Sitter med ett inte helt oväntat motorras i min "buss" och står nu inför valet att budgetrenovera motorn så den håller över vintern, alt. att byta ut den, och då lutar det ju givetvis åt en 1,9tdi istället. Har forskat runt lite om konverteringen med är fortfarande osäker så jag rådfrågar proffsen
Först och främst, vad skiljer mellan en m-tdi och en e-tdi?
Jag har en riktigt bra motor från en golf -93, iofs en vanlig TD men den saknar pump och turbo, passar dessa från min 1,6?
Och vad har jag att vinna på att stoppa i en tdi gentemot en 1,9td?
Glömde ju nämna att golfmotorn är en AAZ 
VW gjorde aldrig några mTDI, det gjorde däremot Land Rover och några franska bilmärken (skåpbilar). Pumparna är fortfarande Bosch-vane och passar på en VW TDI med lite modifikation av fästena på motorn. Om man nu ser det som en fördel så slipper du släpa med elektronik och motorn är i princip identisk med en klassisk IDI i utseende.
En eTDI kontrolleras av mätsensorer och vakuumdosor som sitter både på motorn och i motorrummet. Du behöver ta med alla delar i kontrollsystemet, inklusive kablage och datorn.
Numera finns ett tredje alternativ, som jag är lite inblandad i, nämligen en eTDI som ENBART använder sensorerna som sitter på motorn. Du använder då en helt ny styrdator som måste byggas än så länge (blir nog färdiga kit så småningom) och då är en VW TDI utan nåt annat än motorn i sig fullt möjlig att köra bolt-on i bussen.
http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/
Krasst så funkar faktiskt en AAZ bättre i bussen än en TDI om du inte tänker byta växellådan. AAZ trivs på högre varvtal än TDI:erna och passar därför bättre med bussens utväxling. En TDI, från första versionen (1Z), behöver minst 1000 RPM lägre varv för att gå optimalt.
Pumpen på en 1,6TD är för klen för en 1,9 och den tål inte mycket mer effekt än det den ger till 1,6:an utan moddningar, och då kan du lika gärna skaffa en AAZ-pump. Turbon ska du defintivt inte ta från en 1,6! Den är stor, klumpig och varvar skitdåligt. Den är inte ens bra till motorn den sitter på original! Då är det betydligt bättre att hitta en turbo från en TDI och sätta dit istället. Turbon från 1Z/AHU är bra alternativ.
Läs mer här http://switchamotor.blogspot.com
Lådan är tänkt att bytas men just nu finns varken tid eller ekonomi till det
Så det får bli ett senare projekt.
Min slutsats av detta blir alltså att satsa på en komplett aaz och bara byta
tråg då eller? Ska oljepickupen flyttas över? Såg någon som hade vinklat om snabeln från
aaz pumpen, är den bättre? Håller kopplingen från 1,6an? Golfarnas koppling är ju annorlunda så den har
jag väl ingen nytta av?
Det finns några delar du behöver flytta över. Motorfästen, tråg och pickup och eventuellt tryck och tempgivarna.
Sen behöver du flytta med svänghjul och koppling, de passar på AAZ-motorn och då stämmer det mot växellådan. Jag kör gamla busskopplingen men med en stum racinglamell, har aldrig haft kopplingslir.
Okej, i det hela en enkel operation om man väger upp mot en etdi konvertering då 
Ja, det är en förhållandevis enkel operation att skicka ner en AAZ i bussen. Gjört bara!
finns 1z motorn både som td och tdi?
9 2013-10-15 19:35:18 Senaste redigerad av svenne duva (2013-10-15 19:36:32)
finns 1z motorn både som td och tdi?
Eftersom du har blandat ihop begreppen så är svaret: Ja, och ja.
TD = Turbo Diesel, diesel med överladdning. Har inget med insprutningsprincip att göra.
IDI = Indirekt Diesel, gamla sugdieslar från Golfar, din gamla bussmotor och AAZ är det - oavsett turbo eller inte.
