1

Står motornumret på samma plats på bussmotorerna som typ1? Har köpt en sandloppa idag som enl. uppgift ska ha en 1600 från buss, men blev konfunderad då den har insprut? Vilka T2 motorer hade insprut? Kan det vara en ct/cz (1600) från en T3? Hittar inget motornummer så jag undrar var jag ska leta  ICQ/ag

2

Det var en typ4 motor i den

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3

Kollade precis, därför jag inte hittade motornr Default/smile Får väl ha den till nåt annat skoj, hade det varit en cz tänkte jag exprimenterat i den i bubblan, men får väl köra på isen med åbäket om det nu vill sej å bli kallt nån gång...fick ju iaf en busslåda som passar perfekt till mitt andra projekt!

4

Var glad om det inte är en ct/cz-motor..
Det var den udda trötta snikvarianten, som hade en massa fel  ICQ/an
En vanlig typ 4-motor är mycket bättre  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

5

Dette kan måske hjælpe.
Hilsen Peter

Link: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 5304816545

6

Tänkte att en cz va enklare att modifiera med typ1 fläkt osv, då den tydligen ska bygga på ett typ1 block (ett wb block utan kylmantlar om jag fattat rätt?). Visst går de o stoppa i en typ4 men de blir ju lite bök med kåporna, har aldrig sett en snygg lösning på detta...

7 Senaste redigerad av Silverbug (2014-01-02 07:06:44)

Bockerud skrev:

Tänkte att en cz va enklare att modifiera med typ1 fläkt osv, då den tydligen ska bygga på ett typ1 block (ett wb block utan kylmantlar om jag fattat rätt?). Visst går de o stoppa i en typ4 men de blir ju lite bök med kåporna, har aldrig sett en snygg lösning på detta...

De är väl mer lika en vanlig 1600 i så fall, med magnesiumblock och inte aluminium som wbx och typ 4. . Finns nog inte så många sådana "snikmotorer" kvar för de har ofta levt ett hårt liv i en tung T3:a.

Men visst, de har oljefilter och typ 4 oljekylare  ICQ/ab
Kanske är veven liknande wbx fast med kortare slag..

Fattar inte värdet av en sådan motor förutom att de är väldigt udda. ICQ/ad

Känns enklare att arborra och montera fullflöde på en vanlig 1600, i en typ 1.


Vad var det nu för bussmotor i sandloppan? Motornummret på typ 4 sitter uppe på blocket mellan vevhusventilationen och fläktkåpan. På typ 3 i delningen uppe på blocket bredvid oljetornet.. ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

8

GE, så inte är det nån 1600 ICQ/ab Får väl bli nåt projekt för framtiden, klart lämplig för turbotestbygge å se va de håller för! Den är ju, som synes, ingen lågmilare  Default/lol

9

btw så var motornumret stansat i fläktkåpan precis över fläkten, hittar inget på blocket.
Vad gäller cz så gillar jag uddalösningar och genvägar, och prioriterar inte långsiktig hållfasthet högst. Kommer man fram till nåt bra, kan man ju alltid göra om och göra rätt  ICQ/ag

10

Lite info om CT/CZ-motorerna finns här:

http://tunacan.net/t4/tech/ct-cz.shtml

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

nummerplacering enl samma sida: http://www.tunacan.net/t4/pics/type4serialnum.jpg

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

12

ett annat tips: ratwell.com

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "