Dags för ett "nytt" projekt, en riktig termos split . Med det här projektet har jag tänkt visa en del av den (som jag tycker ) intressantaste perioden i VWs historia, spliteran från ca sent -48 till sep -52. Den oinvigde tycker att en split är väl en split men under denna period omarbetades i stort sett varenda detalj på bilen och en del detaljer ändrades både 2 och 3 gånger. Jag har tänkt att nörda ner mig i massor av smådetaljer, detaljnummerändringar och hårklyverier, typ som BD Bengt och Thomas med sin -50:a buss men med den skillnaden att objektet ifråga är i ett bra utgångsskick dock uppdaterad lite här och där. Mina intensioner är att göra en mekanisk renovering och återställa den till det utförande som den hade när den var ny några små ändringar här och där kommer dock att smyga sig in....
Bilen är tillverkad i mitten av juni -49 och lämnade fabriken 22 juni, byggd i exportutförande vilket innebär att den har kromade kofångare, lampsarjar, dörr/luck handtag inne och ute samt navkapslar. Lackeringen var L32 dunkelblau, en mycket mörkt blå färg, nästan svart och ordentligt matt redan från början. Den skickades till Sverige och återförsäljaren Frode Lund i Malmö. På hösten -52 hamnade den i Boden, efter något ägarbyte till så kom den till Bil AB Åström i Piteå -64, dom behöll den fram till -72 då den kom till VW handlaren på Lindhagsplan i Stockholm. I Stockholm så stod den utställd bla hos VW försäljaren i Hammarby. I mitten av 2000 talet hade den blivit undanställd i ett parkeringshus och där hittade en känd VW profil bilen i ett ledset skick stående på 4 tomma MC(??) däck. Han lyckades så småningom köpa loss den och från honom köpte jag den 2008.
Bilen hade besiktigats från och till under 70 och 80 talet, någon har också lackat om den i Svart, satt på sidolister, lackat ratten vit, satt dit nyare dörrhandtag mm under årens gång. Vid köpet var den körbar ock jag körde hem den 46 mil från Stockholm delvis i decimetertjockt snöslask, spännande . Motorn (originalet) gick ok men var lite slamrig och växellådan ganska högljud, körde med den lite under sommaren det året men oljetryckslampan ville gärna lysa när den blev varm så en renovering är välbehövlig, pga andra bilar har den blivit stående tills i sommras då jag så sakterliga började plocka lite med den.
Inredning i ett ok bruksskick
Här syns den matta originallacken på instrumentbrädan, 3 ekrade ratten satt på standarmodellen långt in på 60 talet
Original innertak
Ingen klädsel runt bakrutorna och sidorna, är så upp till aug 49 samt på standardmodellen långt fram i årsmodellerna.
Liten tank, stora tanken kom aug -49
Reservhjulsbaljan
Originalmotorn, dom flesta prylar är rätt utom insugsröret.
2 2013-12-15 18:43:58 Senaste redigerad av Bengt H (2013-12-15 22:34:13)
Då gräver vi oss lite djupare in i splitteriet och börjar kolla var dom olika numren sitter då dom har flyttat och ändrat sig lite under åren. Om vi börjar fram under huven så sitter typnummerbrickan bakom reservhjulet på alla typ 1:or till väldigt långt fram iaf till slutet av 60talet (kan inte dom nyare bilarna så bra....)
Upp till aug -49 chnr 116375 var det ett i stort sett slätt plan där karossnumret var instansat och typskylten fastnitad, men då fick dom en ny tank och framvagn så då omdesignades det området och dom fick den välbekanta hyllan. Bilderna visar 49:an och en 52:a
Fästbygeln till vänster om skylten på 49:an är för att kunna låsa fast reserhjulet, togs bort under -51.
Chassinumret var instämplat under handbromsspaken fram till oktober -49
Kollar vi då under baksätet där chassinumret "normalt" sett finns så sitter ramnumret där instämplat på längdsriktningen, på tidigare bilar kan det sitta lite på snedden också. Man kan också se att dom har förberett för att flytta chassinumret till underbaksätet för där är en förhöjd ruta utan något instämplat.
Så här ser det ut på en -52:a under baksätet
Ramnumret på bilar efter okt-49 sitter på vänster tvärbalk under baksätet
Edit: fel, det gör det inte förrän 24 mars -50 DÅ flyttar ramnumret till vänster tvärbalk, tack för påpekande MickeW
Motornumret sitter på generatortornet som på alla typ 1:or men det kan se lite olika ut genom tiderna, vi ska grotta ner oss i det ordentligt senare...
Växellådsnumret hittas vid sidan av startmotorn på alla osynkade lådor
Framvagnsnumret sitter på röret som håller genomslagsgummit, på höger sida.
För att få fram leveransfakta på sin bil kan man beställa ett "Zertifikat" från museet i Wolfsburg där dom skriver ut vissa fakta om bilen, dom anger inte numret på originalmotorn men om du skriver att du har motor med ett visst nummer så kan dom verifiera om det är originalet eller ej.
VWHK har tillgång till leveransdata på bilar sålda i Sverige så det kan vara en väg att få fram fakta på din bil.
Gött..!! verkligen en skönhet & rolig läsning också..!
Tackar, snart ska vi komma igång och göra lite nytta också..
är det en tidig eller sen 49a ?? (ironisk)
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
underbart
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?pid=53#p53 presentation
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6944 Projekttråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4025 Rat Bay # 5
Coolt!
Vilken härlig bil, kommer följas ordentligt
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
"från museet i Volfsburg"
Normalt sett anmärker jag aldrig på stavfel, men Bäääängt nu ska vi nörda oss ordentligt!
Skämt åsido, ska bli en rolig tråd att följa(och kanske delta med vissa grejer)!
10 2013-12-15 20:19:58 Senaste redigerad av Bengt H (2013-12-15 20:22:28)
Om farbror woffe skulle ta å ta på sig glasögonen så han kan läsa så står det att den är tillverkad i juni, tji fick alla tidig o sen debatörer
Bengt H skrev:"från museet i Volfsburg"
Normalt sett anmärker jag aldrig på stavfel, men Bäääängt nu ska vi nörda oss ordentligt!
Skämt åsido, ska bli en rolig tråd att följa(och kanske delta med vissa grejer)!
Ja nu ser jag hur det ser ut stavning har aldrig varit min specialitet....
..fixar det.. å du är välkommen att bidra med grejer
Riktigt bra tråd Bengt, de här ska följas...
/johan
13 2013-12-15 22:09:27 Senaste redigerad av Bengt H (2013-12-15 22:13:31)
Då börjar det mer praktiska arbetet med mekaniken. Motorn står först i tur, tanken är att renovera den å sätta den i en annan bil så jag får lite mil på den medans växellåda, bromsar mm får sitt.
Som jag skrev innan så gick motorn relativt hyfsat men led av lite dåligt oljetryck när den var varm samt att den slamrade en del
Det här är första patienten som jag har i min "egna" lyft, det är ett ombyggt lyftbord som funkar utmärkt, nu slipper man ha bilen stående framåtlutande å vingla med motorn. Skrev om lyften här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15723
Motorn har gått ca 12000mil och är bilens original från juni -49, aluminiumblock i en äldre design (mer om det senare). den har ingen kylluftsreglering varken manuell eller termostat utan det är fritt flås hela tiden... likadant som industrimotorerna. Den manuella regleringen fanns under -48 och några månader in på -49, termostatregleringen kom tidigt maj -50 motornr 196110. Den har endast ett nät på baksidan av fläktkåpan för att hålla undan sparvar och makadam....lite skit fastnar också
Lyfter av fläktkåpan och hittar dom har mojängerna som ska fördela kylluften över cylindrarna. Den här designen är inget vidare enligt en del förståsigpåare då kylningen blir väldigt ojämn, dom kommer att få stryka på foten till förmån för "glömplåtar" av mer normal design
En titt på undersidan så hittas ännu mer konstiga detaljer... stötstångsrören är helt cylindriska med några brickor pålödda och en liten fjäder står för trycket för att täta mot block och topp. Det här är en lite märklig utveckling, under kDF perioden hade man stötstångsrör av den "vanliga" typen dvs med en korrugerad ände som kollapsar lite när man drar fast toppen. Sedan går man ifrån den typen och inför fjädervarianten, när vet jag ej men mitten -48 fanns fjädern iaf och den hängde sen med till dec -49 motornr 168075 då den korrugerade återinfördes Dom här fjäderrören ska jag försöka att använda iaf
En titt under ventilkåpan gör en inte så glad massor av koksad olja o klet
Dom undre topplocksmuttrarna har djupa "plåtstrutar" som ska täta med en oring mot toppen, inte en världsbra lösning och här har dom flesta krupit ur sin fixering,,, Topparna är utbytes så lite har gjorts vid maskinen nån gång...
Av med toppar o cylindrar och en mysko skada på några av dragstängerna och anliggningen för en av cylindrarna visade sig, mer om detta senare. Därefter delades blocket å här var det mycket gojs...hela botten var täckt av en seg matta, ca 5mm tjock av gamla oljeavlagringar...det var inget vacker syn. Efter det så har det blivit många timmars rengöring av fastbränd oljegojs innan man ens kunde kolla slitaget på innehållet. More to come en annan dag
Underbar början Bengt. Det här kommer följas med stor spänning, entusiasm å nyfikenhet.
Så underbart med vw nörderi. Tummen upp.
Då var det denna jag såg vid ingången på Bilforum Hammarby januari 1992
Tack för all uppmuntran och feedback, in med synpunkter och korrigeringar så kan vi hjälpas åt att få detaljnörderiet så bra som möjligt
Då var det denna jag såg vid ingången på Bilforum Hammarby januari 1992
Japp det var det
Vad spännande detta ska bli
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Mycket trevlig tråd!
Det är något visst med splitarna, pappa har en 50a, sen eller tidig vet jag inte, men det är att köra folkvagn på RIKTIGT
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.
Trevligt vw " nörderi" meeeer!! Tack.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag kör lite funderingar här:
När ersattes pedalgummit med VW-märket likt de i tidiga kapslarna och ersattes av de som fanns ända in på 70-talet?
Vad är det stora runda hålet i reservhjulsbaljan ovanför där kabelstammen löper till höger framlykta till för?
Ungefär när slutade man ta upp hål för startvev? Och hur många utföranden fanns av styrning för vev? Jag har två varianter, en med hål rakt igenom stötfångaren, och en med påsvetsad styrning uppe på. Båda profilerade splitstötsiar. På min split med kaross från tidigt 1951 finns en pressning kvar i mellanplåten bakom för vev, men inget hål har varit upptaget.
I en illustration från en bok är ZAR-plåten detaljerad i gult och svart. Var de någonsin målade?
Hur ser en domkraft ut till en split? Eftersom ingenting är lika på de nyare utgår jag från att de naturligtvis också är annorlunda.
MVH
Fränt, skön originalfärg på den
Jag kör lite funderingar här:
När ersattes pedalgummit med VW-märket likt de i tidiga kapslarna och ersattes av de som fanns ända in på 70-talet?
Vad är det stora runda hålet i reservhjulsbaljan ovanför där kabelstammen löper till höger framlykta till för?
Ungefär när slutade man ta upp hål för startvev? Och hur många utföranden fanns av styrning för vev? Jag har två varianter, en med hål rakt igenom stötfångaren, och en med påsvetsad styrning uppe på. Båda profilerade splitstötsiar. På min split med kaross från tidigt 1951 finns en pressning kvar i mellanplåten bakom för vev, men inget hål har varit upptaget.
I en illustration från en bok är ZAR-plåten detaljerad i gult och svart. Var de någonsin målade?
Hur ser en domkraft ut till en split? Eftersom ingenting är lika på de nyare utgår jag från att de naturligtvis också är annorlunda.
MVH
Pedalgummit med stora VW märket fanns iaf fram till sep -52, hur det ser ut sen är jag osäker, hittade en bild i Allt om Volkswagen från -53 på en bil med Zwitter/53 bräda och där ser det ut som stora märket också men det kan vara en luring då en del sådana bilder visar förseriebilar och där kan finnas en del gamla detaljer kvar på dom
Runda hålet i baljan är för att ta ut växelstången, stången för handbromsen samt "stången" som överför kraften från bromspedalen till vajrarna på mek bromsar.
Återkommer till startveven..
Zarplåten tror jag inte är målad, möjligtvis svart botten på riktigt tidiga bilar.
Om domkrafter kan du läsa en del här: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0
tror dock inte att det är heltäckande...finns fler varianter
Vilken bil och vilket skick. Coolt att innertaket är så fint.
Hur är den rostmässigt då? Är den lagad nån gång eller helt osvetsad? Den borde ju ha klarat sig fint i sitt tidigare liv i norrland.
Härligt!