1 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-05-11 22:09:36)

Nu har jag suttit och letat på nätet och pratat i telefon med folk som heller inte vet nåt ..  ICQ/ad så jag hoppas nån här kan göra mej lite klokare.   

I Pickisen min , en ´77 så trodde jag att det satt en 1700 m insprutning ( D-jetronic ). Är det så original ?

Motorkoden säger GE och enligt listorna så är det en 2 liters från ´78 och framåt. Det finns vissa indikationer på att motorn är bytt men jag är inte säker.

Problemet är att jag saknar tomgång! Den startar lätt och snällt men dör efter 10 sek. ungefär, pumpar man m. gasen så går den utan problem ( nästan.. ). Så efter en massa tid vid olika listor och bilder så fattar jag fortfarande inget...  ICQ/am  vad ska jag leta efter för fel ?

Ett fel verkar ju vara uppenbart. Det sitter en liten brytare vid gasreglaget med två stift, den saknar kablar och jag hittar inga lösa heller förutom två avklippta och en inte är klippt som kommer ur en kabelstam på högersida.. Vad styr den brytaren ?

EGR ventilen ska väl kopplas ihop m. gasreglaget ? Finns inget stag (?) där på min motor..

Kanske nån har en bild + elschema och kan peka lite åt mej ? Jag vet är frågorna är lite luddiga men hoppas ni hänger med..

mvh Marcus

http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=487321

Jag hittade en bild nu och här ser jag ju att det ska sitta ett stag till EGR men frågan om den lilla svarta grejen vid gasreglaget kvarstår. Och att det tydligen heter L-Jetronic..

You´ll never know...

2

Dessa mikrobrytare hade olika funktion beroende på årsmodell. En variant anger tomgångsläget och en annan fullgasläget. Kan kika lite i rephandboken i morgon...

[

3

Den får kontakt vid tomgångsläge på min motor. Tror jag ..

You´ll never know...

4

GE motorn till din Pickis är original. Det är en 2 liters insprutare med L-jetronic som kom på slutet av 1976 (D-jetronic fanns på Typ3 och Typ4).
Brytaren vid gasspjällen gör ingenting. Man kan koppla loss den och ingenting händer. Fr.o.m. 1978 fanns det ingen sånt brytare.
Din tomgångsproblem kan vara att plaströren till bromsservo ligger los på förgreningen vid "plenum". Kolla alla andra vakuumslangar också.
EGR systemet kan du också strunta i, det är inte viktig. Jag kopplar det alltid bort.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

5

Brytaren måste väl ha gjort nånting ursprungligen iaf ? Annars sätter man väl inte dit den ? Lika med EGR- ventilen , ska jag koppla bort nåt( eller strunta i att koppla ihop) så vill jag isf veta varför.

Jag har bytt alla små vacuum slangarna, ska kolla de större nästa gång.

.

You´ll never know...

6 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-06-05 19:51:32)

Problem kvarstår !  ICQ/am

Jag har kollat alla slangarna och de ser hela ut plus att jag provat spruta startgas på dom utan att varvtalet ökar.

Jag provade även att ta loss plaströret till bromsservot och då gick den inte alls..

När jag vrider på nyckeln startar motorn utan problem varje gång, behöver inte ens röra gasreglaget ,  men dör efter 10-20 sek.. Håller jag ett högre varv ( uppskattningsvis 1500 ca) så går den , ganska fint dessutom , nån misständning kanske men det kan lika väl vara jag som surat ner den ..

Hjälp , snälla nån... vad ska jag kolla efter ?

You´ll never know...

7

För många år sedan köpte jag just en 77:a Pick-up för att ta hand om motorn, som mycket riktigt är en 2,0l med "J" eller "L"-Jetronic.
Skillnaden på denna "nyare" inspr är att den styrs av en luftmängdsgivare i form av ett spjäll som påverkar en släpsko på ett kretskort (puhh..).
Enheten sitter på luftfilterburken. Alltså stor skillnad mot "D"-Jetronic som hade undertrycksdosa...

Vart jag ville komma, att på min motor blev detta kretskort slitet (kopparbanan där släpskon ger ett värde till insprutet) så jag fick öppna och löda/fixa lite.
Tror jag har en likadan ganska komplett insprutning "på hyllan" ifall du behöver delar ?

Nu kan ju din motor vara nyare (bytt?), och kontakten på spjällhuset höra till en bil med automat (kick-down) - bara mina tankar, Lycka till

8

Tack för det Mettis ! Kikar på den imorrn då..

You´ll never know...

9 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-06-08 20:56:02)

Jahapp... nu har jag tillochmed lånat en LMM för att säkerställa nån slags problem . Jag lånade även dubbelreläet , provade mej fram systematiskt men samma fel fortfarande...

Luftmängdmätaren ser ut så här. Men eftersom att när jag håller armen lite längre fram på kopparbanan så bestämmer väl LMM att mer soppa ska matas på , eller hur ? Och då går den ju , samma sak som om jag använder gasreglaget och ökar varvtalet , fast tvärtom typ..

Alltså är det fortfarande en luftläcka nånstans är min gissning. Och då krävs det lite rivning och slangbyten.Tråkigt.....

Och egentligen så kan man väl kugga om den lite men då skjuter man väl problemet åt sidan och nåt annat blir fel antar jag. 

Håller ni med eller tänker jag fel ?

Tack Skäggo för assistans och lån av grejorna !

Post's attachments

LMM.JPG, 269.55 kb, 1296 x 976
LMM.JPG 269.55 kb, 333 downloads since 2011-06-08 

You´ll never know...

