Tänk också på antennens riktverkan! Det fanns en anledning till att amerikanska truckens hade två mindre antenner i varje ytterbackspegelsfäste, det gav en teoretisk riktverkan i fordonets färdriktning, eller rakt bakåt.
Jag hade en ensam 1/4-vågsantenn på höger bakre stötfångarfästet på min 1302a, fick då en riktverkan framåt vänster. Med magnetfot mitt på taket borde riktverkan vara någorlunda rundstrålande, efter karossens form. Antennfoten måste vara ordentligt jordad, för att inte skapa det som kallas för "stående våg" alltså då man inte lycka få ut all effekt i antennen utan enkelt uttryckt skapar en resonans i sin antennkabel bakåt tillbaka in i sändaren... Tja väldigt enkelt förklarat, det är mer komplicerat än så.
Antennen skall vara så lång som det är praktiskt möjligt och naturligtvis anpassad till sändarens frekvens. 27MHz bandet har en våglängd på omkring 11 meter, en 1/2vågsantenn är ju bra, men praktiskt omöjlig på ett fordon som gärna skall kunna passera en järnvägsövergång... 16 kilovolt lågfrekvent växelström från Banverket, rakt in i antennen är inte så bra, fzzzzzzt...(Elektrifierad järnväg då alltså
)
Modernare licensfria apparater jobbar väl på 400MHh banden, våglängden är då omkring 0,75 meter, varför en helvågsantenn är väldigt hanterbar... Den högre frekvensen gör det dessutom lättare att jorda i en magnetfot.
Sedan måste du ju absolut.... tänka på att så korta våglängder inte följer jordytans radie, utan de fortsätter rakt ut i periferin, ut i rymden, svårt med kommunikationen om VW karavanen blir för lång..
skickliga kortvågsamatörer kör med "månstuds" de låter signalen studsa på månens välpolerade yta, och kan då exakt beräkna vad den skal slå ned på jorden igen...
men då krävs det flera hundra watt för att inte tala om kilowatt för att nå ut...
(ett så kallat "Citroënproblem, som man inte i detta sammanhang behöver bekymra sig om...)
Men som jag tidigare skrivit, kompisgänget håller bra kontakt med varandra i alperna med relativt billiga 400MHz apparater, vi har sådana här, likadana, men märka med annat namn och orangea:
http://www.conrad.se/STABO-FREECOMM-650 … 62_0715021
Man når varandra även om man befinner sig på olika sidor av berget, ibland verkar det som om vi utnyttjat liftvakternas repeaterstationer uppe på topparna. Man kan ju också skoja med liftvakternas och annan personal då de använder samma frekvenser... Men det är en annan OT-historia.
Jag tror iallafall inte att man skall falla tillbaka på Flintstonesystemen som sänder på 27MHz bandet.
Två plåtburkar med ett snöre emellan funkar ju också bra.... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."