1

Hejhoj

Jag har sakta börjat starta upp mitt projekt igen.. 1303S med vattenkyld motor, tanken var först att använda en WBX men nu går jag på subaru istället.

Jag har hittat subarugears och planerar nu på att köra med en subaru låda. Har ni några tips på vilka subarumodeller man ska titta på som donator?

Målet är 200hk, sitter och letar efter lämpliga motorer och hela bilar.. Några tips?

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

2 Senaste redigerad av michaelth (2013-12-22 12:07:32)

Tja det finns ju en del olika motorer.. men en turbo snurra från en impretza kanske.. skall du handla en hel bil och slakta , vilket oftast e mest prisvärt.. eller handla lösa grejer med ett nytt löst sprut..
handlar ju en del också om hur djup din börs e..  ICQ/an   och om du tänkt att besiktiga med den motorn eller med något annat ICQ/ad
jag säger inte att det e rätt men en enkel 2 liters maskin e ju en bra början till besiktnings jobbet , betänk att du får byta ut en hel del vad gäller bromsar osv för att klassa in som ombyggt fordon.. sen om man inte e så kinkig kanske en större motor slinker in... ICQ/ad en kompis funderar på att åka handla en bil i England, för att använda som donator.. själv börjar jag med en 2,2 liters legacy maskin.. handlade en hel rostig fungerande bil för 1500kr.
fast att sätta i maskinen/låda i min buss blir inte fören till hösten kanske... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Funderar på ett löst sprut, dyrare men verkar enklare och bättre. Pengar finns ju inte i överflöd, men jag vill inte heller snåla och behöva göra om allt senare.
Jag kommer regga som ombyggt fordon, hela bromsystemet blir bytt, motor+låda, styrning, lite dämpning och nav.

Bästa vore ju eventuellt att börja med X motor, för att sedan turbokonvertera den senare. Frågan är bara vilken motor som är mest lämplig? Målet är som sagt 200hk när den är "klar" ICQ/ad

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

4

Ska du ta lådan från Subaru så är det väl rätt begränsat vilka som går att vända rotationsriktning på.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Går ju att köpa allt löst annars, ifall man inte hittar en lämplig bil att plocka allt ifrån.. Mest fundersam på vilken motor man ska satsa på

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

6 Senaste redigerad av michaelth (2013-12-22 13:17:38)

Svwerker skrev:

Ska du ta lådan från Subaru så är det väl rätt begränsat vilka som går att vända rotationsriktning på.

man monterar ett nytt kronhjul och pinjongdrev i lådan från subarugears i Aus. sen passar alla Subaru motorer från 1.6-3.6 Na turbo har en annan koppling men det går att modifiera.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Hinken skrev:

Går ju att köpa allt löst annars, ifall man inte hittar en lämplig bil att plocka allt ifrån.. Mest fundersam på vilken motor man ska satsa på

det tråkiga e.. skroten plockar ner allt till schortblock.. sen får man köpa tillbaka massa smågrejer för hutlösa pengar ICQ/am
en amerikan använde mickroskvirt till sin 2,2 liters subba maskin. ett enklare sprut med inte så många möjligheter.. dock inte turbo maskin..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

en turbo motor e ju lämpligast att turbo konvertera... men då motor nummer skrivs upp och Sfro inte e dumma.. vet inte vad som skiljer mellan turbo och NA motorer.. du får väl forska.. i mitt fall blir det som sagt en 2,2 135hk motor sen får vi se.. tror inte besiktningen har så bra koll och e det bara inskrivet ombyggt fordon/utbytt motor tror jag nog man rullar igenom ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

michaelth skrev:

men då motor nummer skrivs upp och Sfro inte e dumma..

Vad menar du? Eftersom min bubbla är äldre än 1975 så får jag göra vad jag vill med motorn..

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

10

Hinken skrev:
michaelth skrev:

men då motor nummer skrivs upp och Sfro inte e dumma..

