kjellas:
Vad är det för uppgifter du är ute efter? Vi bör kanske inte ta detta i Rolfs tråd, maila mig.
/Anders
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Roadster/Rod
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
kjellas:
Vad är det för uppgifter du är ute efter? Vi bör kanske inte ta detta i Rolfs tråd, maila mig.
/Anders
Efter mycket velande hit och dit har jag bestämt mig för att dra igång det här projektet igen. Har nyss varit och hämtat en renoverad platta och en kaross. Karossen ska bara få donera diverse plåt, men plattan ska fixas till eftersom den stått ute några år.
Hände väl inte så mycket idag, för min bästa vän ville att vi skulle gå på bio. Tänkte först tacka nej för att vara i garaget, men ändrade mig till slut. Så skadad är jag.
Jag hann i alla fall tvätta av lite skit och lyfta in plattan i garaget.
Fick en lucka av millstream här på forumet. Det var länge sen, men nu kan jag få framrutan färdig
Ql att detta projektet är igång igen.. 
Heja heja 
Det blev väl inga stordåd i Toremarks garage igår heller (mest för att jag inte har nån svets än), men jag har börjat lite. Allt ser ju så fint ut, men vid närmare överblick så måste allt göras om, för att den stått ute. Växellådan plockades loss och jag konstaterade att den måste slipas och lackas på nytt. Färgen flagar av i stora bitar.
Framvagnen skruvades av, och där såg det bättre ut. Allt är nytt eller renoverat. Måste ju riva isär den ändå, för det ska svetsas i sänksatser, men jag slipper ju allt skitjobb med rengöring mm.
Kollad över plattan lite mer noggrant och hittade lite skador som måste fixas innan blästring. Jag har bestämt mig för att blästra hela plattan igen när allt är svetsat och klart. Färgen släpper från grundfärgen så det är lika bra att göra om från början.
Jag har ju bestämt mig för att flytta fram framvagnen, och tittat på flera olika lösningar. Såna där som man bultar på är helt uteslutet. Det ser för klumpigt ut och jag vill att det ska se ut som det är original (nästan i alla fall). Återstår bara att klura ut nåt själv och hoppas att det går att få godkänt sen. Det blir ett senare problem. Fram med stora kapen.
Började med att skära bort den avsmalnande delen av plattan där fästena för bromsrören sitter.
Sen kapade jag loss ytterplåten från ramhuvudet. Skar någon mm vid sidan om svetsen, så gick det lätt att få loss. Lät och lätt, fick använda en domkraft för att det skulle släppa, men då gick det bra. Mesta jobbet var att skära lös vid "ovalen" på ovansidan.
Själva "kardantunneln" fortsätter ju nästan ända till framkant inne i ramhuvudet. och det är där min förlängning blir.Bakom den koniska delen. det är den som ska flyttas fram. Skarvar i en bit "tunnel" av önskad längd, sätter tillbaka ytterplåten av ramhuvudet. Borde ju se ut som originalet nästan, fast längre. Ska även passa på att vinkla upp den biten för en höjning av ramhuvudet. Om dom trekantiga bitarna av plattan som jag kapade bort måste sitta där för hållfastheten så måste nya såna tillverkas och svetsas dit. Nu ska jag ta reda på hur man lägger skarvarna för bästa hållfasthet. Går ju inte att bara göra en rak skarv och tro att det blir godkänt. Går väl att kapa 90` rakt ner till mitten och sedan rakt framåt 10-15 cm och sedan 90``rakt ner igen. Bäst att kolla med SFRO. Jag har ju som sagt ingen svets än. Nu förstår ni i alla fall hur jag tänkt.
Om någon har en sopslut platta och kan tänka sig att kapa loss en bit tunnel där den är som slätast, framför växelspaken kanske, så vore jag tacksam. Hör isåfall av dig ang. pris på detta.
GOTT NYTT ÅR förresten!!
Tja jag skulle rekomendera en större överlappande bit som pluggsvetsas i stora hål typ 20 mm så man sprider lasterna. Givetvis bör trianglarna behövas... Ev i tjockare plåt som profileras i kanterna man får betänka att hävarmen ökar med längden.
Sfro har säkert synpunkter men visst inget omöjligt. Hur lång blir förlängningen...??
Tja jag skulle rekomendera en större överlappande bit som pluggsvetsas i stora hål typ 20 mm så man sprider lasterna. Givetvis bör trianglarna behövas... Ev i tjockare plåt som profileras i kanterna man får betänka att hävarmen ökar med längden.
Sfro har säkert synpunkter men visst inget omöjligt. Hur lång blir förlängningen...??
Jo du har nog rätt. Det är därför som jag ska kontakta SFRO redan på detta stadium, innan jag börjar svetsa och dona. Eftersom den är reggad som öppen så ligger det förstärkningar i ytterkant på plattan. om man fortsätter med den balken därifrån den viker in mot napoleonhatten och fortsätter dit den träffar tunneln så ser det ut som det skulle funka. Bara en tanke.
Jag menar att det skulle kunna se ut nåt så här. Den förstärkningen skulle kunna gå utan skarv (bara bockad) ända längst bak på plattan och mot tunneln. En fyrkantsprofil av lämpliga mått och godstjocklek. Visserligen är det ju hål i den för plattan, men det är sånt jag får ta till diskussion.
