1

ni som fortfarande använder komradio i eran bubbla/buss. vad är det man ska ha för något då? ICQ/ab
Länka gärna förslag och liknande.
Något på denna sidan som är värt att ha?
http://butik.limmared.nu/sv/485-mobilap … derway=asc

Vill ha en liten jävel som inte syns så mycket. ICQ/ab

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

http://www.TimsFotoBlogg.blogg.se

2

Vad kul att någon tar upp detta!
Inom transportbranschen, främst grusbilar och specialtransporter används komradio flitigt.

I entusiastbil har jag inte sett detta på 10-15år.
Har själv en avanserad (Enligt den tiden) komradio som jag inte använt på 20+ år.

Förra året körde vi en roadtripp ner genom Europa, 8pers och två bilar.
Det blev mycket mobiltelefonprat mellan bilarna när vi körde söder ut genom Sverige, matpaus, bensinpåfyllning och pissepaus.
Innan bron i Malmö svängde vi av till "Clas i insjön" och slantade upp 1000kr för två stycken handradioapparater,
med laddare(cigg) och laddare 230volt. Den klart bästa investering på hela resan.

Fördelarna med komradio är ju uppenbara, billigt, snabba svar, alla i bilarna hör vad som sägs och med små radioapparater
hade vi dom med lite överallt, helt perfekt.

Så varför används inte dessa mera? Och vad skall man investera i nu för tiden?

3

På 70 talet hade vi 27MHz AM apparater, jag hade en 40 kanalers Clarion med en Swingmasterantenn på bakre högra kofångarfästet. Guldbaggen, 1303an fick en mer diskret antenn i en adapter på luftintaget på vänstra c-stolpen. Hade en kraftigt modifierad radio också, som gav betydligt mer än föreskrivna 5watt i uteffekt, det gällde bara att inte glömma att ha motorn i gång när man pratade i den, då den lätt tömde batteriet annars...
27MHz PR-bandet var ganska kasst, amplitudmodulerat, mycket störningar och kort räckvidd, dessutom en massa skitsnack från olika basstationer som låg på hela dygnet. Jag och kompisarna hamnade iallafall på en del ganska häftiga fester efter inbjudan via radion.
Senare blev det ju iallafall FM, men då hade jag slutat leka med dessa radioapparater.

Använder nog snarlika apparater som föregående inläggande skriver om, när kompisgänget är i alperna. FM, ganska många kanaler, har en scramblad variant också, och med vox och apollopip.
Dessa funkar verkligen, batteripacket håller iallafall från  08-16. Vet dock inte hur de funkar i en bil.

Däremot vet jag att det finns motorcykelintercom som tillåter kommunikation mellan olika cyklar och/eller bilar....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Tack för historierna! ICQ/ab
Någon mer som vet något? ICQ/ab

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

5

Kommer själv att montera en PR-radio i bussen när den kommer ut på vägen....kanske mellanlandar den i bubblan om jag bara får tag i en bra antenn.....en svajmast skulle sitta fint....Radion jag har är en Zodiac digi 24 FM.....inte så tidsenlig men den får duga....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Trevligt med komradio. Flertalet av bussarna från Typ2klubben har komradio.
Min radio Handic 925 + en ny från Claes Olssons. Syns till höger under instrumentbrädan

Post's attachments

vwporsche8l.jpg, 89.05 kb, 735 x 490
vwporsche8l.jpg 89.05 kb, 126 downloads since 2014-01-12 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

7

E de nått snack på kanalerna då?
Har oxå en Zodiac fm -radio som jag plockade ur en båt jag köpte en gång...

8

Trevligt trevligt att det är lite fler här som kör Komradio, har ingen i bil för tillfället men ett par på hyllan som ska i förr eller senare.

