1

Har ett antal toppar liggandes som har sprickor mellan ventiler å tändstiftshål.
Är det nån ide att gå på med tigsvetsen å smälta ihop?
Om man får till det, kommer det att hålla i längden?

Många säger att det inte gör nåt men det känns ju knas å sätta dit en sprucken topp utan å göra nåt vid den om man nu bygger ihop en motor....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

2

Har du koll på alusvetsning borde det inte vara några problem, men du får nog byta ventilsätena för att kunna svetsa igen hela sprickorna.

Anders

3

Jag lämnade en gång en Kawa-topp till Aerosvets i Stockholm. Dessa lyftkylda toppar var notoriska sprickgeneratorer, men de funkade rätt bra även med sprickor.....  Aerosvets hade ett H-e med att få loss ventilsätet då det var ingjutet med rillor. Sedan fick jag såklart fräsa upp ett nytt läge för ventilsätet och därefter krympa i ett nytt säte (specialtillverkat utan rillor). Toppen slog sig en hel del vid svetsningen så planing var ett måste. Det stora problemet var att det var överliggande kam på denna motor så jag fick arborra lagerläget. Summa summarum blev det rätt mycket jobb, men friska sådana toppar fanns inte för rimliga pengar.
Ett alternativ jag har hört talas om är att göra en tändstiftsgänga med krage som sedan smids ut mot ventilsätet. I kombination med bussningslim skall det enligt uppgift funka?
Frågan är väl snarare om en spricka gör så förtvivlat mycket i praktiken? Det är ju luftkylda motorer vi pratar om. 
Om sprickan är så stor att den påverkar funktionen på motorn skulle jag försöka få tag i nya toppar, det lär bli billigare i slutänden.
Bara mina 5 cents...

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

4

Jo jag har lite koll på alusvetsning, å det är som å spela på lotto med alla olika legeringar...hehe...
Dom e ju ändå "körda" så jag testar väl....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

5

Jag har märkt att när man ska ställa in dubbla förgasare på en motor med sprickor i topparna så svarar den inte på blandskruven så visst har det betydelse.
Ska man svetsa så måste man se till att få hela sprickan fylld och de kan gå långt ner.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

zepafan skrev:

Jo jag har lite koll på alusvetsning, å det är som å spela på lotto med alla olika legeringar...hehe...
Dom e ju ändå "körda" så jag testar väl....

Ta bort sätsringarna så går det
Efter svetsningen lägg toppen i en sand bädd och vänta 12tim  om du inte vill att alun skall bli mjuk som koppar in med toppen i en ungn i 240gC  i 5 timmar så blir det super
Ps hetta upp innan svetsningen till cirka 80gc
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke