Dags för lite kontroll och mätning.... Ett av problemen med dom flesta VW blocken är att dom är uppslagna i ramlagerlägena. Uppslagningen innebär att lagerlägena i blocket inte är runda längre utan lite grann ovala. Ovaliteten är inget du ser med ögonen men däremot ser och känner du att lagerlägena inte är riktigt släta längre utan man kan känna lite "kanter" där lagren pressat mot blocket. Sätter man i nya lager i orunda lagerlägen så kommer lagren inte att bli runda och det kan även bli oljeläckage mellan lagerläget och lagren med dåligt oljetryck som resultat.
Upp till 19 jan -51, motornr 272060 är blocken gjutna av omsmält aluminium, från motornr 272061 heter materialet electron. Aluminiumlegeringen är hårdare än elektronlegeringen, därför är oftast aluminiumblocken i bättre skick än dom senare blocken.
-49:a blocket såg mycket fint ut i lagerlägena så jag trodde inte att det skulle behöva arborras. Vevaxeln behövde slipas så jag letade fram lager som var std mått på utsidan men för vev slipad 0,25mm (första underdimention).
Lagren sätts på plats och blocket dras ihop med rätt moment.
Det jag har att tillgå för denna mätning är 2 punkts teleskopstickmått. Dom kan vara lite pilliga att mäta med men med lite tålamod så går det .
Jag använder dom som en tolk, ställer in dom med en mikrometer och testar sen tills man kommer till rätt mått.
1:ans ramlager var inte så bra som jag trodde det visade sig vara 3 hundradelar ovalt, smalast vågrätt, störst lodrätt, mycket konstigt skulle det varit uppslaget borde det varit på andra hållet.... Dom andra hålen var helt runda.
Kontrollmätte sedan lagret löst och det var inget fel på det....drog ihop blocket utan lager och där var felet....troligtvis beror det på att det inte varit rätt ihopdraget när det bearbetades på fabriken Kan bero på att det inte var planat under muttrarna som håller ihop vevhuset (se tidigare inlägg).En annan sak som jag märkte när jag provade lagren i lagerlägena var att dom "klämde" inte riktigt som dom ska utan var ganska "lösa" i passningen, det ska vara ett litet motstånd när man trycker ner lagren den siste millimetern i läget (det rättar till sig sen när man drar ihop det hela)
Kammaxeln har inga lösa lager utan är lagrad direkt i blocket, det brukar inte vara några problem med dom så ser lagringarna ok ut så är dom troligtvis det....
Därefter skickades blocket iväg till Hans Landelius på Piece Perfomance i Södertälje som fixar arborrningen.
Tillbaka igen så gjorde jag om mätningen och nu så var lagringarna runda och med lagom motstånd i lagerpassingen
Lagren var ju runda och fina men det är ett litet problem att beakta, hålen är ganska stora alla hade 3 hundradelar för stora hål...men har varit utför det tidigare med "10hk till" motorn så jag hade inte skickat iväg veven för slipning som väl var . Det går att kompensera det med att inte slipa veven så mycket. Har blivit rekommenderad att ha 5 hundradelar i lagerspel, lagren var 49,83 invändigt så beställt veven 49,78