"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!" - Socker-Conny

9 Senaste redigerad av mettis (2014-01-13 20:12:56)

Ja, kom med tips vad man skall leta efter (köpa) till hobbybilen för att "vara med" i dag...?
På 70-talet fanns det som sagt bara 27mhz AM, och dessutom fick man inte "prata med andra" !
Televerket hade 4 st pejlbussar som bara sysslade med att jaga folk som bröt mot detta - Alltin har jag för mig att den drivande herren hette ?
Vi var ett gäng här i Norrköping som hade denna hobby - dvs som amatörradio fast på CB-bandet, själv hade jag en SSB-station i min typ3:a och en båt-antenn som var skitlång (!). När man åkte upp i bergen (Kolmården) kunde man i gynnnsamma fall nå Stockholm... Men mest vart det bludder med närorten.
En del åkte dit, dagsböter och förverkad anläggning - mest basstationer.  Svenska Cykelfabriken i Lomma sålde olagliga stationer "under disk" dvs på postorder, om man hade bra referens ?-)
Men hur är det idag ??

timandersson44 skrev:

ni som fortfarande använder komradio i eran bubbla/buss. vad är det man ska ha för något då? ICQ/ab
Länka gärna förslag och liknande.
Något på denna sidan som är värt att ha?
http://butik.limmared.nu/sv/485-mobilap … derway=asc

Vill ha en liten jävel som inte syns så mycket. ICQ/ab

Fasen vad billigt det verkar idag ! Jag gav 1700kr för min SSB mobil 1977....

Men som sagt, vilken skall man ha ?-)

10

Hej!
Ja det verkar ju helt klart kul med radio i bilen.
Men vilken ska man ha?
Några rekommendationer? ICQ/ab

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

11 Senaste redigerad av johan_l (2014-01-13 22:28:49)

Vi pratade om detta senast idag på jobbet, då vi måste skaffa "riktiga" apparater... kör man bil i karavan speciellt där mobiltäckning inte är 100% (=utanför stockholms innerstad?) så är detta helt suveränt - måste du svänga av plötsligt pga problem etc så har de andra hunnit flera mil innan du ringt och fått tag på alla bilar... Privat har jag 2st billiga cobra (tror jag) apparater, funkar perfekt mellan 2st VW... men når inte om man åker flera fordon, är det ett par hundra meter mellan varje fordon och man är 8 fordon så är man snart spridd flera kilometer... Det klarar inte en handhållen apparat för ett par hundra. De fasta ni länkar klarar säkert det, och dyrare handhållna... Tror man ska vara försiktig om man kör utomlands, jag tror inte alla länder har samma regler...
(de billiga för några hundra verkar ha 0.5w medan de länkade har 1W el 4W, en jäkla skillnad! )

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12 Senaste redigerad av Piraten (2014-01-14 15:08:42)

johan_l skrev:

Vi pratade om detta senast idag på jobbet, då vi måste skaffa "riktiga" apparater... kör man bil i karavan speciellt där mobiltäckning inte är 100% (=utanför stockholms innerstad?) så är detta helt suveränt - måste du svänga av plötsligt pga problem etc så har de andra hunnit flera mil innan du ringt och fått tag på alla bilar... Privat har jag 2st billiga cobra (tror jag) apparater, funkar perfekt mellan 2st VW... men når inte om man åker flera fordon, är det ett par hundra meter mellan varje fordon och man är 8 fordon så är man snart spridd flera kilometer... Det klarar inte en handhållen apparat för ett par hundra. De fasta ni länkar klarar säkert det, och dyrare handhållna... Tror man ska vara försiktig om man kör utomlands, jag tror inte alla länder har samma regler...
(de billiga för några hundra verkar ha 0.5w medan de länkade har 1W el 4W, en jäkla skillnad! )

Jodå, de klarar flera kilometer ICQ/ad
Bristen är som alltid inte apparaten, utan antennen! Genom att köpa lösa antenner med magnetfot så mångdubblar man räckvidden.
Bara att skruva loss den korta pinnen och koppla in magnetfotsantennen som man fördelaktigast sätter mitt på taket för bästa resultat ICQ/ab
De små "fria" apparaterna är begränsade till 500mW, alltså bara en tiondel av licenspliktig handapparat, men med yttre antenn räcker det lååångt!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

13

Jodå, det pratas i bussklubben, när vi var/är på färd, men ibland lite svårt med räckvidden, är det ett par km i mellan så kan det vara svårt, men som "piraten" skriver, en magnetfots antenn på 2 meter gör susen.

