1

Vill gärna ersätta mina standardlampor (gammaldags filament/glödtråd lampor) med LED lampor för styrka
(och som bonus lägre förbruk/temperatur)

Vilka LED lampor är lämpliga?

Denna har jag idag som positionsljus,

Post's attachments

1.jpg, 7.34 kb, 300 x 220
1.jpg 7.34 kb, 225 downloads since 2013-12-28 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

De jag har idag lyser "runt om" och visserligen får jag fin belysning i motorrummet men jag tänkte
hitta LED lampor som bara lyser i en riktning och eftersom de gamla sitter "vertikalt" så får inte
de nya lysa parallellt med bajonettfattning utan vinkelrätt om ni förstår vad jag menar.

Dessa duger inte för de skulle bara belysa rakt ner och inte in in baklyset.

Post's attachments

1.jpg, 28.6 kb, 320 x 320
1.jpg 28.6 kb, 216 downloads since 2013-12-28 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Annars får man väl köpa de som lyser i alla riktningar fast LED

Post's attachments

1.jpg, 7.01 kb, 160 x 160
1.jpg 7.01 kb, 219 downloads since 2013-12-28 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Jag går oxå i ledljusfunderingar.
Tänkte ersätta mina gamla lampor i ghian med typ dom du har på första bilden, dom har riktat ljus, och det passar mig bra eftersom mina reflektorer i bakljusen har gjort sitt ICQ/ab

Jag har tyvärr inga tips och erfarenheter att hjälpa till med, men jag vill oxå gärna ha info och tips ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

En lämplig reflektor  som skickar ljuset genom linsen borde öka effekten.. dvs vad som helst som har bra reflekterande yta. e ju inte så kul att bygga om lampinfästningen ICQ/ad ...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

lasslo: du hittar dessa och oändligt många andra typer på ebay.de dessutom superbilliga

michaelth: ja, jag tror inte att det är nödvändigt att bygga om lampinfästning. hittade andra i en
sökning som såg ut som fusk glödtrådlampor men som inne i glaset hade LED. Och de lyste
vinkelrät mot bajonettfattning precis som jag vill. MEN jag kom att tänka på att det är nog
svårt att när de väl sitter fast i lampinfästningen att de lyser just i den riktning man vill.
Vet inte hur de har tänkt.

Men när jag startade tråden så hittade jag inte bilden på dessa! men jag har sett de.

I värsta fall finns det massa modeller på de som lyser runt om. Mitt problem är att positionslysen
är alldelles för små och svaga. Nivå "stearinljus".  Default/lol

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Glöm inte att byta relä...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Till många bakljus finns det plattor med lysdioder.. då kan man ofta gå upp i styrka. annars sätt 2 halogen lampor innanför och som innan en reflektor.... annars får du göra som man gjorde när det begav sig. Kapa upp och sätta i större armaturer... ICQ/ad  ICQ/ad  eller sätt en extra uppsättning innanför bakrutan.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

25hpman skrev:

Glöm inte att byta relä...

Det är en intressant frågeställning för det har jag diskuterat med en bilelektriker
som även håller på med veteranbilar (därav ofta intresset med den låga elförbruk)
och han menar på att alla ledlampor har inbyggt motstånd som motsvarar en vanlig
glödtrådslampa just för att man ska slippa byta relä.

På min gamla 67 Westis hade jag broms/positions LED lampor med OG relä.
Fungerade glimrande (no pun intended).  Default/lol

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10

Titta på ctaservice.se , där finns det mycket godis.
Bl a baklykta med broms och blinkers, led. Fast till citroen. Kanske går att
modifiera om lite. Fast det behövs ett relä.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

11

michaelth skrev:

Till många bakljus finns det plattor med lysdioder.. då kan man ofta gå upp i styrka. annars sätt 2 halogen lampor innanför och som innan en reflektor.... annars får du göra som man gjorde när det begav sig. Kapa upp och sätta i större armaturer... ICQ/ad  ICQ/ad  eller sätt en extra uppsättning innanför bakrutan.

