Its alive! Men har svurit både en och två gånger på kylsystemet! Det ska ju enl. Uppgift rymma 16l
men jag har bara fått i, ja låt säga 5l max. Har hissat röven på bilen tills att framstöten tog i golvet men det kommer ändå ingen luft ut...blir varmt i hytten osv men känns lite skumt? Kan ju nämna att det kom inte mycket vatten ut när jag lossade slangarna första gången heller men då var ju också båda kärlen så gott som tomma. Finns det nån luftning på kylaren?
27 2013-11-21 16:04:50 Senaste redigerad av svenne duva (2013-11-21 16:06:23)
Ja. Skruva loss grillen, i övre hörnet på passagerarsidan sitter en luftnippel.
EDIT: Grattis till motorbytet. Så svårt var det inte, eller hur? 
Oki får prova detta! Nä, förhållandevis enkel operation!
Då så, några mil avklarade och allt verkar lira! Vilken skillnad, som dag o natt! Den gamla turbon hade gjort sitt om man säger så, fullkletad med olja/sot/tjära...nu är det ju rena sportbilen, å detta utan ett enormt sotmoln bakom
Med lite nysnö o fortfarande sommarpuckar är det ju riktigt go'hängt
Dock en sak som oroar mig lite, tempmätaren blinkar konstant och går i topp, även direkt vid start av kall motor. är det någon givare som pajat eller bara dålig kontakt? eller kan detta ha att göra med cirkulationspumpen jag nämde tidigare? Hur kollar jag detyta enklast? "Ela" är inte min starka sida direkt

Det är en av givarna på främre gaveln som är till vattentemp. Det är olika på olika årsmodeller och jag tror att den som sitter på AAZ:n har fel karaktär för bussens mätare. Plocka över givaren från gamla motorn och kolla att kabel/kontakt är fräsch.
Har plockat alla slanganslutningar och givare från JX:en, men ändå detta bekymmer...det sitter ju en på gaveln på toppen samt 2st på sidan ovanför oljekylaren...någon har tidigare vart å klippt och klistrat i kabelstammen så jag får väl kolla så allt sitter som det ska. Ger en trasig givare detta symtom? Ska det vara spänning över givaren om jag mäter i kontaktstycket? Vill minnas att vid första provstart så fanns inte problemet...lite nogigt att inte ha koll på tempen, vill ju inte kasta pengarna i sjön direkt 
Bör det vara tryck i de tunna slangarna som sitter på spridarna? Står just nu med en slang där det sprutar diesel rakt ut och in i luftfiltret, inte så värst skoj o ha motorn på fullgas efter att ha vridit av nyckeln!
Som jag fattat är dessa slangar till för drän om spridarna läcker?
Här syns väl ganska tydligt vilken slang jag menar, tidigare satt här 3cm slangstump med en skruv i änden, gissar att detta inte är helt korrekt? Kan läckaget ha att göra med att jag aldrig timade pumpen är jag bytte kamrem? Eller är det spridaren som satt igen sig?
...och jaa, jag är helt novis på detta område med dieslar, håller mig helst till fläktkylt, lagom avancerat för min del 
Nej nej, spridarreturerna ska tillbaka till returen på pumpen för att gå tillbaka till soppafiltret!
Spridarna lever alltid med övertryck och det kommer alltid finnas ett spill.
Returen ska gå mellan spridarna och sista till pumpens retur. Det brukar sitta en dubbelnippel på pumphuvudet.
1 - 2 - 3 - 4 - pumpretur - bränslefilter.
Returslang från både 1 och 4 alltså? Får titta på det imorrn! Går det att förväxla sug och retur från filtret till pumpen?
Returslang från både 1 och 4 alltså? Får titta på det imorrn! Går det att förväxla sug och retur från filtret till pumpen?
Från vänster:
1. soppa till pumpen OCH retur till tanken
2. returen från pumpen (den med genomskinlig slang)
3. längst till höger soppa in.

Kanon!
Har nu bytt slangarna till returen och kastat om slangarna från filtret, som jag lyckats sätta fel...
Nu går returslangen från mitten på filtret till pumpen, och från pumpen till spridarna, och den sista (eller första?) spridaren pluggade jag slangen som innan, ska det vara så eller ska den också tillbaka till pumpen? Hur som helst verkar det funka, men vill ju gärna slippa samma scenario igen 
Gjorde en liten illustration 
Den första spridaren brukar bara ha en nippel ut för spillretur, de andra tre har dubbel så att de går att seriekoppla. Om alla dina spridare har två nipplar kan du plugga en av de yttre, men en av de yttre ska gå till returen.
...så vid ditt frågetecken har någon förmodligen bytt spridare eller spridarkropp. Plugga den änden.
...så vid ditt frågetecken har någon förmodligen bytt spridare eller spridarkropp. Plugga den änden.
Tack 
Mitt problem med att tempmätaren fjongar i topp när motorn blir varm (och den fula ettriga lilla indikatorn blinkar frenetiskt) kvarstår!
Har provat att flytta om givarna, plockat över alla givare från en annan cx osv men utan resultat! Nu är mina idéer slut! Vilken typ av givare ska sitta var? Jag har två typer, en som heter 251919501A svart med konkav topp och en som jag tror heter 251919306A som är brun med konvex topp. Båda är omnämnda som kylvätskesensor om man googlar dom. Ska givaren på toppen kortsida (mot säkringsboxen) sitta på ovan eller undersidan? Jag bytte den anslutningen och tänkte om jag råkat vända den 180 grader?