TDI = Turbo Direct Injection, spridarna skjuter in soppan direkt i förbränningsrummet. Motorn är effektivire, ger mer vrid och går betydligt kallare. 1Z, AHU, AFN, ALH, ABK osv är alla TDI. Allt nyare än 1Z är TDI, det är 1Z och AHU som är lätta att modda till bussen. AFN, ALH och nyare går också men kräver mer jobb.
Si?
Det var ungefär precis exakt den infon jag behövde! Stort tack!
Det finns några delar du behöver flytta över. Motorfästen, tråg och pickup och eventuellt tryck och tempgivarna.
Sen behöver du flytta med svänghjul och koppling, de passar på AAZ-motorn och då stämmer det mot växellådan. Jag kör gamla busskopplingen men med en stum racinglamell, har aldrig haft kopplingslir.
Då va spisen på väg! En aaz som just passerat 8000mil bör väl hålla en stund
Nu är frågan, va ska ja ha för lamell? Hittar bara org, kompletta satser till typ4, eller sinter, hur blir körbarheten med en 6-puckad sinter? Dom org. kopplingarna jag hittat har ofjädrat centrum, funkar en sådan isf?
Använd standardlamell som sitter i dieselbussen för 1.6 l. Den håller. Jag har kört med den i över 25 tusen mil med AFN.
Nu är åbäket ur, förvånansvärt enkelt mot vad vad det såg ut att vara innan jag började! Nya spisen står oxkså på golvet, så nu är frågan, vad måste flyttas över? Servopump ser det ut som, generatorn antar jag att jag kan använda den som sitter på aaz?
Vacuumpumpen till bromsservot bör väl oxå funka med den som sitter på aaz? Sedan är det ju grenröret, på aaz sitter ju turbon centrerad på grenröret och på den gamla sitter den ju längre bak och i en annan vinkel. Läste någonstanns att risken fanns att den sög i sej motorolja med aaz grenrör med lutad motor? Möjligt att motorfästet också kan ta i, men tänkte att jag frågar först innan jag skitar ner mej 
Kom också på att jag hittade denna mojäng när jag rev ur motorn. Kontaktstycket till denna (gröna ringen) var virat runt kabelpiskan och såg inte ut att ha suttit i de senaste 20 åren, typ...kan detta ha något att göra med att motorn tryckte ur sig olja? Vad har den för funktion? Det ser ju ut som någon form av cirkulationspump/solenoid-historia för extra kylning till oljan, är jag ute och cyklar?
Det är en kylvätskepump. En av givarna på motorn triggar ett relä i elboxen i vänstra hörnet som i sin tur matar den där pumpen. Den går igång när motorn är över en viss temp och matar lagom varm kylvätska genom oljekylaren.
Var tröck motorn ut olja? I kylarvätskan? I sånt fall är oljekylaren förmodligen spräckt.
Du ska definitivt köra med AAZ-turbon. Gammelturbon är kass, till och med till motorn den sitter på...
Vänstra motorfästet behöver du eventuell göra ett nytt och du MÅSTE dra oljereturen från turbon på samma sätt som på JX-motorn. Du MÅSTE dra ett nytt rör, annars får du problem med oljessmörj och kylning till turbon.
Kolla min blogg, där finns det info om både turboreturen, oljekylare och motorfästen.
lite olja i kylvattnet men mest sot, tror även blockpackningen är gången på JX'n så den hamnar väl i containern...
provade motorfästet idag, det funkar bortsett från att oljereturen tar i lite...är rätt kass på det här med turbo, men är det tryck även i returen? Eller kan jag bara fimpa den strax under flänsen och skarva på den gamla JX-returen som går ner i tråget med en slangklamma? Oljan kom lite varstans tex oljestickan, packboxen bakom kamremmen osv, dvs troligt att kompet läcker lite
Men det är ju orelevant nu! Kollade på din blogg men hittar inte direkt något om olje-returen 
Har någon ett par bilder på hur ni löst tryck och retur till turbon?