Faktum är när jag tänker efter att en reflektor kan skruvas på utan speciellt mycket modd så det kan vara en lösning.

Angående plattor med lysdioder vore det optimalt. Den ideala LED lampan om jag hittar den är bajonettfattning med
en potent LED platta som lyser vinkelrätt ift bajonettriktningen. Hittar jag den blir reflektorn överflödig.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

bahamas skrev:

Titta på ctaservice.se , där finns det mycket godis.
Bl a baklykta med broms och blinkers, led. Fast till citroen. Kanske går att
modifiera om lite. Fast det behövs ett relä.

Det vore intressant att veta vad i beteckningen av en LED lampa talar om
ifall den fordrar reläbyte. De LED jag köpte rakt över disk hos Mekonomen var
bolt on. De lyste och fungerade perfekt i 2 år. Någon som vet?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

Jag har LED plattor i bakljusena på panelen. Ville ha garanterat ljus då den rattas av tyskar i Tyskland ibland...o då funkar det inte med halvmessyrer. Den har s.a.s. kvalitetssäkrad belysning i rumpan.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

14 Senaste redigerad av Frederik (2013-12-29 17:02:22)

Om jag förstår dig rätt vill du ha en lampa som lyser enbart åt sidan/ ett håll? Alltså inte rakt ut från lampsockeln, utan 90grader? Tror inte jag sett sådana, men pratar vi 12v finns det ju hur mkt LED-lampor som helst så..?

Det är dock busenkelt att tillverka en egen, jag har gjort det ett par gånger. Ta en gammal lampa och knacka/ vrid bort glaset. De från glödtråden 2 utgående trådarna är lödda i kanten på sockeln (-) respektive i "spetsen" (+), så det finns redan 2 perfekta anslutningspunkter. Annars kan det svåra vara att få till lödningen att fästa på sockeln, men tack vare att det redan ligger lite tenn klarar man sig med vilken skitlödkolv som helst. Värm på de nya kablarna (till LEDen) och förtenna dem lätt, därefter är det bara att hålla dem mot anslutningspunkterna/lödställena i lampsockeln och trycka till kort med lödkolven så smälter de ihop/ fast. Det finns färdiga "plattor" för 12v med x antal LEDs pekandes åt ett håll, eller så kan man ta en LED lampa/ platta för 12v hemma spottar. Sen limmar du bara på plattan på sockeln med lite epoxi så att LEDsen pekar/ ljuset sprids åt det håll du vill. Självklart går det också att bygga ihop LED från grunden om man vill.

Vad det gäller olika typer av LED: De första högeffekts LEDsen såg ut som vanliga lysdioder/ kupolformade som i den första lampan du visade på bild. Dessa ger ganska kasst med ljus och i bästa (tveksamt) fall lika bra ljus som motsvarande glödlampa, men det brukar krävas minst ett dussin eller fler. De billigaste är dessutom ofta bara kopplade i serie. Sådana lampor skulle jag inte lägga pengar på. Nästa typ är SMD som din andra bild visar ett exempel på, dessa är ofta bra mkt bättre. Dels krävs det inte lika många för att motsvara en glödlampa och dels brukar de ge ett mer "glödlampslikt sken" och ha bra spridning (självklart finns det olika varianter). Nästa variant är s.k. powerleds i olika styrkor, där en enda LED lätt kan utklassa en glödlampa. Det finns en hel drös med varianter och styrkor.

Till blinkers skulle jag definitivt skaffa ett elektroniskt blinkrelä, det brukar blinka för fort eller haka upp sig annars. Är mkt nöjd med mitt elektroniska 6 volts relä, även om jag bytt tillbaka från LEDs i blinkersarna. Till position och övrigt behövs inget annat än att stoppa i LED-lampan.

