1

Flyttade denna hit då jag förstått att det är här den borde vara och tine i motordelen av forumet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

En grej som jag förgäves har försökt hitta här och på nätet är en lista över
utbytesmotorer till vattenkyld T3 som passar utan att vinkla motorn och inte sticker
upp så man får bygga ny huv/låda till dom som med tex b20.

Har fått höra olika av folk jag snackat med IRL allt ifrån att samtida golfdiesel motorer
passar utan att vinkla till att man måste höja huven/lådan för allt förman itne ska
vinkla.

Bör tilläggas att jag är hyffsad nybörjare på det här så hagärna lite överseende om
ni orkar, eller skäll på mig om ni har haft en dålig dag  ICQ/ab .

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

2 Senaste redigerad av svenne duva (2014-01-13 20:35:08)

De vanligaste objekten:
Förutom golfdieseln (som du ändå inte vill ha); AAZ, 1Z, AHU, AFN, ALH. De första tre är bolt-on på dieselsprängkåpan, de sista två kräver lite pyssel men det går.
VW 1,8 och 1,8T går in med en liten höjning och en liten snedställning.
Alla Subarumotorer (EJ18, EJ20, EJ22, EJ225, EJ25) även EJ30 och SVX även om det blir tight och de är svåra att få tag på.
Subarus nya boxerdiesel.

MEN, av de här så är det bara EJ20 och Volvos motorer vad jag vet som har godkännande utan att regga om som ombyggt fordon i Sverige.

3

Är golf dieseln oxå godkänd? Men klen antar jag.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

4

Skulle d24 funka?

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

5 Senaste redigerad av Hasse T3 (2014-01-13 22:02:19)

Säkert men inte utan att den sticker ut eller upp i bilen Default/lol

6

Ja, förutom att den skulle sticka upp så förstår jag inte varför man ens vill ta i den sämsta dieselmotorn som någonsin tillverkats.

Golfdieseln är i princip samma motor som bussdieseln men med hydrauliska lyftare. Ingen skillnad så att säg.

7

Jag är inte ute efter att ge bussen mer kraft utan att den ska gå att köra och inte dricker 1,5 liter milen.

Så golfdieseln är oxå en dropin då? Standard växellådan på bussen passar eller passar en golflåda?

Sory om jag är tjatig eller frågar saker som kanske är uppenbara men jag är helt rudis på detta.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

8

Googla först, fråga sen. Sök på "Vanagon diesel conversion"

9

Får prova igen och se om jag hittar nåt vettigare än det jag redan hittat.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

10

Hittar info om motorer som passar men just det här med att montera
motorn utan att tippa den åt sidan olika mycket hittas inte Default/hmm

Får kika vidare, och snacka med min bilmek den 25 när jag hämtar min
scenic om tippning och vilken motor vi ska köra med när jag får ner caravellen.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

11

Golf mfl fick hydrauliska lyftare from årsmodell 1986 och har en extra returkanal i block och topp. Syns tydligt utanpå.

12

BamCe skrev:

Hittar info om motorer som passar men just det här med att montera
motorn utan att tippa den åt sidan olika mycket hittas inte Default/hmm

Får kika vidare, och snacka med min bilmek den 25 när jag hämtar min
scenic om tippning och vilken motor vi ska köra med när jag får ner caravellen.

Du får inte plats med den utan att snedställa den. Dieseln lutar 50 grader och alla konverterade bussar med en ståendes motor behöver läggas ner för att få plats under luckan. Även Volvo-bussarna har mer eller mindre lutning på skrotet.
AAZ är minst jobb att stoppa i, med förutsättningen att du faktiskt har en dieselbuss. Vill du stoppa i en diesel i en bensinare har du en hel del jobb framför dig.

13

Har snackat med bilmeken jag känner han vill ha 4lappar i näven för att konvertera en bensinare till diesel.
Då är dragning av elen inräknad.

Men skulle jag få fatt på en hyffsat snål bensinmotor(och ny låda antar jag) som går att stoppa i så skulle det lösa ganska mycket elelr?

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

14

4000:- för allt vid en konvertering från bensin till att stoppa i en golf diesel motor måste jag säga är skitbilligt, om han gör det med originaldelar så att motorn ligger ner vill jag ha hans telefonnummer.

15

Däri ligger problemet det är upprätt montering som gäller.
Därav mina frågor om vilka motorer som går att installera stående.  Misstänker att han nog vill ha 4-5 till om som han uttryckte det "klydda med massa oljetråg och annat mög." Sen är detta kompispris som fan oxå då han tycker att alla ska köra diesel.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

16

Sen tyckte han att jag hellre skulle sätta i en small blockV8. Men det känns som att jag tappat lite av grejen då ICQ/ab.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

17

Om ej20 inte b

18

Om man inte behöver regga om ej20 i Sverige är det en ganska smart motor att stoppa i eftersom det finns många trim delar till denna motor!
Annars tycker jag en orginal wbx eller tdi är en bra val!

Erwin

19

Kör hellre på en golf-motor då dom ärr billiga att få rätt på.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

20 Senaste redigerad av svenne duva (2014-01-15 20:39:54)

BamCe skrev:

Kör hellre på en golf-motor då dom ärr billiga att få rätt på.


...och du är medveten om att den inte passar på bensinlådans sprängkåpa, utan bara på dieselsprängkåpan - som är 50 graders?..
Du kan få dit den men inte utan en adapterplatta och diesellådans ingående axel. Så det minsta du borde göra är att skaffa en dieselväxellådans första halva av primäraxeln. Om du inte gör det är du tvungen att köra bensinmotorns svänghjul och koppling.
Bara så du vet.

21

svenne duva skrev:
BamCe skrev:

Kör hellre på en golf-motor då dom ärr billiga att få rätt på.


...och du är medveten om att den inte passar på bensinlådans sprängkåpa, utan bara på dieselsprängkåpan - som är 50 graders?..
Du kan få dit den men inte utan en adapterplatta och diesellådans ingående axel. Så det minsta du borde göra är att skaffa en dieselväxellådans första halva av primäraxeln. Om du inte gör det är du tvungen att köra bensinmotorns svänghjul och koppling.
Bara så du vet.

Jag har sett såna byggen ingen vacker syn men folk gör precis som dom vill.

22

ska snart och hämta min andra bil så jag får prata lite närmare med honom.

Billigaste EJ20 motorn jag hittar kostar 2500:- på altrecco men till den såbehöver jag en adapterplatta oxå eller?
Har så klart hört mycket bra om subaru konvertingar från staterna men här är det tyligen svårt pga den så kallade
"20% + 10%"-regeln.

Elen oroar jag mig inte för just nu då mekanikern jag känner är jävligt duktig.

Men sagt jag måste komma överens om  ett pris med tjejen som äger bussen jag är ute efter.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

23

EJ18 bord vara den subaru motor som ger minst huvudbrygällande bilprovningen då den ligger på dessa specar:

EJ18: 1820 cc SOHC 110 hp at 5,600 rpm

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

24

Lutar mer och mer just nu åt ett stoppa in en B18/B20/B21 och höja motorrummet lite.
Blir nog dieselkonverttering på nästa buss jag skaffar, förhoppningsvis en syncro innan
dom sista lämnar landet.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

25

Jag har adapterkit för subaru  EJ motorerna till salu till bubbla, vet dock inte om det är nån skillnad på bubbla lådan och busslådan.