För 10 år sedan var vi ett gäng som tillverka 50 st sådana här för att visa att vi hade komradio. Alla slutsålda, men de är inga svårigheter att få sådana tillverkade igen varsomhelst, 80 x 80 mm

Post's attachments

komradi bussl.jpg, 54.57 kb, 735 x 487
komradi bussl.jpg 54.57 kb, 113 downloads since 2014-01-14 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

14

Jag har en handic am/fm cb i bussen och en liten magnetfotsantenn från typ kjell&co, den sistnämnda är rätt kass men fungerar på kortare avstånd. Pickisen skall också få sig en "retro" cb radio och en ordentlig antenn som ligger i garaget. Köpte även på mig ett 600w slutsteg  ICQ/ae men det låg bara på hyllan och såldes sedan av när jag insåg att bilbatteriet skulle ta slut på pisskvart. Är väl 4W ut ur antennen som är licensfritt (gamla radios är 5w in, dvs mindre än 4W ut)

Minns att det ett tag i alla fall pratades en del på själva bussträff (och andra träffar), mellan bussarna. ..Med blandat resultat ICQ/ad

15 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-18 20:51:25)

Tänk också på antennens riktverkan! Det fanns en anledning till att amerikanska truckens hade två mindre antenner i varje ytterbackspegelsfäste, det gav en teoretisk riktverkan i fordonets färdriktning, eller rakt bakåt.
Jag hade en ensam 1/4-vågsantenn på höger bakre stötfångarfästet på min 1302a, fick då en riktverkan framåt vänster. Med magnetfot mitt på taket borde riktverkan vara någorlunda rundstrålande, efter karossens form. Antennfoten måste vara ordentligt jordad, för att inte skapa det som kallas för "stående våg" alltså då man inte lycka få ut all effekt i antennen utan enkelt uttryckt skapar en resonans i sin antennkabel bakåt tillbaka in i sändaren... Tja väldigt enkelt förklarat, det är mer komplicerat än så.

Antennen skall vara så lång som det är praktiskt möjligt och naturligtvis anpassad till sändarens frekvens. 27MHz bandet har en våglängd på omkring 11 meter, en 1/2vågsantenn är ju bra, men praktiskt omöjlig på ett fordon som gärna skall kunna passera en järnvägsövergång... 16 kilovolt lågfrekvent växelström från Banverket,  rakt in i antennen är inte så bra, fzzzzzzt...(Elektrifierad järnväg då alltså ICQ/af )

Modernare licensfria apparater jobbar väl på 400MHh banden, våglängden är då omkring 0,75 meter, varför en helvågsantenn är väldigt hanterbar... Den högre frekvensen gör det dessutom lättare att jorda i en magnetfot.

Sedan måste du ju absolut.... tänka på att så korta våglängder inte följer jordytans radie, utan de fortsätter rakt ut i periferin, ut i rymden, svårt med kommunikationen om VW karavanen blir för lång..  ICQ/ae  skickliga kortvågsamatörer kör med "månstuds" de låter signalen studsa på månens välpolerade yta, och kan då exakt beräkna vad den skal slå ned på jorden igen... Default/hmm  men då krävs det flera hundra watt för att inte tala om kilowatt för att nå ut... Default/lol  Default/lol  (ett så kallat "Citroënproblem, som man inte i detta sammanhang behöver bekymra sig om...)

Men som jag tidigare skrivit, kompisgänget håller bra kontakt med varandra i alperna med relativt billiga 400MHz apparater, vi har sådana här, likadana, men märka med annat namn och orangea:
http://www.conrad.se/STABO-FREECOMM-650 … 62_0715021
Man når varandra även om man befinner sig på olika sidor av berget, ibland verkar det som om vi utnyttjat liftvakternas repeaterstationer uppe på topparna. Man kan ju också skoja med liftvakternas och annan personal då de använder samma frekvenser... Men det är en annan OT-historia.