Varför välja LED då? Längre livslängd, definitivt! När det gäller att "spara ström" så är väl vinningen i 12v begränsad, det är ju 5 lampor som konstant lyser, har man glödlampor blir det 2 x 5W position fram, 2 x 5W position bak och nummerskyltsbelysning 10W, dvs totalt 2,5A. I en campingbuss är ju varje sparad A ett plus, men annars är detta inget som påverkar. I en 6 volts bil kan det ju spela lite större roll. När det gäller att synas bättre så beror det lite på valet av lampor (vissa ger beydligt sämre ljus än en glödlampa), skicket på reflektor samt ev spänningsfall man har. LEDs är ju i stort oberoende av reflektor och mindre känsliga för spänningsfall, men i 12v brukar det inte vara ett problem. Jag bytte samtliga mina lampor i 6 volts bubblan till led. Bak (kombinerad broms/position/blinkers) tyckte jag LEDsen (SMD typ) gav ungefär samma belysning som glödlamporna de ersatte, trots obefintliga reflektorer (mer om detta nedan). Nummerskylten fick starkare/vitare sken så även blinkers fram, fast de senare bytte jag tillbaka då det såg fördjävligt ut när LEDsen syns genom glasen. Störst vinning tycker jag position fram fick, då jag dagtid korta sträckor gärna kör med enbart position för att skona 6v batteriet. LEDsen gör att man syns betydligt bättre!

När det gäller bakljusen så är det största problemet (tycker jag) att det syns alldeles för dåligt när man bromsar/ blinkar. Jag skulle vilja ha större skillnad mellan position och broms/blinkersljus i LEDsen. Folk verkar inte fatta att det finns veteranbilar där samma lins som positionsljuset även förmedlar om jag vill bromsa/ svänga. Ffa när jag svänger av till stugan har detta blivit totalt livsfaligt: det är högersväng och de har fått för sig att sätta 100km/h och mitträcke/enkelfiligt lagom till avfarten (ingen avfartsfil eller ens tillstymmelse till vägren). Testat att sänka farten för att släppa om bilar innan det blir enkelfiligt, bromsat i omgångar och blinkar som en tok, ändå skall det allt som oftast vara någon som håller på att köra över mig när jag svänger av, tutar eller alternativt tutar och försöker preja sig in bredvid/ preja mig av vägen. Med LED skulle jag önskat att broms/blinkers "tråden" lös som en tok. Och efter att ha testat lite olika tänkte jag att bygga en egen insats med några SMD dioder för position som matchar mönstret i linsen och så en central powerled för broms/ blinkers.

15 Senaste redigerad av Björn J. (2013-12-29 19:18:05)

Ledlampor har allmänhet inte ett inbyggt "motstånd" de är smartare än så, de har i allmänhet en liten inbyggd reglerande krets som ser till att lysdioderna inte får högre ström genom sig än vad de tål. När det gäller lysdioder är det strömmen man reglerar, inte spänningen, men den hänger med ändå, enligt ohms lag.
Det är ju vanligt att ledlamopr är designade för 10-30v. Möjligen kan de billigare ledlamporna bara ha inbyggda motstånd. Jag har sett att det är en del skillnader i kvalité mellan billiga och litet dyrare.
Jag satte i runtstrålande ledlamopor (reflektorerna är intakta) i mina skärmblinkers, blev väldigt bra, ljuset är litet kallare än glödlampsljus, så det ger litet ilsknare orange blinkljus, självklart bytte jag till led-anpassat blinkrelä, och fick koppla om kontrollampan samtidigt.

Lysdiodernas svaghet i bilsammanhang, och kanske en fördel i andra sammanhang, är att den enskilda lysdioden har ett väldigt riktat ljus, det ligger ju ett lysämne inuti kapslingen, med en lins utåt, som skall sprida ljuset litet mer. Jag själv föredrar de rundstrålande lysdiodslamporna där lysdioderna sitter monterade på en cylinder, dessa tillsammans med bra reflektorer ger ett mjukare ljus.

Problemen med baklyktorna i de senaste inläggen beror kanske inte så mycket på lysdiodslamporna, utan mer på att baklyktorna är små, med små reflektorer, liten lysande yta, och dessutom flera funktioner, bak, broms och blink, i samma lampa i liten lykta...

