1

Hej

Är ganska ny här på forumet. Jag köpte en VW 1300 -70 i december. Bilen var i hyffsat skick men motorn var urplockad eller rättare sagt motorerna för jag fick med två nästan kompletta.
Jag har inte skruvat med VW motorer innan (inte så många andra motorer heller)
Den ena motorn är en 1600 AS-motor som saknar förgasare och bränslepump. Jag har plockat bort toppar, cylindrar och kolvar på den och det var olja i cylindrarna och bränd olja i förbränningsrummet i topparna. Jag har inte lyckats känna något glapp varken vid svänghjulet eller om man drar i axeln vid remskivan.
Den andra motorn är en 1300 F-motor. Som jag fick kolvarna bredvid till allt annat är ihopsatt och topparna sitter på. Denna saknar bränslepump och kanske lite andra smågrejer. Denna har ett ganska stort glapp i längsledd

Nu till frågan:

Är det värt att renovera någon av dessa motorer eller är det bättre att kränga allt och köpa en fungerande? Vet ju att allt kostar men tänkte inte lägga fantasisummor på att få den att fungera i nuläget (om ni förstår vad jag menar)

Skrev säket denna frågan i fel forumdel

2

Hej

Jag hade nog renoverat. Men frågan du ska ställa dig är kommer du att ha denna bubblan en längre tid? Ska du ha den länge så är det klart värt det. Men är du sugen på att renovera så ska du göra det. Gör en budget och kolla runt lite först, det blir alltid dyrare än man tänkt sig ICQ/ad

Men först ska du kolla med din besiktningsstation om du får ha en AS-motor i en bubbla från 1970. Så du inte renoverar den i "onödan", men annars skaffar du dig bara en besiktningsmotor också så är problemet löst. AS-motorn är "fetmotorn" till bubblorna.

Jag byggde mig en buggy en gång på en platta från 1968. Denna modell var samma från 1968-1970. Och jag tror inte att jag skulle kunnat fått godkänt med en AS motor. Jag fick tag i en AB motor som jag bl a köpte nya kolvar till. Blev av någon anledning 88mm kolvar, blir nästat 1700cc ICQ/ag .

Om du hamnar riktigt ordentligt i vw träsket så kanske du kommer över fler bubblor, då kan din F-motor vara av värde för dig, så behåll den om du kan. har själv en 57-kaross på en 62-platta som jag måsta åka in med originalmotorn och besikta. Hittade för några år sedan en F-motor som tydligen ska vara inom "lagligheten". Så en F-motor är bra att kunna besikta lite äldre bubblor med. Och den fungerar som besiktningsmotor även till din bubbla ICQ/ag .

Lycka till med renoveringen.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

3

Tack för ett kanonsvar. Jag kommer nog ha denna Bubblan ett tag. Anledningen till att jag köpte den var att just denna bil var min första bil. Jag lyckades hitta den efter lite detektivarbete i Skåne och den var till salu.
Jag är inte ute efter att ha en värstingmotor i den utan mest ha en som funkar. Vore trist att renovera AS-motorn och sen får man inte besikta med den.
Har kollat lite vad nytt cylinderkit packningar mm kostar och man märker att det springer iväg

Sen vill man ju ha igång den så fort som möjligt och det kanske är felet haha

4

Det är inga problem att få en folka godkänd med en AD-motor, max i en 70'a är ju 74 hk och AD har bara 50, men det blir kanske en regbesiktning. Det är ju inte samma regler som gäller för buggy så blanda inte in det.  ICQ/ab

Hur du ska göra med motorerna är ju frågan. Nästan alla folkamotorer man kan hitta är 40 år gamla och i princip alla behöver egentligen renoveras, frågan är bara hur illa de är.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Hur du ska göra med motorerna är ju frågan. Nästan alla folkamotorer man kan hitta är 40 år gamla och i princip alla behöver egentligen renoveras, frågan är bara hur illa de är.

Jo det klart. Får nog fundera lite Vet om en som har en 1500 H-motor men vet inte skicket på den

6

Om man beslutar att sälja allt man har i motorer och lägga pengarna på att köpa en annan. Vad skulle dom motorerna jag skrev ovan om vara värda

7

Inte för att göra dig besviken, man jag skulle aldrig betala mer än 500-1000:- för en begagnad motor oavsett om den "gick bra när den plockades ur bilen". Det är ändå minst 40 år gamla grejer och som Sverker skriver får man utgå från att det är helrenovering som gäller.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

Peter S skrev:

Inte för att göra dig besviken, man jag skulle aldrig betala mer än 500-1000:- för en begagnad motor oavsett om den "gick bra när den plockades ur bilen". Det är ändå minst 40 år gamla grejer och som Sverker skriver får man utgå från att det är helrenovering som gäller.

Förstår helt vad du menar. Jag hade nog inte betalat mer själv. Den ena är ju glapp, men på 1600 motorn har jag inte kännt något glapp. Har ju lite extra delar vid sidan om typ extra fördelare mm

9

En AD eller AS motor (samma maskin men AS har/hade vx-strömsgen.) skall väl funka i en 1300 från 1970!?
Jag har sett betydligt äldre bubblor med AD/AS som varit godkända... måhända känner bilprovningens personal inte till motorkoderna, eller bryr de sig inte?
Jag har en besiktigad och otrimmad AS i en -68, med original vx-låda, accar bra, men ingen racerbil direkt...  (möjligen kan man raca med gott resultat mot en fullastad hemglassbil... Default/yikes )

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Björn J. skrev:

En AD eller AS motor (samma maskin men AS har/hade vx-strömsgen.) skall väl funka i en 1300 från 1970!?
Jag har sett betydligt äldre bubblor med AD/AS som varit godkända... måhända känner bilprovningens personal inte till motorkoderna, eller bryr de sig inte?
Jag har en besiktigad och otrimmad AS i en -68, med original vx-låda, accar bra, men ingen racerbil direkt...  (möjligen kan man raca med gott resultat mot en fullastad hemglassbil... Default/yikes )

Haha tur jag inte är ute efter en racerbil då

11

Besiktigade en 69 ett par gånger med AS motor... Inget gnäll någon gång.  Testade 4-5 olika ställen, ingen påpekade.

Jag hade kört på 1600an. RRenoverade själv min med gott resultat. Ingen dess hade jag aldrig gjort något likande tidigare.  Dokumentera med kamera allting så löser det sig..

Man lär sig av sina misstag...