Har läst många olika lösningar men fattar inte riktigt poängen
Returen, visst ser jag att den måste ner i tråget för att oljan ska rinna ur, men varför behöver jag dra ett nytt tryckrör?
Jag har varken tid eller lust att stoppa i motorn för att direkt stöta på fel som andra redan funnit lösningar på, try & error är inte min grej, då tappar jag suget!
Visst kan du skarva med slangklämma, det är ju trycklöst och då inte så svårt att få tätt
19 2013-11-04 12:15:54 Senaste redigerad av svenne duva (2013-11-04 12:17:32)
Du har inte letat tillräckligt. 
Det viktiga är att du inte får sänkor på returen, den ska gå direkt från turbon till block eller sump så att det är fall hela vägen. På de motorer jag har gjort om (tre) så har jag gått in med returen på samma ställe som på JX i tråget eller gjort en ny koppling bredvid om gjutklumpen för rörgängan saknats..
En gång när jag var på hydraulfirman så var småtryckskopplingarna slut, så jag åkte hem och skarvade med en bit kromat VVS-kopparrör och bra slangklämmor. Så här 2½ år senare sitter de fortfarande kvar. Notera också pluggen som tätar originalreturen på TDI-blocket.
Det blir självklart mycket bättre med en riktigt slang och på Jespers camper gjorde hydraulfirman en ny slang på den gamla fästena, dvs övre halvan från TDI:n och nedre från JX:n.
20 2013-11-04 18:23:35 Senaste redigerad av Bockerud (2013-11-04 18:25:33)
Jo det var så jag hade tänkt, men tänkte göra nåt provisoriskt så länge så jag har en passande förlaga att lämna hos hydroscand
Nog för att jag är lite trög, men jag kan alltså lämna aaz grenrör, turbo och tryckrör för oljan till snurbon orört? Isåfall är det väl dags för dockning när som helst
Vilken servopump använder ni? JX pumpen passade ju inget vidare på det nya generatorfästet, men jag bockade till ett par nya fästen så får vi hoppas det funkar!
Jo det var så jag hade tänkt, men tänkte göra nåt provisoriskt så länge så jag har en passande förlaga att lämna hos hydroscand
Nog för att jag är lite trög, men jag kan alltså lämna aaz grenrör, turbo och tryckrör för oljan till snurbon orört? Isåfall är det väl dags för dockning när som helst
Vilken servopump använder ni? JX pumpen passade ju inget vidare på det nya generatorfästet, men jag bockade till ett par nya fästen så får vi hoppas det funkar!
fans det ingen servopump på din AAZ motor? har för mig att alla Passat,Golf,Vento eller audi av dom årsmodellerna hade servo standard i Sverige
Du har inte letat tillräckligt.
Nä, där har du rätt!
Med tjejens bil i beslag, 3 små barn som väntar hemma och allmänt stressmeck på okänt område så kände jag att jag inte prioriterade att tugga ettor och nollor
Jag vet ju att det finns hyvens människor här som gör sånt här i en handvändning så jag tyckte det var enklare att fråga efter en bild
Och titta! Så enkelt jag gjort det för mej nu, det sparade säkert nån timmes grubbel innan läggdags 
Jo visst, men det fanns inga gängor för banjoskruven till sugsidan på aaz pumpen, och så var röret grövre än slangen på bussen så jag gjorde det jag tyckte såg enklast ut! Funkar det inte kan jag ju alltid plocka dit aaz pumpen, det är ju inte dödligt jobbigt och trångt där nere i hörnet
Bara jag slipper att slita motorn ur och i 11 gånger för att jag missat nån skitsak
Jag har gjort båda lösningarna, både byggt om fästena för originalpumpen och fixat adaptrar för slangarna på nya pumpen. Det är helt klart minst jobb att fixa slangadapter.
Du har väl bytt kamremmen nu när motorn ändå är ur?..
Oki ,tack för den
givetvis byter jag remmen innan!