Jag hade nog plockat bort napoleum hatten och gjort förstärkningen en bit förbi.. Innan hatten sätts tilbaka då höjden på förstärkningen e viktig. En profil längst kanten är säkert bra om den sas är oavbruten...
Jag hade nog plockat bort napoleum hatten och gjort förstärkningen en bit förbi.. Innan hatten sätts tilbaka då höjden på förstärkningen e viktig. En profil längst kanten är säkert bra om den sas är oavbruten...
Träbiten illustrerar bara där balken kommer ut. Balken går ju obruten under hela plattan. Det är ju det som är vitsen. Det behövs bara kapas upp för balken så den passerar "hatten" och fram mot tunneln.
Tiden får utvisa. Det vore lättare att förklara om jag kunde rita på bilden. Är det paint eller nåt man ska ha då eller hur gör man?
När jag byggde min Buggy la jag ett profilrör i spåret i plattkanten, med isetsade rör för bultarna, blir förvånansvärt starkt..
vad jag menade med N hatten förlängningen av center röret.. förbi hatten...
När jag byggde min Buggy la jag ett profilrör i spåret i plattkanten, med isetsade rör för bultarna, blir förvånansvärt starkt..
vad jag menade med N hatten förlängningen av center röret.. förbi hatten...
Det är så jag tänker också. En sån förstärkning som du pratar om finns redan på min bil. Det var den jag menade att man skulle byta ut, så jag får en hel balk istället för att skarva. Låta den gå förbi N-hatten och mot tunneln.
Gott nytt år förresten. Fortsätt gärna skriva komentarer. Kul att bolla ide´er
När jag byggde min Buggy la jag ett profilrör i spåret i plattkanten, med isetsade rör för bultarna, blir förvånansvärt starkt..
vad jag menade med N hatten förlängningen av center röret.. förbi hatten...
Vilken dimension på profilröret använde du och vilken godstjocklek??
Röret i plattkanten var ett 30*30*?? tror det var 3mm tjocklek eller tjockare.. det var inte ett tunnväggigt rör, typ1,6-2mm utan ett man ser "hörnen" på röret e med större radie, som mer tjockväggiga rör brukar vara.. i dag skulle jag förmodligen tagit ett rör som har större sida och tunnare gods.. typ.. 30*50*2 mm.
Alla ändar var slutna, liksom i svetsade hylsor för bultarna till plattan.
hade inte behövts för säkerheten, utan för att jag ville ha röret tätt, så inte rost frodas i det.. ingen luftväxling,= ingen mer rost. förmodligen overkill
..
Men till mitt försvar,jag tog 3 år på mig att bygga buggyn , så inget direkt snabb bygge...
Som sagt det är höjden på rören, som ger styrkan i detta fallet + givetvis inte för klent.. är ju ingen hotrod med stor v8a, då hade ett rör med 100mm sida varit mer passande 
så vad har mer hänt??
/ Michael
Tack för tipsen. 30x50x2 blir nog bra. Ska fixa såna nästa vecka. Jag kommer också att svetsa hylsor på samma sätt som du nämner. Annars har det inte hänt så mycket tyvärr. Har varit till plåtslagaren och beställt en plåt, bockad som kardantunneln. då kan jag börja leka lite. Har fått låna en svets, så till helgen åker nog sänksatserna på.
Anledningen till stilleståndet är att vi ska överraska grabbens flickvän på hennes 20årsdag i juni. Vi håller på att renovera hennes Volvo 144 utan att hon vet nåt. Hon tror att den står på vinterförvaring hos mig. Den ska väl bli färdig för lack denna månaden.
Låter som ett trevligt sido projekt..
sådana överraskningar brukar vara populära, bara man har tillräcklig input från ägaren om det tänkta slut stuket... 
Var till plåtslagaren idag och fick tillbockad en bit "kardantunnel" i 1,5mm plåt. Nu gäller det att klura ut hur jag lägger skarven för att det ska bli så starkt som möjligt. Måste man kapa befintlig tunnel, eller kan jag lägga den nya utanpå?? Då skulle jag ju kunna borra hål att svetsa i också som nämndes lite tidigare i tråden. Alla tips och förslag mottages tacksamt. Jag har inte bestämt längden riktigt än heller, men jag tror att 25cm förlängning kan funka. Den ska ju vinklas lite uppåt också för att på så sätt höja ramhuvudet.
Fördela svets lasterna i ett zikzak mönster i stora pluggsvetsar, så minskar man risken av en brottanvisning längst en kant..
fast.. fråga den Sfro besiktnings mannen, som skall besiktiga bygget.. så du slipper bakläxa.. 
Tack för att du skriver i min tråd. Jag har gått igenom din och jag är full av beundran.
Om du har tid och lust, kan du ta min bild på förlängaren och rita i Paint hur du menar. Jag tror jag vet, men det är ändå kul att få tips. Tänk också på att jag vill vinkla upp förlängaren lite. Och än en gång tack för att du skriver.
Må så gott. Roffe
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Roadster/Rod
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.