Har följande i mitt garage.
63/64:a:a typ1 6V komplett förutom motor.
1600Ad motor 12v provkörd i annan bil går bra.
Min fråga är nu hur man enklast och billigast parar ihop dom.
Har kollat på 12->6v konverter mellan generator och batteri och en 6V 67:a startmotor med 12V kuggkrans. Problemet som blir då är att tändsystemet får 6V. (Går att byta men kostar 2500kr för 6V tändsystem för 1600motor.)
Alt två är komplett 12V konvertering. Men då mitt elsystem är org och i fint skick (har dock ej testat alla funktioner ännu.) så är jag inte så sugen på att börja byta ut komponenter/lampor och montera in motstånd för torkare etc. Dock är det bekvämt med 12v i bilen när jobbet väl är gjort. Troligen det billigaste alternativet men också det mest tidskrävande .
Alt tre är att försöka köpa en komplett 1300 h motor och få nästan lika mkt kraft 44hk men ändå 6v problemet är att det är svår att veta motorns skick och att jag dessutom då får 1600:a motorn över.. (Lite av iden med köpet av en motorlös bil var ju att jag hade motorn hemma..)
Bilen verkar vara en ärlig och relativt rostfri och framförallt oskruvad bil men med lite sliten lack och småbulor här och där.
.