Jag tror iallafall inte att man skall falla tillbaka på Flintstonesystemen som sänder på 27MHz bandet.

Två plåtburkar med ett snöre emellan funkar ju också bra.... ICQ/ag

16 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-18 20:01:02)

Inte bara på skoj... Kortvåg, UKV, ultrakortvåg, när det gäller marin VHF, 156-174 MHz säger man att räckvidden är lika lång som ögats räckvidd om ögat befinner sig på samma höjd som antennen. Beroenden på att signalen inte följer jordens radie. Samma fenomen men mer extremt med 400 MHz, här pratar man om 3 km i öppen terräng (och under goda förhållanden och beroende på sändarens uteffekt, och mottagarens känslighet), men det borde ju räcka för karavankörning, men kan bli kritiskt om någon kommer på efterkälken, bara att rekommendera alla att synkronisera sina telefonböcker i mobilerna...

Over and out!

17

Det är också en fråga om vad som "känns rätt" i en gammal bil.. Jag skulle aldrig få för mig att montera något nytt i mina bilar, halva poängen är att det är en "veteran" 27 Mhz CB radio. Mesta snacket är ju ändå i stil med "skrap skrap.. har ni någon korkskruv hos er... skrap krap.. kom"

I alla fall i typ2 klubben kom man väl överens att sända på ett visst band på AM, lite kul när man vet vart man skall leta efter sina vw likasinnade när det börjar rullas mot träff. Moderna apparater är säkert bra, men då kan man ju inte snacka med de som har en "vetaranare" monterad.

18

Det är klart att man skall ha tidstypiska tillbehör i sin veteranbil, men ibland måsta man göra eftergifter, till dagens teknik och praktiskt användande.

27MHz bandet var hopplöst omodernt och disfunktionellt redan på 1970-talet, mest störningar och brus. Och hur många svensson-VW hade comradio då?

Nu är jag elak, men jag anser att detta bands räckvidd knappast överskrider din egen röstförmåga, om du inte är stum...

Ännu mer elak, puritinisterna inom veteranbilshobbyn använder ju inte radialdäck, har ingen mobilladdare kopplad till bilens elsystem, kör bara på tidstypisk bensin från Koppartrans... Naturligtvis har ju alla VW originalare kvar sitt Tudorbatteri med katten som skjuter rygg... Dessutom envisas ju alla med bilar registrerade första gången innan hösten 1967 att framföra sina fordon i vänstertrafik, eller hur?

De små 400 MHz apparaterna som nu diskussionen glidit in på, installeras ju inte permanent i bilen, utan bärs i fickan eller ligger löst i bilen likt en mobiltelefon, möjligen kan då laddas och en magnetfotsantenn användas tillfälligtvis.

19

Frederik skrev:

Jag har en handic am/fm cb i bussen och en liten magnetfotsantenn från typ kjell&co, den sistnämnda är rätt kass men fungerar på kortare avstånd. Pickisen skall också få sig en "retro" cb radio och en ordentlig antenn som ligger i garaget. Köpte även på mig ett 600w slutsteg  ICQ/ae men det låg bara på hyllan och såldes sedan av när jag insåg att bilbatteriet skulle ta slut på pisskvart. Är väl 4W ut ur antennen som är licensfritt (gamla radios är 5w in, dvs mindre än 4W ut)

Minns att det ett tag i alla fall pratades en del på själva bussträff (och andra träffar), mellan bussarna. ..Med blandat resultat ICQ/ad

Jag kanske börjar bli tjôtig, men för att en antennfäste med magnetfot skall funka bra på 27MHz bandet måste den jordas ordentligt i bilens kaross. Misstänker att du inte vill slipa bort lacken där magnetantennen skall sitta, så du får se till att magneten ansluts till en kabel, som i andra ändan jordas i bilens kaross eller chassie/bottenplatta. Sedan undrar jag om Kjells magnet var avsedd för just 27MHz bandet? om kabelländen mellan antennen och radion är jämt delbar med våglängden? Kanske har du klippt i kabeln, eller använt en förlängningskabel? det skall man inte göra! Iallafall inte på måfå, det är som sagt väldigt viktigt att kabelns längd överensstämmer med våglängden, likaså antennens längd.. Annars kan man få stående våg, med räckviddsproblem som följd.

