Köpte ett block för ett tag sedan. Det var ett dubbelreducerat utbytesblock från Mexico och hade dp toppar. Eftersom det aldrig fått något motornummer instansat kunde det vara vad som helst egentligen, jag köpte det för att det hade fästena för bussbalken, men nu har jag börjat riva lite.
Topparna är 043 101 375R, 33x30mm ventiler, men vanliga korta tändstifthål. Var dessa för insprut? Tyvärr hade de sprickor mellan tänstifthål och inloppsventiler så de hamnar nog i skrotbingen/ övningsobjekt. Cylindrar och kolvar såg ut att vara i prima skick, märkta "85,95" så tydligen var det en 1600. Kolvarna är dock skålade/konkava, om än blygsamt.
Motorn är tänkt att hamna i min pickup. Korkat eller ej så tänkte jag inte dela blocket, utan chansa på att det håller ett tag. (Motorn monterades troligen 29/4 -85). Tänkte montera dubbla förgasare (kadroner eller ev. ett par 40 idf om jag får ordning på dem) tillsammans med ett dual quit pack ormbo och ev 1.25 vippor.
Så nu måste jag beställa nya toppar och troligen cylindersats, eller funkar det med skålade kolvar tro? Skulle behöva lite råd. Har funderat på att beställa vwheritage sats "top end rebuild kit" vilket troligen skall översättas till "budget kit" (toppar/ cylindersats/ packningar osv) http://www.vwheritage.com/vw_spares_Top … tartPage=1 440£ och så 10% rabatt om man beställer innan nyår är ju riktigt (misstänkt) billigt. Lär väl vara kinaprylar, men det är väl allt "standard" nuförtiden? Hur är kvalitén på detta tro, finns det olika? Finns det bättre eller mer lämpligt alternativ? Jag hade tänkt prova på att porta topparna (sparsamt), för med tanke på att blocket kommer lämnas orört så finns det väl inget färdigt att montera/ annat att göra som är lämpligt? Eller finns det några lämpliga toppar att köpa, något man bör lämna iväg eller andra tips..?
/Frederik
Hade topparna varit ok på motorn jag skruvade isär, hade jag nog bara monterat dubbelförgasare etc, filat lite i kanalerna och monterat ihop den. Eftersom jag ändå måste köpa nytt, kom dessa idéer. Ser jag långsiktigt (renoverar blocket) ser jag det som ett tillfälle att ändå få en lite roligare motor som ändå passar för vanligt dagligt luffande. Men till ett sådant bygge skulle jag nog behöva mer hjälp för att få det "rätt". Cylindervolym, kam, block etc? Hellre driftsäkert än max hk och budget?