Jo, men det var ju precis det jag skrev i inlägget ovan.. men jag kände att det inte är så aktuellt vad gäller vw då det finns två cylindrar för lite för att använda såna :-)
477 2013-11-07 12:12:06 Senaste redigerad av P. (2013-11-07 12:13:00)
Ah jo, men jag trodde det bara var i trippeluppsättning på porsches boxersexor..? Fanns väl dessutom Ida 40 till porsche om jag inte läst fel i mina efterforskningar.
46IDA 2S satt på 4-cylindriga Porsche 904 och användes även av Porsche Salzburg på 70-talet när de byggde rallybilar på VW 1302. JPMs finska 1302 rallybil har 46IDA.
Okok, ja där ser man :-) De är inte jättevanliga idag kan jag tänka mig. Jag är nyfiken på vilken version de förgasare jag köpt är.
De har stämplarna 48IDA 4 OJ och 48IDA 4 4490
Sen står det Carburatore Weber Bologna Italia
Nån som vet mer?
Om dina acc-pumpmunstycken är i mässing, så är de tidiga. Vad jag förstår så hade den första generationen IDA sådana munstycken. Senare fick munstycken i aluminium.
Ok, du menar själva snabeln som sticker ut i kanalen så att säga?
Men de kan ju vara bytta om förgasarna köpts och är tänkta att användas till en dragbil? Om nyare passar i gamla?
Ingen som vet om stämpeln går att tyda?
De senare har skruvar för locken, du har pinnskruv och mutter. Jag tror inte att accpumpspickupen går att byta, vill minnas att infästningen är olika.
Ali G
Aha, ja då är det med största sannolikhet ett par generation 2 eftersom vad jag kan se på bild så sitter det alu acc.pump och pinnskruv med muttrar.
Har 50,5 spjäll och 47 mm halsringar om du behöver ta upp dina IDA ngt!
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Se där ja :-) Det lär inte behövas på ett tag iaf, men bra att ta i åtanke till framtiden.
Så var förgasarna hemma i Kinna :-)
Rejäla pjäser de här ida:erna, hehe. Plockade isär dem och kikade lite, såg inga konstigheter. Behövs lite rengöring, en renoveringssats och ett par muttrar samt filter över munstyckena. Funderar på om man ska ta upp ett 3:e progressionshål eller testa som de är. Spjällen såg täta ut också när jag kollade mot en lampa.. det var ju skönt iaf.
der fuggs (har bara lagt på locken och satt i trattarna).
Mycket trevligt! Nu är det bara resten kvar, haha
Behöver inhandla:
vevaxel 76mm slag
stakar
kamaxel
tryckare
fördelare
ev vippor och stötstänger
stötstångsrör
div bestyckning och insug till föggarna
488 2013-12-03 18:14:59 Senaste redigerad av Onedecadelater (2013-12-03 18:15:27)
Peter!
Jag har en del viktiga och riktiga saker på väg hem från USA om du behöver till motorn: cylinder/toppbultar från Raceware (både 8 och 10 mm), ARP 5/16 stakbultar, komplett JayCee oljesystem, crank trigger pick up (MSD eller Moroso) + Jaycee crank trigger remskiva, MSD 6 AL, CB 4 Gear torrsumpspump....PM:a om du behöver ngt.
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Det ser mycket lovande ut detta, tror det kommer bli toppen! 
Se där Johan, det lät som trevliga grejer :-) Ska fundera på om det är nåt jag kan behöva! Det här med cranktriggern, det är hållare och givare med magnettrigger till msd eller?
Banansvamp, tackar, det blir ju lite trevligare med flong nya delar hehe
Har lagt ut mina 92x69mm cylindrar till salu och tänkte skaffa ett strokerkit istället så jag slipper schimsa så mkt för att sätta i en 78mm vev. Egentligen borde man väl köra på 94:or direkt.. men då skulle jag behöva ta upp hålen i topparna och blocket igen..
Fick hem ett paket idag :-)
Nya fotsteg, mina gamla såg alltför sorgliga ut. Lister köpte jag ju av 25hpman i somras så det spelade ingen roll att de var till nyare. Kvaliteten ser helt ok ut, även om nos säkerligen hade varit finare ut.
Ser fint ut iaf med rätt lister monterade, hoppas de gör sig bra på bilen sen.
Fotstegen monterade på bilen :-)
Har även ett par korta Deano Dynosaur-insug på väg från andra sidan pölen.
råkade klicka hem ett old school gene berg oljepumpslock också med utgång för fullflödeskonvertering :-)
Istanes,i handlartagen tror jag..grattis! 
late,
in love,
and a little drunk..
Haha, man får slå till när priset är rätt. Vissa saker dyker ju inte upp var dag heller :-)
496 2014-01-16 20:12:29 Senaste redigerad av MrPete (2014-01-16 20:13:38)
Fick paketleverans idag. DDS (Deano Dynosaur) insug till förgasarna och Gene berg oljepumpslock. Mer än så var det inte, men det är kul med småsaker också :-) Annars går det långsamt.. Förhoppningsvis mer kul snart, topparna ska komma i februari :-)
Om någon undrar så ska jag dra ur den sönderdragna pluggen, har 4st nya som ska monteras sen när jag går igenom förgasarna.
Då var även motorblocket hemma efter lite mys hos PPR-Micke. Han har arborrat, tagit upp för större cylindrar och gängat oljekanalerna för nya pluggar. Så nu är det bara att invänta stålar för att köpa hem vevaxel, lager, kam och tryckare.. men först ska jag ta bort skarpa kanter och fixa lite, sen måste det tas ur lite för längre slag, även om jag har tänkt att köra cheva-journaler.
trevligt treligt. det rör sig iallafall frammåt
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Vad blir det för slag? och kam?
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Ja, lite framåt går det ibland :-)
Har filat bort lite vassa kanter idag och märka upp för urtag för längre slag.
Kam har jag inte beslutat om än, det lutar åt en Web 86b
Slaget är tänkt 76 eller 78mm, med cheva journaler.