10

Det var så lite,men kom ihåg att skruva tillbaka grejan´  ICQ/ag

Typ1-66   Typ1-69

11

Ett knippe frågor:
Har du pluggat servoanslutningen?
Har du pluggat EGR anslutningen på plenum?
Hur mår insugspackningarna och insugsslangarna (de korta)?
Står tändningen rätt?
Har du justerat upp tomgången? Skruvat ut bypass skruven vid spjället
Har du justerat upp bränsleblandningen? Skruvat in bypass skruven vid LMM

[

12

Nu snackar vi ! ICQ/ad

1: Nej , varför ska jag det ?
2: Nej, men staget är ifrånkopplat.
3: Verkar vara hela men jag har inte tagit loss dom så skador kan finnas. Reagerar inte på startgas iaf..
4: Tror det, det låter så och den startar lätt.
5: Stum ! Jag har smörjt men ej fått loss den än
6: Nej.

You´ll never know...

13

1: Du behöver bara plugga den del som går in mot motorn ICQ/ab Om servoslangen är original tygklädd så läcker den garanterat.
2: Kapa röret och svetsa eller löd igen så är du säker på att den inte tar luft den vägen.
3: Alla tygklädda slangar är spruckna inuti (mer eller mindre)
4: Ställ tändningen!
5: Byt spjällhus
6: Justera

[

14

Tackar ! Nu har jag lite att gå på igen men det får bli efter BugRun !

You´ll never know...

15

då detta är gamla analoga sprut är jordpunkter riktigt kritiska,
dålig gjord ger konstiga värden till sprutet som tolkar värdet fel och leder till att det går för fett eller för tunnt.

prova att rengöra / kontrollera alla jordpunkter,,,,,

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

16

Insugsslangar bytta , EGR ventil pluggad , jordpunkter servade ! Och allt annat också genomgånget...  ICQ/ad

Det verkar vara bränslerelaterat mitt problem trots allt , pumpen verkar inte hålla tryck då motorn startat. Ska kolla trycket imorgon kväll då jag får låna en mätare av farbror PG.

Jag återkommer.

You´ll never know...

17

Jag undrade just hur det gick för dig.

Kom på att jag hade liknande problem med min buss när jag bytt alla slangar. Bränsletryckmätaren visade halvtaskigt värde men efter att jag spolat ut någon halvliter luftblandad bensin så blev trycket bra och den gick igång direkt.

Du vet att du har en liten plugg på vänstra bränsleröret? Där kan du sätta en slang till tryckmätaren.

[

18

MickeW skrev:

Du vet att du har en liten plugg på vänstra bränsleröret? Där kan du sätta en slang till tryckmätaren.

Trevligt att folk tänker på en.. ICQ/ad  Jag kollade in din pickup på BR , den är riktigt fin den !

Var sitter pluggen , i motorrummet eller under bilen ?

You´ll never know...

19 Senaste redigerad av MickeW (2011-06-21 21:52:22)

Jo man tackar. Pluggen sitter på bränsleröret mellan 3:ans och 4:ans insprutare. Hittade ingen bra bild.

Edit: Hittade en bra bild ICQ/ag

Post's attachments

758379.jpg, 159.12 kb, 1024 x 768
758379.jpg 159.12 kb, 382 downloads since 2011-06-21 

[

20

Jahapp,vad gör man nu då ?  ICQ/ad

Enligt http://manuals.type4.org/ljet/ så har jag nu testat

* bränsletryck - 2,2-2,6 bar -     check !
* bränsleflöde - 1,5-2,0 l.min -   check !

och då det stämde enligt boken så står jag nu kvar vid samma bekymmer.

Rådlös......

You´ll never know...

21

Hej igen.

På vägen hem från besöket hos dig satt jag och tänkte på ditt problem. Kom på en sak, troligen har du kollat det redan men har du kollat om pumpen får ström och går när du släppt tillbaka nyckel från startläget? Ett långskott och jag vet inte hur man ska kolla det när motorn stannar direkt.
Känns ju som att motorn bara går på den bensin som skickas in vid startögonblicket.

Tack för affären och titten på dina projekt  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

22

m.helsing skrev:

Problem kvarstår !  ICQ/am

Jag har kollat alla slangarna och de ser hela ut plus att jag provat spruta startgas på dom utan att varvtalet ökar.

Jag provade även att ta loss plaströret till bromsservot och då gick den inte alls..

När jag vrider på nyckeln startar motorn utan problem varje gång, behöver inte ens röra gasreglaget ,  men dör efter 10-20 sek.. Håller jag ett högre varv ( uppskattningsvis 1500 ca) så går den , ganska fint dessutom , nån misständning kanske men det kan lika väl vara jag som surat ner den ..

Hjälp , snälla nån... vad ska jag kolla efter ?

Missade det här att den går när du håller varv på den, så glöm mitt tidigare inlägg.

Typ 3 Variant -65

23

ICQ/ad

You´ll never know...

24

har tittat på dit problem o försöker att minnas hur systemet funkar har mekat modellen många gånger men det var ett tag sedan,?hur började felet?om jag har läst rätt så verkar det som motorn går igång på kallstart funktionen den skvätten räcker 5-10sek,men systemet växlar inte över till tomgång så frågan är har du kollat tempgivare 2(sitter på toppen vid 3an tänd stift) den skall tala om för systemet om motor är kall ev varm o styra soppan (spridarna) är ofta paj o ställer till med problem eller sladden har lossnat i skarv stycket ,klurar vidare Default/hmm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

25

Kan man testa / tjuvkoppla den för att hitta nåt fel ?

You´ll never know...