Det fanns ju en anledning till att VW och andra biltillverkare bytte sina baklyktor till större modeller, nu behövde man kanske inge överdriva, som med 1303ans "elefantfötter", men de gav ju iallafall ett bra ljus bakåt, det kan ju inte förnekas, jämfört med 50 och 60-talens små bakljus, som bara var obetydligt större än kattögon till cyklar.

Bra ledlampor till veteranbilar lyser med sin frånvaro... Default/hmm

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-29 22:28:54)

Tack Frederik för ett bra inlägg, intressant det du beskriver med de olika typerna högeffekts/SMD/powerleds
så man vet vad man ska fokusera på och vad man helst ska undvika. Också intressant indeed det med
att utgå från en sockel och bygga sina egna LED lampor. Så min (blonda) frågan är, skulle man kunna
"klippa upp" den lampan jag illustrerar i mitt inlägg #3 och "veckla ut" LEDerna så att de formar en platta
eller lyser mer alla åt samma håll åtminstone? Det jag är ute efter är en genväg till den "gör det själv" som
du beskriver där man utgår istället från en LED och moddar isf att bygga från scratch. Just wondering.

Tack Björn J. kanske var det som min bekant bilelektrikern försökte förklara och jag misstolkade alternativ
ville han inte översvämma min hjärnell med info och drog den korta versionen. Du beskriver på pricken
det som är mitt problem, ett baklyse som på sin höjd utstrålar EN foton vilket i mörker är inte mycket
att hänga i julgranen. På BD finns ingen reflektor och vad jag förstår är min baklyse og. Det hänger en liten vanlig
glödlampa intill den mikroskopiska linsen och (jag overdriver inte) 5% MAX av lampans ljus träffar linsen resten
belyser motorrummet till ingen nytta mer än att jag vet det lyser jättebra mens jag kör!!  Default/lol

Av den anledning tyckte jag det hade varit bra med riktat ljus så det mesta (eller mer i värsta fall) av
ljuset kunde träffa linsen. Personligen tycker jag det inte gör något om skenet blir ilsknare, allt kommer
bli bättre än idag.

Något annat: hörde att LED riktade bakåt, som positionsljus t ex inte får vara starkare än 5W annars bryter man mot lagen.
Stämmer det?

Tack båda för bra info och tips. Kom igen! skriv allt ni kan om detta.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

17 Senaste redigerad av michaelth (2013-12-29 22:34:08)

Det är ju inget som hindrar att du fäster tex 3st led lampor... Kopplade till en lamp adapter.. Dvs gammal glödlampa med kablar till led... Just pga  att du inte har en reflektor så finns det plats.. Kanske tom 4st.

.ja 5watt men med det lilla bakljuset vem skall se vad du har...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Även i bubblan tycker jag det är det bättre med riktat ljus (bakåt). Reflektorerna är inget att hurra över och det "rundstrålande" ljuset går mest till spillo. Detta var varför mina LED åkte av och jag skall bygga själv.

Risken är att om man bänder upp lampan du visade så åker man ändå på att löda om dem (om de går sönder i lödningen). Det jag tänkte var att man utgår från en färdig ledlampa, tex en liknande som den här: (finns på varenda lågoriskedja) http://www.firstenled.com/uploads/image/110526100026.jpg
..och så löder man bara på två kablar mellan "pinnarna" och en återbrukad lampsockel som passar i bakljusens fattning. Dessa är för 12v spottar (hemma) och fungerar på 12v DC (10-30v). Det finns även liknande lampor med kablar istället för "spot-pinnar" (G4 sockel) som brukar säljas som bilbelysning, då behöver man bara löda på dessa på lampsockel. Är man osäker på lödning kan man ju bara fästa en sådan på en gammal lampsockel så att den pekar rätt (fördel mot att fästa direkt i lamphuset är att man kan återställa) och koppla ihop kablarna direkt till lamphusets kablar.