20

För att vara ännu mer elak, och sätta saken på sin spets, säger jag att det ju är en omöjlighet för den sanne veteranbilsoriginalaren att framföra ett fordon som är yngre än vad man själv är. Alltså veteranfordon som är i 100% originalskick, då bara kan framföras av förare som var minst 18 år gamla när fordonet första gången registrerades.... Default/yikes  och då i vänstertrafik om det var registrerat i Sverige innan 3 sept. 1967.... ICQ/am

21

Frederik skrev:

Det är också en fråga om vad som "känns rätt" i en gammal bil.. Jag skulle aldrig få för mig att montera något nytt i mina bilar, halva poängen är att det är en "veteran" 27 Mhz CB radio. Mesta snacket är ju ändå i stil med "skrap skrap.. har ni någon korkskruv hos er... skrap krap.. kom"

I alla fall i typ2 klubben kom man väl överens att sända på ett visst band på AM, lite kul när man vet vart man skall leta efter sina vw likasinnade när det börjar rullas mot träff. Moderna apparater är säkert bra, men då kan man ju inte snacka med de som har en "vetaranare" monterad.

Ja håller med...men det blir att sätta in en FM radio för min del, även om den ser för modern ut i mitt tycke.
Att däremot springa omkring med små oranga baby-vakts look-a-likes med magnetfots antenner går bort rejält....då äre lika bra att vara utan och nöja sig med mobilen...

22

Efter att ni börja skriva om detta här så kom jag på att jag nog sett några radios på jobbet. Och visst hittade jag dom när jag letade lite. Det var ett par Motorola GP344 som stod i ett hörn oanvända. Så jag lånade hem dom nu så får vi se om jag får någon användning för dom i sommar. Någon här som har någotn erfarenhet av dessa? Skulle vara lite intressant att veta vad det är för räckvidd på dom. Verkar vara ganska vanliga inom entreprenad och byggbranchen...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

23

Denna funderar jag på till rovern att ha på offroadträffar då man sitter fast och inte har nummer till någon í närheten ICQ/ad
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … lti-p33209

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTvqj7PVlO-frIU1xWK9GVu4JrrquctRztUWoLRLJ5UzFfkPTRRbQ

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

24

nån som har en ordentligt lång antenn lämplig för bilmontage att sälja???

25

whallis skrev:

Efter att ni börja skriva om detta här så kom jag på att jag nog sett några radios på jobbet. Och visst hittade jag dom när jag letade lite. Det var ett par Motorola GP344 som stod i ett hörn oanvända. Så jag lånade hem dom nu så får vi se om jag får någon användning för dom i sommar. Någon här som har någotn erfarenhet av dessa? Skulle vara lite intressant att veta vad det är för räckvidd på dom. Verkar vara ganska vanliga inom entreprenad och byggbranchen...

Världens mest sålda komradio, enligt reklamen.
Den fanns i minst två varianter, olika frekvensområden, antingen 146-174MHz eller 403-470MHz. Möjligen kunde man få andra band också, som 29MHz och 35MHz.
Fela mig om jag har rätt, men jag tror dessvärre inte att något av dessa frekvensområden är licensfria. Dessutom lämnar denna apparat hela 5watt, som inte heller är tillåtet för licensfria apparater. Men om du tar hand om flera stycken och delar ut till dina kompisar så bildar ni ju ett nätverk med varandra där ni kan prata...
Om de legat ett tag är väl risken stor att de laddningsbara batterierna är kassa.
Ledsen om jag förstör nöjet för dig... ICQ/ad