Står motornumret på samma plats på bussmotorerna som typ1? Har köpt en sandloppa idag som enl. uppgift ska ha en 1600 från buss, men blev konfunderad då den har insprut? Vilka T2 motorer hade insprut? Kan det vara en ct/cz (1600) från en T3? Hittar inget motornummer så jag undrar var jag ska leta 
Det var en typ4 motor i den
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Kollade precis, därför jag inte hittade motornr
Får väl ha den till nåt annat skoj, hade det varit en cz tänkte jag exprimenterat i den i bubblan, men får väl köra på isen med åbäket om det nu vill sej å bli kallt nån gång...fick ju iaf en busslåda som passar perfekt till mitt andra projekt!
Var glad om det inte är en ct/cz-motor..
Det var den udda trötta snikvarianten, som hade en massa fel
En vanlig typ 4-motor är mycket bättre 

Dette kan måske hjælpe.
Hilsen Peter
Tänkte att en cz va enklare att modifiera med typ1 fläkt osv, då den tydligen ska bygga på ett typ1 block (ett wb block utan kylmantlar om jag fattat rätt?). Visst går de o stoppa i en typ4 men de blir ju lite bök med kåporna, har aldrig sett en snygg lösning på detta...
7 2014-01-02 06:49:15 Senaste redigerad av Silverbug (2014-01-02 07:06:44)
Tänkte att en cz va enklare att modifiera med typ1 fläkt osv, då den tydligen ska bygga på ett typ1 block (ett wb block utan kylmantlar om jag fattat rätt?). Visst går de o stoppa i en typ4 men de blir ju lite bök med kåporna, har aldrig sett en snygg lösning på detta...
De är väl mer lika en vanlig 1600 i så fall, med magnesiumblock och inte aluminium som wbx och typ 4. . Finns nog inte så många sådana "snikmotorer" kvar för de har ofta levt ett hårt liv i en tung T3:a.
Men visst, de har oljefilter och typ 4 oljekylare
Kanske är veven liknande wbx fast med kortare slag..
Fattar inte värdet av en sådan motor förutom att de är väldigt udda.
Känns enklare att arborra och montera fullflöde på en vanlig 1600, i en typ 1.
Vad var det nu för bussmotor i sandloppan? Motornummret på typ 4 sitter uppe på blocket mellan vevhusventilationen och fläktkåpan. På typ 3 i delningen uppe på blocket bredvid oljetornet.. 

GE, så inte är det nån 1600
Får väl bli nåt projekt för framtiden, klart lämplig för turbotestbygge å se va de håller för! Den är ju, som synes, ingen lågmilare 
btw så var motornumret stansat i fläktkåpan precis över fläkten, hittar inget på blocket.
Vad gäller cz så gillar jag uddalösningar och genvägar, och prioriterar inte långsiktig hållfasthet högst. Kommer man fram till nåt bra, kan man ju alltid göra om och göra rätt 
Lite info om CT/CZ-motorerna finns här:
http://tunacan.net/t4/tech/ct-cz.shtml
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
nummerplacering enl samma sida: http://www.tunacan.net/t4/pics/type4serialnum.jpg
it would burn off both of your ears . . . "
ett annat tips: ratwell.com
it would burn off both of your ears . . . "
