Jag lämnade en gång en Kawa-topp till Aerosvets i Stockholm. Dessa lyftkylda toppar var notoriska sprickgeneratorer, men de funkade rätt bra även med sprickor..... Aerosvets hade ett H-e med att få loss ventilsätet då det var ingjutet med rillor. Sedan fick jag såklart fräsa upp ett nytt läge för ventilsätet och därefter krympa i ett nytt säte (specialtillverkat utan rillor). Toppen slog sig en hel del vid svetsningen så planing var ett måste. Det stora problemet var att det var överliggande kam på denna motor så jag fick arborra lagerläget. Summa summarum blev det rätt mycket jobb, men friska sådana toppar fanns inte för rimliga pengar.
Ett alternativ jag har hört talas om är att göra en tändstiftsgänga med krage som sedan smids ut mot ventilsätet. I kombination med bussningslim skall det enligt uppgift funka?
Frågan är väl snarare om en spricka gör så förtvivlat mycket i praktiken? Det är ju luftkylda motorer vi pratar om.
Om sprickan är så stor att den påverkar funktionen på motorn skulle jag försöka få tag i nya toppar, det lär bli billigare i slutänden.
Bara mina 5 cents...
/Janne
Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt