1

har fått tag på en schysst 1600 med nya värmekammare och lika bra att byta motor då när de gamla 1200 värmekammarna e tokslut....
så jag tänkte kasta in den i min -56 oval.

frågan är om man skall behålla splitcase lådan ? eller samtidigt uppgradera växelåda för lite bättre utväxling / körupplevelse ?

isf har jag för mig man var tvungen att jiddra med noskonen ?

ska man behålla splitcaselådan eller leta reda på en nyare , och isf vad för låda.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Tänker göra som dig, har en oval 56a lägger i en 1600a byter låda får bättre bromsar och en synkad etta.

Köpte en noskon från vw classic upn  och en packningsats vilket innebär att jag byter noskonen och lägger dit en från en splittbuss ev blir det större maskin senare bara man får igång grejerna..

Finns säkert grabbar här som bytt till större motor i sina ovaler kanske någon orkar svara på hur de gjorde ICQ/ag

//micke

If it sounds good it is good!

3

Tackar !
Noskon Splittbuss. lägger det till inköpslistan ICQ/ad

hur är det med drivaxlar och låda ?
vad ska man leta efter där ?

4

Låda från  66 och tidigare=korta axlar det är nog det du ska sikta på.

//micke

5

Du får lite lugnare gång på motorn om du sätter i en 1500-låda från 67-70, dessutom slipper du slipa upp för svänghjulet. Sen tar du drivaxlar och tillhörande rör från en 61-66, så får du  nästan samma spårvidd som innan.
När jag gjorde detta en gång i tiden har jag för mig att man fick ta bort värmekammorna för att få upp motorn, men det är ju ett ganska litet bekymmer ICQ/ab

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

6

-67-70 är inte det irs gavlar på det lådorna ? ( ena sidan gjuten )
men det kanske går kanon att montera drivaxlar från tom 66 på de lådorna ändå ? ICQ/ab

7

Nej, de lådorna är vanlig sving. Så det är så gott som bolt on. Du tänker på 1302S och 1303.

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

8 Senaste redigerad av johan_l (2011-01-30 00:10:08)

Om nån av er får en splitcaselåda över så har jag en köpesannons ute... ICQ/ad

I en split passar nämligen (tyvärr) inte en helsynkad låda rakt av då den har helt annat fäste, men en splitcaselåda med bussnoskon från samma era ska passa rakt av har jag förstått...

Den noskon och klubba ni behöver finns f.ö. nya att köpa, har gjort den operationen på min 60ia... Kvalitén är inget vidare tyvärr - jag fick slipa på klubban och noskonen var skitkass gjutning, men funkar...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

jag tror jag vet en kille som har en över ICQ/ad ska kolla med honom.
hur är det med hockeyklubban, är det typ2 klubban med typ2 noskon eller använder man typ1 klubban ?

10

typ2

//micke

11

Tackar grymt för hälpen ! ICQ/ab
kunglig hjälp / info !

mina nuvarande splitcasedrivaxlar, antar jag räknas som korta ICQ/ad
skulle de passa ihop med en 1500 låda ? eller är det andra drivaxlar efter splitcase ?

12 Senaste redigerad av johan_l (2011-01-30 14:54:26)

Typ1 klubban ska gå att knixa till så den passar, om du inte hittar en "gammal" typ2 skulle jag nästan rekommendera att du satsar på det istället för den kassa brasseklubban...

Splitcaseaxlarna passar i teorin, MEN du behöver dela lådan för att få ut dem, vilket man ju kan tycka vara synd på en sån låda om den är fräsch i övrigt... Dessutom så är diffdrev, halvmånar och spatlar matchade med varandra i om jag minns rätt 3 olika "färger" - jag flyttade över diffdreven också men jag tog axlarna från en nyare låda... Har man tur funkar säkert utan matchningen, men har man otur så... de flesta verkar inte veta om detta eller skita i det, men det står iallafall i VWs verkstadshandbok så...

Det där med "varvtalet" på sista växeln tycker inte jag var värt jobbet att slakta 2st lådor (axlarna från en tidig och lådan från en sen 1500 med långa axlar) - jag skulle satsa på att ta EN låda från nånstans 64 där bromsar, axlar och låda kommer som ett fint paket, minns inte när stora svänghjulet får plats, men visst funkade det på en 64a???  EDIT: verkar som det är tidigast 1966 som det finns chans att lådan är upptagen för 12v... Och 67 har långa axlar... Knepigt... Men är väl inte SÅ jobbigt att slipa ur lådan trots allt...

13

Hej
Vad gäller "måstet" att använda en noskon från en buss för att kunna montera en nyare låda i ett ovalchassie så har jag använt mig av en mycket enklare/billigare lösning som jag kört med i många år i min oval. Jag har helt enkelt gjort ett nytt främre fäste, jag utgick från ett rött uretan fäste för de senare lådorna. Jag säger inte att det är bättre men det har funkat utmärkt för mig i snart 10 år.//gusten

14

gusten skrev:

Hej
Vad gäller "måstet" att använda en noskon från en buss för att kunna montera en nyare låda i ett ovalchassie så har jag använt mig av en mycket enklare/billigare lösning som jag kört med i många år i min oval. Jag har helt enkelt gjort ett nytt främre fäste, jag utgick från ett rött uretan fäste för de senare lådorna. Jag säger inte att det är bättre men det har funkat utmärkt för mig i snart 10 år.//gusten

Jag gjorde så först på min 1960a och körde 5 minuter med det hela, sen vart bilen ståendes läääänge för det vart inget bra... 

Nu är ju 60an annorlunda med "unik" vinkel på motorpaketet osv, men bör bli lika på alla modeller, det gick inte att få motorplåtarna att passa ordentligt. Eftersom det inte bara är fästet som skiljer utan även höjden på växelföraren så hamnar drivpaketet i en annan vinkel, därav att motorn hamnar lite högt. Jag skulle absolut lägga 800 kr (eller vad det nu kostar) på att få rätt noskon och slippa jiddra med kylplåtar som inte passar... 

Men att det går att få till det med typ1 noskonen, tja, det gör det väl om man bökar runt och accepterar fel vinkel på motorn...  Allt handlar väl om vad man vill uppnå med sitt bygge... De som bygger en rod eller liknande skiter nog i om motorn sitter rätt...