1

Har följande i mitt garage.
63/64:a:a typ1 6V komplett förutom motor.
1600Ad motor 12v provkörd i annan bil går bra.
Min fråga är nu hur man enklast och billigast parar ihop dom.
Har kollat på 12->6v konverter mellan generator och batteri och en 6V 67:a startmotor med 12V kuggkrans.  Problemet som blir då är att tändsystemet får 6V. (Går att byta men kostar 2500kr för 6V tändsystem för 1600motor.)

Alt två är komplett 12V konvertering. Men då mitt elsystem är org och i fint skick (har dock ej testat alla funktioner ännu.) så är jag inte så sugen på att börja byta ut komponenter/lampor och montera in motstånd för torkare etc. Dock är det bekvämt med 12v i bilen när jobbet väl är gjort. Troligen det billigaste alternativet men också det mest tidskrävande .

Alt tre är att försöka köpa en komplett 1300 h motor och få nästan lika mkt kraft 44hk men ändå 6v problemet är att det är svår att veta motorns skick och att jag dessutom då får 1600:a motorn över.. (Lite av iden med köpet av en motorlös bil var ju att jag hade motorn hemma..)

Bilen verkar vara en ärlig och relativt rostfri och framförallt oskruvad bil men med lite sliten lack och småbulor här och där.

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Skaffa ett o-ringat 6volt svänghjul
6-volts delar till motor borde vara väldigt billigt

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-06 21:29:00)

Varför skulle man behöva byta tändsystemet? Mig veterligen är det bara tändspolen som behöver bytas?

Jag köpte nyligen en motor som suttit i en 6v -66a, visade sig vara en 1600a med 6volts 109 kuggar/ 180 mm svänghjul.

4

Frederik skrev:

Varför skulle man behöva byta tändsystemet? Mig veterligen är det bara tändspolen som behöver bytas?

Jag köpte nyligen en motor som suttit i en 6v -66a, visade sig vara en 1600a med 6volts 109 kuggar/ 180 mm svänghjul.

Har ärligt talat ingen aning om det är mer än spolen som skiljer?
Up nort säljer det här kitet ( http://www.classicvw.se/tandningssats-t … ts_id/4539 )
Men det kanske räcker med att byta spolen?

Är ju lättare att byta startmotor än svänghjul?
Är mer fundersam på 12->6V

5

Någon som vet om det går att få tag på 6v generator till 1600 motorn?

6

Ja och byt torn till 6-volt

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

7

Nicklas skrev:

Ja och byt torn till 6-volt

Hur passar det mot fläkthuset och fläkten?

8 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-08 23:25:14)

Förgasare: byta till 6v choke och avstängningsventil (choken finns bl.a. På upp norh, ventilen vet jag inte om man löser med en liten omvandlare(?), låser den öppen?
Tändning: 6v tändspole. Det enda som verkar skilja satsen du länkade till från 12v satsen är tändspolen.. Resten är samma, dessutom får du en 009 kopia. Den klarar du dig utan om du tänkt köra på orginal 34pict förgasare. Så oavsett är det bättre att köpa löst (om man behöver byta slitdelar)

9

Hur passar Generaton. Måste byta torn men det hoppas jag är bort on i blocket.  Men passar fläklhjul och plåtar bakom?

10

Har nu två vägar att gå vad det gäller startmotor. Antingen byter jag till 109 kuggars svänghjul och org 6V start eller så använder jag mig av en 67:ans 6Vstart och behåller 130kuggars  svänghjulet som redan sitter på motorn. Vad är bäst?

11 Senaste redigerad av Silverbug (2014-01-12 03:50:17)

Om du absolut ska ha kvar 6v-systemet, så är det enklast är om du får tag på en 6v-start med lilla drevet. Kan bli en del fix annars att få ett 109-kuggars svänghjul att täta och passa på en 1600.
Byt inte generatortorn, finns ju stora 6v generatorn som passar rakt i  ICQ/ab  .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

12

Tyvärr ser det ut som min 1600 hade ett vanligt 6volts svänghjul utan o-ring!
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/E4B36113-0BA2-4737-9566-69EF451BE84E-3003-00000422085C0973_zpsb71b8bd1.jpg

13

Då har någon som inte är helt insatt i problemen med de olika svänghjulen bytt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:

Är det problem med att sätta ej o-ringat sv..hj. på 12v vev? Om man anv plåttätningen ist!?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

15

wille skrev:
Svwerker skrev:

Är det problem med att sätta ej o-ringat sv..hj. på 12v vev? Om man anv plåttätningen ist!?

Ja för svänghjulen med plåttätning har inte en plan anliggningsyta.

Här har finns fakta om olika svänghjul och dess tätningar.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Där ser man! Tack!  ICQ/ab

Är det värt att svarva ytan plan då?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963