Inte starkare än 5w...? Ljusstyrka mäter man i Candela, cd. Möjligen finns det andra storheter också. Dina fem watt anger bara inmatad effekt, och en vanlig glödlampa ger ifrån sig max 20% av den inmatade effekten i form av synligt ljus! resterande 80 % är värme och osynligt ljus! jag vet inte hur många procent ljus lysdioder lämnar men det blir iallafall obetydlig värmeutveckling, gissningsvis från mitt håll, lämnar dom kanske 99,7% synligt ljus! men det kanske står på Wikipedia...
. Så en lysdiodslampa med märkeffekten 5w lämnar kanske, ungefär, 8-10 gånger mer ljus i från sig än motsvarande effekt på glödlampa. Men jag kan tänka mig då, att det även i ett laboratorium är svårt att mäta och jämföra ljusstyrkan och ljusitensiteten då de har olika spridningsvinklar, olika färgtemperatur etc. Inte som att jämföra Aftonbladet med Expressen, eller som i vårt fall, jämföra delar från Empi, Bugpac, eller original Volkswagen...
Iallafall i den marina världen anger myndigheter hur många Candela en lanterna skall lysa på ett visst avstånd, misstänker att landbaserade avdelningar av samma myndighet använder liknande begrepp.
På gamla folkvagnar, med kattögonbakljus, skulle jag vilja gömma en liten ledlamps- försedd motorcykelblinkers under någon skärmkant, eller i ventilationsgallret bak, jag vet att det inte kanske är jättesnyggt men någorlunda trafiksäkert. Jag inbillar mig att såväl musöron som pilar på B-stolparna syns bättre än kattögonen.
På gamla bussar... Tja en snygg armatur i bakrutan... Njae... Inte snyggt. Det ensamma bromsljuset i mitten kan man ju fixa med högintensiva röda lysdioder innanför ett ofärgat glas.
Hella hade ju snygga runda tvåkammarbakljus, med kromad ring, till lastbilar och "stora bussar" jag kanske har några sådana liggandes... Funderade att sätta dubbla uppsättningar sådana på en buggy en gång..., iallafall, om man inte är prurtionist, kanske sådana kunde platsa på en gammal vw buss? Gissningsvis är dom Ø70-80mm. Helröda, eller rödgula, en kammare för blink en för bak/broms.
En motsvarighet till gamla tiders kombinerade bak/bromsljuslampa på 5/21watt finns som ledlampa..
På olika ställen i min båt, bland annat takbelysningen, bytte jag halogenlampor mot en led-lampa som liksom består att ett stort antal ytmonterade lysdioder på ett runt platt kretskort, med likadana "anslutningspinnar" som halogenisarna har, nu ser jag att det finns modernare sådana led-lampor med högre effekt, kanske sådana passar inuti såväl kattögon som spltbussars minimala bakljus.
Kjell och Company har en del intressanta ledlampor också, kolla också deras leddrivers, en liten billig, men effektiv krets som ser till att lysdioderna får rätt spänning och ström, oavsett vad man matar dem med, kan ju funka i sexvoltsbilar.. Har dock inte läst specifikationerna.
Det finns många firmor som säljer den nya tidens lampor till olika fordon och motordrivna köksredskap, här är en, Bilupplysningen;
http://www.bilupplysningen.se
Jag vet inget om denna firma, och har ännu inte handlat där, men deras sortiment verkar vara bra och varierat.
Tja, jag spekulerar, hoppas ni hänger med i terminologin..?
Lampa, lykta, lysdiod, etc..
Edit, nu ser jag att andra inlägg postas samtidigt som jag skrev mitt, och det var sådana ledlampor jag menade, fast runda...
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."