väggar. Ganska tunna i botten dock.. Jag har inte fått ihop min motor ännu.

9

Tjockväggiga 88:or går inte i originalhålen i blocket, det är 85,5, 86 eller 87mm som gäller. Ju större desto tunnare väggar. Större än det så måste hålen tas upp i blocket.. Har man inte redan cylindrar och topplock ser JAG ingen anledning att ta upp till nåt annat än 94. Då kan man välja mellan tjockväggiga 92mm eller 94mm. I mitt fall kom jag över ett nytt set cima/mahle 92, så det fick bli det.

Ang. val av topplock så hänger det ju på budget och mål med motorn. Los panchitos är prisvärda toppar, cb 044 finns vanliga och cnc-frästa, round- eller wedgeport.

10 Senaste redigerad av Svwerker (2014-01-09 16:59:32)

MrPete skrev:

Tjockväggiga 88:or går inte i originalhålen i blocket, det är 85,5, 86 eller 87mm som gäller. Ju större desto tunnare väggar. Större än det så måste hålen tas upp i blocket.. Har man inte redan cylindrar och topplock ser JAG ingen anledning att ta upp till nåt annat än 94. Då kan man välja mellan tjockväggiga 92mm eller 94mm. I mitt fall kom jag över ett nytt set cima/mahle 92, så det fick bli det.

Ang. val av topplock så hänger det ju på budget och mål med motorn. Los panchitos är prisvärda toppar, cb 044 finns vanliga och cnc-frästa, round- eller wedgeport.

Från länken som Frederik postade ovan

These 88mm pistons and cylinders are truly a great value and super simple to use. They will slip right inside the engine case of a stock VW engine without machining the case.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Frågan om topparna beror ju rätt mycket på vad du har för målsättning. Värre toppar ställer krav på kringutrustning som förgasare mm. Har du något redan som du tänker använda till denna motor?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Jag har en komplett solex 40 "kadron" sats med SVDA fördelare jag tänkt använda, även ett par weber idf 40 (fast risiga) jag från början tänkt använda med en typ "010" eller "019" fördelare. Utöver det ett 1 1/2" ormbo (dubbla dämpare) och 1.25 vippor.

Målsättningen från början var att plocka ihop den med orginal cyl/ toppar montera förgasarna och ormboet och kanske hoppas på några kusar mer. Men eftersom jag måste köpa nya toppar och cyl sats kan jag lika gärna köpa något annat. Jag kommer inte dela blocket nu, tanken är att köra denna sommaren så här och kanske påbörja renoveringen av ett annat block under tiden delarna sedan kan plockas över till.

13

OK. Om vi ser framåt vad vill du uppnå?
Tänkte att topparna ska hänga med en bit upp så kan man leva en sommar med att det inte rä så optimalt. Kanske kan du köpa toppar typ Los Panchitos som är klart overkill för det du tänker bygga nu men kanske bättre lämpade för nästa steg. Borde gå att uppnå 150 hk med dem utan att ta i så in i helvete men ska de sitta i en Typ2 så kanske man ska gå på toppar med lite mindre kanaler.
Finns ju några andra bussmotortrådar här med mycket info.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Frederik - visst har du sett min buss rulla många gånger?
Jag har kört tunnväggiga 88or hela tiden, och gör det fortfarande  ICQ/ab
Jag tog komp prov när dom var nya och ett till 5år senare utan märkbar skillnad.
Nu förstår jag oxå att tunnare gods är sämre, men jag tror att det dåliga ryktet 88 slip in har är lite uppskruvat?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

Hej, tack för svaren allihop! Varit bortrest så har inte kunnat svara själv.

Lasslo: Visst har jag sett din buss flertalet gånger! Vad kör du med för kombo för övrigt?

Svwerker: Vad jag vill uppnå? Det har jag ju ingen riktig koll på. ICQ/ag Hade topparna varit ok på motorn jag skruvade isär, hade jag nog bara monterat dubbelförgasare etc, filat lite i kanalerna och monterat ihop den. Eftersom jag ändå måste köpa nytt, kom dessa idéer. Ser jag långsiktigt (renoverar blocket) ser jag det som ett tillfälle att ändå få en lite roligare motor som ändå passar för vanligt dagligt luffande. Men till ett sådant bygge skulle jag nog behöva mer hjälp för att få det "rätt". Cylindervolym, kam, block etc? Hellre driftsäkert än max hk och budget?

För stunden funderar jag på dessa tjockväggiga 88or (som är slip in i blocket), nya 90.5/92mm toppar, dubbelförgasare, ormbo och ev 1.25 (dvs bolt-on prylar). Los panchitos etc CNC portade toppar kanske har för stora kanaler och ventiler för detta bygge (tappar körbarhet på lågt varvtal?), men samtidigt vore det ju bra om de kunde hänga med om jag renoverar/ uppgraderar. Fast då kanske man ändå vill ha större än 90,5/92? Vad tror ni om dessa toppar, L3 från aircooled.net http://vwparts.aircooled.net/ACN-Stocke … s-pair.htm

16

L3 verkar vara bra för din kombo. Risken med stora kanaler är att man tappar gashastighet och toppen ger dålig fyllnadsgrad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Troligen är din motor "utbytes" ifrån VW ?
Har själv rivit en sådan, och blocket var jättefint (i ramlagerlägen) 86mm kolvar/cyl likaså, men ringgappet var för stort så det blir ny kolvringsats.
(Mexico)Topparna 33/30 är väl för typ2 (?) bra segdragning, dvs högre gashastighet på låga varv? 30mm avgasventiler med 9mm skaft är svåra att hitta nya, mina behålls fast med nya styrningar ochomfrästa ventilsäten - hur som, till en typ2 går nog denna motor bra, bara man har förgasare och tändning som funkar oklanderligt ?-)

18

9mm ventiler finns billigt på paruzzi, även styrningar

19

Japp jag skulle tro att det är en utbytes bussmotor. Blocket har även bussbalksfästena och skålade kolvar. Det hade varit intressant att se hur en sådan betedde sig i en typ2 pickis Jag hade gärna återanvänt topparna, men de har sprickor mellan tändstift-ventiler på 3 av 4 cyl. Egentligen gör det inte så mkt, när jag köpte den trodde jag att den var uppbyggd som en 1300dp. Den har aldrig fått motornumret instansat (har bara första "A:et" som de levererades med).

Har hört mig för lite med olika shopar nu. Kaddie Shack tyckte deras ks-1000 toppar skulle funka perfekt http://www.shop.kaddieshack.com/KS-1000 … S-1000.htm
..men jag vet inte 40x35,5 ventiler låter stort?

20

Vad tror ni, blir det på tok för stora ventiler att köra på 40x35,5? Det lutar lite åt detta håll för att kunna återbruka dem, men det är ju inget kul om det är helt omkörbart till att börja med.

21

Det bror till stor del på hur du portar också. Man kan få en 40-ventil att flöda för allt mellan 90 och 190 hk.
Tomas A från Öland byggde en oöppnad 1600 med 40x35,5-toppar och 1,4-vippor och plockade 90 hk med bra botten så visst ska det kunna fungera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G