25 mm som försvann...
Dagen började med en inköpsresa till ett jula varuhus..
Jamen vad finns då där... jo... min buss e rostig.. och att blästra e ju en bra metod..så nu när jag hört från flera att en blästertunna "is the shit" tänkte jag jag handlar en dylik färdig, ja jag vet man kan bygga dom enkelt.. men tiden .. så en resa till kalmar 10mil förärade mig en dylik sen IKEA så frun blev glad..
ja ja jag åt lite mat jag också.....
på hemvägen stannades det på Bilteeema för att handla riktig oxid blästersand.. då den river bättre än den slöa tunna sanden jula för..
ja jag vet den mesta rosten är bortkapad.. men lite på rambalkar och andra fasta ytor behöver en uppfräschning.. köpte en stor pressening ocå med vilken jag tänkt tälta in bussen. i garaget.. sen blir det ett blästerskåp för mindre grejer...
Tunnan .. bevisligen blir det bra ös på sanden med ett dylikt tryckkärl .. dock har jag inte testat det än..
måste sand skydda div först..

Så väl hemkommen igen gick jag och fortsatte skruva på mina gängstavar.. lite här o där.. när dörrarna satt bra och inte lyftes eller sjönk när dom pressades in i låset kände jag mig nöjd, till min förvåning så hamnade Höger och vänste sida, inom milimetern upp från rambalkarna..
och även i breddledd e det helt rätt.. jamen varför är jag inte nöjd...
Kanten som sticker ut franför A stolparna skall frontplåten knackas runt.. den hade jag gjort i övermått.. nu slipades den ner till ett lagom mått utanför dörrarna ..men se när frontplåten sen skulle på plats, var den för bred/platt
.. kanske inte helt konstigt, den har ju en klopareholm klisterlapp
med spännband drogs den tillrätta.. och sattes efter förut satta höjd markeringar.. och det mesta lirar,, dock underkanten på mina hemgjorda A stolpar lutar lite fel bakåt så dom måste justeras....

För att veta front höjden, la jag ovansidan av fronten där den har en liten hylla ut, (ca20- 25mm under framrutan ).. i höjd med dörrarnas ovankant..
Dvs så som det är på min splitt Eh hytt..
och rutramen har jag mallat av och gjort liksom den ...förutom ..25 mm
..
När jag började spåna på detta, dvs. att sätta en splitt front, på en Bay.. mätte jag det som skiljer, mellan en splitt buss och en bay., ja i grova drag då....
420splitt 445Bay mm från bulan under sidorutan, upp till under dropplisten.. Så för att på något sätt kompensera detta, gjorde jag ovandelen av min "splitt" vindrute ram, ca 20mm högre, liksom underdelen lite grann högre
.. Men nu
blir något fel.
.. okey frontplåten e inget under av exakthet.. så där kan jag kompensera/rikta/smida om lite, då ovankanten e minst sagt oexakt pressad/böjd. .. ..underdelen av min ram ,går att kapa/passa in lite till.. men ovankanten e ..för djävla högt upp..
När man tittar längs profilen, som jag satt under dropplisten . e den i linje med ovankanten på framrutan... så något e skit feeeel

okey jag fixar detta , känns kostigt bara, då dörrarna sitter bra.. i morgon åker dom dit igen, nu med rutramarna.. eller om jag bara parallell mäter upp mot dropplisten..
Eller om bara lutningen på A stolparna har blivit lite fel
.... jag är inte orolig.. felet kommer att hittas..
lite synd då jag gillade kanten ovan rutan, på Barndoor har man utanpåliggande gångjärn till safari rutor
.. Barndoor rutor e ju 10mm lägre än splitt.. men mina hål e gjorda med Original splitt ruthål som förlaga, så vem vet kanske klipper lite på ruthöjden, samtidigt e jag ganska så lång.. så glashöjden e välkommen..
.
Frontplåten e ju i tunn skit plåt
.som så många andra "ekonomi plåtar" suck. men då allt annat felar idag...
Tänkte jag, får väl lägga igen, ett av stekta ägg hålen.. så en bit av den gamla tunna takplåten skars till ,och punktades i.. säger bara skitplåt
. det är som klockerholms plåten brinner bort. på vissa ställen fräste det bara till, andra gick bra..
Jag får lägga en alu klump bakom, när jag svetsar färdigt i morgon..

Jo föresten rylan/vecket i takplåten ...det blir kvar.. har en fundering hur att kunna använda den på den nya delen av taket... ni får se när jag e så långt. måste handla lite tunnplåt.. använder ju som tunnast 1 mm plåt annars...
Som tur är att det är en dag till ledigt , då kan det bli stordåd.
ja vi får se är ju ledig i dag måndag.. kanske händer lite då......
Hepp / Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(