19 Senaste redigerad av Frederik (2013-12-30 00:15:20)

Eller köpa en färdig, som typ som den här (det var ungefär så jag menade att man skulle konstruera).

http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/2e0AAMXQKAtRMBzj/$(KGrHqJHJDYFC0sF1dRzBRMBzjP96w~~60_1.JPG?set_id=8800005007

http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewit … 0805263556

20 Senaste redigerad av Björn J. (2013-12-30 00:28:55)

Inte starkare än 5w...? Ljusstyrka mäter man i Candela, cd. Möjligen finns det andra storheter också. Dina fem watt anger bara inmatad effekt, och en vanlig glödlampa ger ifrån sig max 20% av den inmatade effekten i form av synligt ljus! resterande 80 % är värme och osynligt ljus! jag vet inte hur många procent ljus lysdioder lämnar men det blir iallafall obetydlig värmeutveckling, gissningsvis från mitt håll, lämnar dom kanske 99,7% synligt ljus! men det kanske står på Wikipedia... ICQ/ae . Så en lysdiodslampa med märkeffekten 5w lämnar kanske, ungefär, 8-10 gånger mer ljus i från sig än motsvarande effekt på glödlampa. Men jag kan tänka mig då, att det även i ett laboratorium är svårt att mäta och jämföra ljusstyrkan och ljusitensiteten då de har olika spridningsvinklar, olika färgtemperatur etc. Inte som att jämföra Aftonbladet med Expressen, eller som i vårt fall, jämföra delar från Empi, Bugpac, eller original Volkswagen... ICQ/ad

Iallafall i den marina världen anger myndigheter hur många Candela en lanterna skall lysa på ett visst avstånd, misstänker att landbaserade avdelningar av samma myndighet använder liknande begrepp.

På gamla folkvagnar, med kattögonbakljus, skulle jag vilja gömma en liten ledlamps- försedd motorcykelblinkers under någon skärmkant, eller i ventilationsgallret bak, jag vet att det inte kanske är jättesnyggt men någorlunda trafiksäkert. Jag inbillar mig att såväl musöron som pilar på B-stolparna syns bättre än kattögonen.

På gamla bussar... Tja en snygg armatur i bakrutan... Njae... Inte snyggt. Det ensamma bromsljuset i mitten kan man ju fixa med högintensiva röda lysdioder innanför ett ofärgat glas.

Hella hade ju snygga runda tvåkammarbakljus, med kromad ring, till lastbilar och "stora bussar" jag kanske har några sådana liggandes... Funderade att sätta dubbla uppsättningar sådana på en buggy en gång..., iallafall, om man inte är prurtionist, kanske sådana kunde platsa på en gammal vw buss? Gissningsvis är dom Ø70-80mm. Helröda, eller rödgula, en kammare för blink en för bak/broms.

En motsvarighet till gamla tiders kombinerade bak/bromsljuslampa på 5/21watt finns som ledlampa..

På olika ställen i min båt, bland annat takbelysningen, bytte jag halogenlampor mot en led-lampa som liksom består att ett stort antal ytmonterade lysdioder på ett runt platt kretskort, med likadana "anslutningspinnar" som halogenisarna har, nu ser jag att det finns modernare sådana led-lampor med högre effekt, kanske sådana passar inuti såväl kattögon som spltbussars minimala bakljus.

Kjell och Company har en del intressanta ledlampor också, kolla också deras leddrivers, en liten billig, men effektiv krets som ser till att lysdioderna får rätt spänning och ström, oavsett vad man matar dem med, kan ju funka i sexvoltsbilar.. Har dock inte läst specifikationerna.

Det finns många firmor som säljer den nya tidens lampor till olika fordon och motordrivna köksredskap, här är en, Bilupplysningen;
http://www.bilupplysningen.se
Jag vet inget om denna firma, och har ännu inte handlat där, men deras sortiment verkar vara bra och varierat.

Tja, jag spekulerar, hoppas ni hänger med i terminologin..?
Lampa, lykta, lysdiod, etc..