Vad menar du? Eftersom min bubbla är äldre än 1975 så får jag göra vad jag vill med motorn..

Nja du får ju en effekt godkänd av SRFO och bilprovningen och den kan du inte trolla bort. Har du en turbomotor som enligt tillverkarens uppgifter ska ge 250 hk så blir det svårt att få det godkänt, 15 kW/100 kg är en gräns som är svårt att förhandla bort. ICQ/ab
Tar du bort turbon så måste motorn bromsas för att få en ny effektsiffra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Det är jag med på, nu var det väl tvärtom jag pratade om ICQ/ab Dvs turbokonvertera en icke turbo motor, vilket jag kan göra i efterhand. Jag kanske åker på att regbesikta och fixa lite papper då..

Smidigast är ju att ta en färdig turbomotor och få in rätt effekt i papprena på en gång..

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

12 Senaste redigerad av Tommy^_ (2013-12-22 23:37:03)

Inga problem att turbokonvertera! Knepet är att slänga på en onödigt stor turbo och ställa wastegaten helt öppen så den inte laddar något. Vips ingen effekt, men turbo på pappret ICQ/ad Och så är det bara att göra en riktigt fegmappning så den inte lämnar någon effekt alls. Behöver man få ner effekten ännu mer så släng dit dubbla topp packningar och om ÄNNU mer så svarva ur gropar i kolvarna ICQ/ab
Jag vet tillochmed dom som gjort egna bromspapper i paint och reggat med. Inte att rekommendera kanske ICQ/ae

Jag har en kompis som är lite såld på subborna och man bör enligt subba folket leta efter en 01 eller nyare för lådorna innan är lite för klena.
Eftermarknads sprut så rekommenderar jag Link Storm eller Vipec v44. Väldigt prisvärda! Kör själv med Link i en av mina bilar och jag har flera kompisar som kör Vipec.

13

Hej!!! otroligt kul med ännu en subaru swap. Jag gör detsamma med min bubbla. Jag har redan börjat på subarulådan och förberett för delarna från Subarugears.

Kommer köra en ej20g eller ej20t som folk kallar den för. Målet är inte att regga den med den motorn då det är omöjligt mer eller minder att regga den med ca 250hästar som den kommer att hamna på.

Har en tråd uppe på garaget http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281172  då jag tänkte att folket här helst inte vill se vattenkylda motorer i bubblorna ICQ/ad

Om du kollar i slutet av trådet så ser du org kabelhärvan vilket är kaooooos, har provat mig på att rensa den men jag är sämst på det så jag kör nog en eftermarknads ECU. Link är aktuellt men välldigt dyrt. Annar finns det EMS stinger på outfrontmotorsport.com i USA kommer med kabelhärva för bubbla med sub motor.

om du vill regga den bör du hålla dig under 180 vid regg sen är det skitsamma vid vanlig besiktning tror jag. Om jag vill regga den kommer jag nog slänga i en ej22 från en legacy och sen byta tillbaka till min.

Jag har en Komplett Impreza motor turbomatad som jag kan tänka mig sälja till dig. Då jag har 2 ICQ/ad

Då konverteringen inte är så vanlig i sverige jämfört med andra länder(när man googlar på det) vill jag jätte gärna hålla kontakt med dig för att dela tankar och se vad du har i tanken. Är det ok? var snäll och skicka mig ditt nr på mail i så fall ICQ/ab

Kul!!!!

14

Shit du bor i vingåker dessutom! Bor i kumla, kan inte bli bättre ICQ/ad

15

Förresten så har ett komplett adapter kit från USA för att montera en sub motor på vw växellåda oxå till salu!

16

Bra med tips, och bra med en byggare i närheten!

Ska kolla din tråd ICQ/ab Skickar PM till dig ICQ/ad

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

17

tormec Östersund säljer kit! Made in sweden= bättre kvalla ICQ/ab