476

Jo, men det var ju precis det jag skrev i inlägget ovan.. men jag kände att det inte är så aktuellt vad gäller vw då det finns två cylindrar för lite för att använda såna :-)

477 Senaste redigerad av P. (2013-11-07 12:13:00)

MrPete skrev:

Ah jo, men jag trodde det bara var i trippeluppsättning på porsches boxersexor..? Fanns väl dessutom Ida 40 till porsche om jag inte läst fel i mina efterforskningar.

46IDA 2S satt på 4-cylindriga Porsche 904 och användes även av Porsche Salzburg på 70-talet när de byggde rallybilar på VW 1302. JPMs finska 1302 rallybil har 46IDA.

478

Okok, ja där ser man :-) De är inte jättevanliga idag kan jag tänka mig. Jag är nyfiken på vilken version de förgasare jag köpt är.

De har stämplarna 48IDA 4 OJ och 48IDA 4 4490
Sen står det Carburatore Weber Bologna Italia

Nån som vet mer?

479

Om dina acc-pumpmunstycken är i mässing, så är de tidiga. Vad jag förstår så hade den första generationen IDA sådana munstycken. Senare fick munstycken i aluminium.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

480

Ok, du menar själva snabeln som sticker ut i kanalen så att säga?

Men de kan ju vara bytta om förgasarna köpts och är tänkta att användas till en dragbil? Om nyare passar i gamla?

Ingen som vet om stämpeln går att tyda?

481

De senare har skruvar för locken, du har pinnskruv och mutter. Jag tror inte att accpumpspickupen går att byta, vill minnas att infästningen är olika.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

482

Aha, ja då är det med största sannolikhet ett par generation 2  eftersom vad jag kan se på bild så sitter det alu acc.pump och pinnskruv med muttrar.

483

Har 50,5 spjäll och 47 mm halsringar om du behöver ta upp dina IDA ngt!  ICQ/af
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

484

Se där ja :-) Det lär inte behövas på ett tag iaf, men bra att ta i åtanke till framtiden.

485

Så var förgasarna hemma i Kinna :-)

Rejäla pjäser de här ida:erna, hehe. Plockade isär dem och kikade lite, såg inga konstigheter. Behövs lite rengöring, en renoveringssats och ett par muttrar samt filter över munstyckena. Funderar på om man ska ta upp ett 3:e progressionshål eller testa som de är. Spjällen såg täta ut också när jag kollade mot en lampa.. det var ju skönt iaf.

der fuggs (har bara lagt på locken och satt i trattarna).

Post's attachments

20131125_190559.jpg, 364.77 kb, 1445 x 813
20131125_190559.jpg 364.77 kb, 127 downloads since 2013-11-25 

486

Trevligt!

487

Mycket trevligt! Nu är det bara resten kvar, haha

Behöver inhandla:
vevaxel 76mm slag
stakar
kamaxel
tryckare
fördelare
ev vippor och stötstänger
stötstångsrör
div bestyckning och insug till föggarna

488 Senaste redigerad av Onedecadelater (2013-12-03 18:15:27)

Peter!
Jag har en del viktiga och riktiga saker på väg hem från USA om du behöver till motorn: cylinder/toppbultar från Raceware (både 8 och 10 mm), ARP 5/16 stakbultar, komplett JayCee oljesystem, crank trigger pick up (MSD eller Moroso) + Jaycee crank trigger remskiva, MSD 6 AL, CB 4 Gear torrsumpspump....PM:a om du behöver ngt.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

489

Det ser mycket lovande ut detta, tror det kommer bli toppen!  ICQ/ag

Fat chick fanatic

490

Se där Johan, det lät som trevliga grejer :-) Ska fundera på om det är nåt jag kan behöva! Det här med cranktriggern, det är hållare och givare med magnettrigger till msd eller?

Banansvamp, tackar, det blir ju lite trevligare med flong nya delar hehe

Har lagt ut mina 92x69mm cylindrar till salu och tänkte skaffa ett strokerkit istället så jag slipper schimsa så mkt för att sätta i en 78mm vev. Egentligen borde man väl köra på 94:or direkt.. men då skulle jag behöva ta upp hålen i topparna och blocket igen..

491

Fick hem ett paket idag :-)

Nya fotsteg, mina gamla såg alltför sorgliga ut. Lister köpte jag ju av 25hpman i somras så det spelade ingen roll att de var till nyare. Kvaliteten ser helt ok ut, även om nos säkerligen hade varit finare ut.

Ser fint ut iaf med rätt lister monterade, hoppas de gör sig bra på bilen sen.

Post's attachments

20131213_200859.jpg, 334.7 kb, 1652 x 929
20131213_200859.jpg 334.7 kb, 143 downloads since 2013-12-13 

492

Fotstegen monterade på bilen :-)

Har även ett par korta Deano Dynosaur-insug på väg från andra sidan pölen.

Post's attachments

deano.jpg, 34.28 kb, 640 x 463
deano.jpg 34.28 kb, 148 downloads since 2013-12-18 

493

råkade klicka hem ett old school gene berg oljepumpslock också med utgång för fullflödeskonvertering :-)

Post's attachments

geneberg1.jpg, 109.89 kb, 576 x 432
geneberg1.jpg 109.89 kb, 144 downloads since 2013-12-18 

494

Istanes,i handlartagen tror jag..grattis! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

495

Haha, man får slå till när priset är rätt. Vissa saker dyker ju inte upp var dag heller :-)

496 Senaste redigerad av MrPete (2014-01-16 20:13:38)

Fick paketleverans idag. DDS (Deano Dynosaur) insug till förgasarna och Gene berg oljepumpslock. Mer än så var det inte, men det är kul med småsaker också :-) Annars går det långsamt.. Förhoppningsvis mer kul snart, topparna ska komma i februari :-)

Om någon undrar så ska jag dra ur den sönderdragna pluggen, har 4st nya som ska monteras sen när jag går igenom förgasarna.

Post's attachments

20140116_172929.jpg, 401.64 kb, 1652 x 929
20140116_172929.jpg 401.64 kb, 149 downloads since 2014-01-16 

20140116_191827.jpg, 158.51 kb, 465 x 826
20140116_191827.jpg 158.51 kb, 148 downloads since 2014-01-16 

497

Då var även motorblocket hemma efter lite mys hos PPR-Micke. Han har arborrat, tagit upp för större cylindrar och gängat oljekanalerna för nya pluggar. Så nu är det bara att invänta stålar för att köpa hem vevaxel, lager, kam och tryckare.. men först ska jag ta bort skarpa kanter och fixa lite, sen måste det tas ur lite för längre slag, även om jag har tänkt att köra cheva-journaler.

Post's attachments

20140117_201754.jpg, 314.4 kb, 1322 x 744
20140117_201754.jpg 314.4 kb, 152 downloads since 2014-01-17 

498

trevligt treligt. det rör sig iallafall frammåt

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

499

Vad blir det för slag? och kam?

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

500

Ja, lite framåt går det ibland :-)

Har filat bort lite vassa kanter idag och märka upp för urtag för längre slag.

Kam har jag inte beslutat om än, det lutar åt en Web 86b
Slaget är tänkt 76 eller 78mm, med cheva journaler.