1

Har ett par 1600 toppar med 35.5mm insug / 33mm? avgas ventiler, dubbelportare. tyvärr är tändstiftshålen gängpaj och samt pinnbultarna som avgassystemet sitter i. Där avgas pinnarna ska sitta är hålet ovalt, ser ut som någon försökt borra ett hål vid sidan om, dvs det är dubbla hål breve varann. Min tanke var att svetsa igen hålen och sen borra upp o gänga om men vart osäker på matrialet? snurrig fråga men hoppas ni förstår

sen i val av block så har jag ett x antal maskiner ståendes några 1300 och 1500.. ingen aning om motorkoderna på dom men är de nå särskild man vill ha framför en annan?

motorn som ska byggas kommer jag gå igenom totalt och sen lätt trimmas. De jag tänker på är tex storlek på oljekanaler etc, vilket block som är bäst att använda alltså. och kanske vilket block som är sämst?

hittade inget svar på mina frågor vid sökning men finns de någon tråd om block så är de bara o länka

Mvh Matte

2

Skaffa ett par andra toppar. Om du inte kan göra jobbet själv och vet hur du ska göra det så blir det billigare och förmodligen bättre i slutänden.
Tändstifthålen kan man väl fixa med helicoil insatsgängor. hålen för pinnskruvarna måste tas ur och svetsas igen, vilket innebär att topparna ska förvärmas, svetsas och sedan läggas i tex sand för att inte förlora härdningen (typ).

Ang. motorblock så kolla om du har ett AS21 alt. AS41. Det står på sidan av oljetråget.

1. troligtvis ar-borrning
2. upptag för större cylindrar?
3. urtag för längre slag?
4. fullflödeskonvertering?
5. Bob Hoover mods

3

5. Bob Hoover mods

vad e det?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av MrPete (2014-01-15 13:15:22)

Man modifierar delar av oljesystemet i blocket, tex rättar till problemet med att höger topplock får mindre smörjning än det vänstra. Se länk

http://bobhooversblog.blogspot.se/2007/05/hvx-mods.html

5

Ska du bara trimma lätt så spelar valet av block mindre roll, det viktiga är hur lagerlägena är.
De äldre blocken med enkelreducering eg. alla utom de med dubbel bokstavskod såsom AB, AD, AS osv klarar upp mot 150 hk utan större problem. Bob Hoover mod är säker bra men ett antal tusen motorer har gått åtskilliga tusen mil utan så det är ingen måste.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Det var mer en uppräkning på saker man kan göra än något man måste göra. Jag räknade kallt med att det skulle komma ett par inlägg om att blocket måste ar-borras innan man trimmar, men så hände inte.. Det är såklart att föredra om man vill att motorn ska hålla en längre tid. Även om man trimmar lätt är det ju ingen nackdel att välja det bättre alternativet både vad gäller renoveringsgrad och block att utgå ifrån.
Jag själv byggde en motor på en odelat 1600 till förra sommaren, med nya cylindrar, filade och planade 043-toppar 1,4:1 vippor, dubbla idf 40:or etc och det var en riktigt trevlig motor..

7 Senaste redigerad av custombuilder (2014-01-15 19:01:23)

Ja, jag tänkte såhär: Bättre att välja de bästa blocket jag har liggandes och göra en ordentlig renovering av de blocket. Jättebra att du skrev till lite av vad man kan göra sen för att få de gå bättre, det uppskattas!

Mina planer går mer mot renovering än mot trimning, dock så kommer jag plocka av delar jag redan innehar av trim, såsom weber förgasare och extraktor, porta toppen samt annan kam. Men vad för trim jag ska sätta dit har inte med min fråga att göra, ville helt enkelt veta vilket block som de faktiskt va värt att renovera.

Ang toppen som var lite sliten så gick valet mellan att använda den och en annan 2 ports, skillnaden är att den slitna är 35/33 och den fina är 33/30 och jag vill försöka rädda den med större ventiler. Däremot undrar jag fortfarande vad för matrial den är gjord av, för att göra de enkelt: är det gjutjärn hela klumpen eller är de lättmetall? kanske båda? som sagt blev jag lite osäker just där. Att göra själva jobbet sen är inga problem

när jag väl nu visste vad jag skulle leta efter, plocka jag fram ett as21 block som jag hade på hyllan. ICQ/ab

Mvh Matte

8

Svwerker skrev:

Ska du bara trimma lätt så spelar valet av block mindre roll, det viktiga är hur lagerlägena är.
De äldre blocken med enkelreducering eg. alla utom de med dubbel bokstavskod såsom AB, AD, AS osv klarar upp mot 150 hk utan större problem. Bob Hoover mod är säker bra men ett antal tusen motorer har gått åtskilliga tusen mil utan så det är ingen måste.

Har en 1600 dubbelport i min -71a bay är den svagare än en äldre motor menar du?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

9

Skåningen skrev:
Svwerker skrev:

Har en 1600 dubbelport i min -71a bay är den svagare än en äldre motor menar du?

Nej. De blocket har ett bättre oljesytem och klarar högre effekt än 150 hk. Finns många, många 180+ hk motorer som inte har något annat än ett fullflow oljefilter tillfört mot original som fungerar utmärkt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

custombuilder skrev:

Ja, jag tänkte såhär: Bättre att välja de bästa blocket jag har liggandes och göra en ordentlig renovering av de blocket. Jättebra att du skrev till lite av vad man kan göra sen för att få de gå bättre, det uppskattas!

Mina planer går mer mot renovering än mot trimning, dock så kommer jag plocka av delar jag redan innehar av trim, såsom weber förgasare och extraktor, porta toppen samt annan kam. Men vad för trim jag ska sätta dit har inte med min fråga att göra, ville helt enkelt veta vilket block som de faktiskt va värt att renovera.

Ang toppen som var lite sliten så gick valet mellan att använda den och en annan 2 ports, skillnaden är att den slitna är 35/33 och den fina är 33/30 och jag vill försöka rädda den med större ventiler. Däremot undrar jag fortfarande vad för material den är gjord av, för att göra de enkelt: är det gjutjärn hela klumpen eller är de lättmetall? kanske båda? som sagt blev jag lite osäker just där. Att göra själva jobbet sen är inga problem

när jag väl nu visste vad jag skulle leta efter, plocka jag fram ett as21 block som jag hade på hyllan. ICQ/ab

Mvh Matte

Topparna är av aluminiumlegering.

Ali G