Edit, nu ser jag att andra inlägg postas samtidigt som jag skrev mitt, och det var sådana ledlampor jag menade, fast runda...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

Var hittar man en "2trådig"Led platta med ca 40 mm dia?? Typ "5-21watt"

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Michaelth sök på LED för att konvertera motorcykelljus så hittar du säkert vad du söker. Är det broms/position/blinkers du vill ha finns tex http://www.customdynamics.com/motorcycl … usters.htm
Det finns som nämnts även anpassade plattor/insatser att konvertera flera av vw bakljusen. Brukar dock kosta en slant. Jag tänkte bygga själv, vilket blir bra mkt billigare och ffa så får jag det som jag vill ha det.

Detta kanske kan passa trådskaparen också:

http://www.ledaut.com/photo/pl452383-52mm_12_24v_12w_1156_ba15s_bau15s_base_car_led_bulb_turning_light_back_up_light_bulb.jpg

23

Jag tänkte bygga med SMD dioder för positionsljus med styrka motsvarande glödlampor, men köra powerled för lite skarpare broms/ blinkers (utan att blända).

Enda gångerna jag är oroad att positionsljusen inte skall synas bak är i tät dimma o snörök. Körde mellan Kalix och Haparanda för 2 år sedan i snöstorm och mörker. Låg dessutom några dm puder på vägen som yrde upp. Eftersom mina LED konverterade extraljus gav suverän sikt framåt låg jag först och kompisen i en modern bil låg bakom. Efter ett tag blev jag uppringd av en hysteriskt garvande kompis som undrade om stearinljuset i bakljusen blåst ut. Tydligen syndes varken bilen eller lamporna innan man låg en halvmeter bakom, och då var det ändå min siluett genom bakrutan man upptäckte först. Då tog jag en allvarlig funderare på om jag inte skulle montera en kombinerad röd och vit LED-lampa i backextraljuset för att kunna ha det även som dimmljus.

24 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-30 10:21:21)

Tack alla för seriösa matnyttiga inlägg, jag får filura lite extra på de.

Jag har ringt några samtal och kanske (men bara kanske) har börjar fatta LED-djungeln.

Om man inte har can-bus elsystem i bilen (kom omkr. 2004) kan man bara byta glödlampa till LED utan vidare åtgärder.
Så gjorde jag på min gamla 67 Westis som lyste fantastiskt i 2+ års tid i min ägo.

can-bus systemet känner av att en lampa har gått och visar det i panelen. en LED, som drar mycket mindre ström, uppfattas
av can-bus som att en lampa har gått. men låt oss säga att man kan leva med att panelen visar att en lampa har gått
så fungerar den vanliga LED i övrigt fin-fint där med. Det finns dock flera sätt att "lura" can-bus när man byter till LED:

1) LED med motstånd speciella för can-bus system som lurar systemet att tro de är en vanlig glöd
2) Om inte can-bus anpassad LED finns tar man en vanlig LED och kopplar ett effektmotstånd. Även här gör man det för can-bus' skull inte LED-ens.
http://www.stylingwebben.se/belysning-f … led-lampor
3) speciella LED-specifika reläer som är till för can-bus skull, LED-en skulle fungera fin-fint med den gamla vanliga relän. LED-speifika relän är till för can-bus skull inte LED-ens

Och sist men inte minst det inbyggda reglerande krets som Björn J. helt korrekt nämnde, som är till för att skydda LED-en men LED-funktionen och styrka är densamma utan.

Pust! Nu får jag till att hänga samman lite bättre... kändes lite som mental kortslutning innan! (no pun intended)

Men kanske det enda jag har gjort är att bekräfta det ni redan vet, dvs verkligheten.  ICQ/ad

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

25

Det stämmer nästan.. Det som skiljer är att du nog åker på att byta blinkrelät till ett elektroniskt i en gammal bil om man byter till strömsnåla LED i blinkersarna. Anledningen är att de mekaniska blinkreläna behöver belastningen från glödlampan för att fungera korrekt. Till 12v finns det gott om dem "tom på det stora lågprisvaruhuset".

Sen behöver du inte bry dig om något annat!