http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 9&p=15
Tyckte jag kände igen den, helt sjukt vilket jobb!
Typ 1 -67 Linkpinscraper
Typ 1 -51 Långtidsprojekt
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Den apokalyptiska BD Standard bus 51
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tyckte jag kände igen den, helt sjukt vilket jobb!
Jag köper gärna en biljett till BD span Malmö!:)
Fränt!
Lite mer bakgrundshistoria om bussen. Från Sverige? tack.
Grattis!
Tack, alla.
haha! absolut
bussens historia är på väg från uk just nu i en pärm där vagnens irrfärder via olika ägare
slutar med långtidsparkering i skogen någon gång på 60 talet. Där blev den kvar
i kanske 40+ år tills britten hämtade den för typ 2 år sedan och restaurerade den till
nuvarande skick. rätta mig om det är fel ni som kan mer om denna buss.
kan berätta mer när papperna kommer.
Som Jakooby påpekar så här såg den ut när den hämtades. Sopslut, det är förnamnet det.
Jag vet att det är dödsstraff på att säga detta men den är liiiiiite för mycket
sänkt i min smak. Har redan skrapat marken några gånger och det låter INTE
kul. Den kommer att höjas några snäpp fast den kommer att förbli sänkt.
Även bilder på renoveringsprocessen är pg från uk.
Kul att den är tillbaka, ungefär ett år innan den såldes till England var jag och
tittade på den, så här i efterhand skulle man ha köpt den för 5000:-
Fan vad kul, grattis 
Claes - nästa gång du behöver låna valshjulen så kostar det inte korv, då kostar det en provkörning..... 
Grattis till en ball buss, jag hoppas kunna se och inspektera den framöver.
Det är f.ö den sjukaste BD renovering jag nånsin sett.... Den var galet slut förut. Det är inte många som ens hade fantiserat om att rädda den 
Claes - nästa gång du behöver låna valshjulen så kostar det inte korv, då kostar det en provkörning.....
Grattis till en ball buss, jag hoppas kunna se och inspektera den framöver.
Det är f.ö den sjukaste BD renovering jag nånsin sett.... Den var galet slut förut. Det är inte många som ens hade fantiserat om att rädda den
Haha! Låt oss säga så här, du är välkommen att inspektera och provköra när som.
Planerar att köra till Häljarp för sen länge lovad uppvisning av 21W men har lite smågrejer kvar.
Smider planer på att köra i karavann med bd då, säger till i tid och kan köra förbi dig.
Hoppas att man kan se denna live någonstans nästa sommar
grattis till köpet!
Riktigt fin buss du skaffat dig 
bussens historia är på väg från uk just nu i en pärm där vagnens irrfärder via olika ägare
slutar med långtidsparkering i skogen någon gång på 60 talet. Där blev den kvar
i kanske 40+ år tills britten hämtade den för typ 2 år sedan och restaurerade den till
nuvarande skick. rätta mig om det är fel ni som kan mer om denna buss.
kan berätta mer när papperna kommer.Som Jakooby påpekar så här såg den ut när den hämtades. Sopslut, det är förnamnet det.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 9&p=15Jag vet att det är dödsstraff på att säga detta men den är liiiiiite för mycket
sänkt i min smak. Har redan skrapat marken några gånger och det låter INTE
kul. Den kommer att höjas några snäpp fast den kommer att förbli sänkt.Även bilder på renoveringsprocessen är pg från uk.
Roligt att du köpte den. Håller vi det här tempot med importerande barndoors, så är det ju bra. Den tredje barndooren som importeras till Sverige på lika många år 
Din buss bärgade Hasse i Sundsvall ur skogen gissningsvist runt 2005 någongång. Sedan använde han den som reservdelsbil till sin buss.
Nu minns inte jag exakt, men det var en engelsman upp till Sundsvall som skulle köpa en helt annan bil, när han fick syn på resterna av din buss. Han köpte den och tog över den till England. Jag har för mig att det ligger nån tråd om det på TheSamba eller SSVC. Efter nått halvår köpte Ben den av honom och gjorde en monsterrenovering på väldigt kort tid. Helt otroligt att den räddades.
Angående höjden, så behöver du nog inte ta upp den många cm för att få den komfortabel. Jag tycker att din buss ser några cm lägre ut än min. Min ligger på ca 154cm till dropplist och med den höjden fick jag nog inga genomslag på min europaresa i somras. Då hade jag hela familjen med och en hel del packning.
Kolla annars att din styrsnäcka är uppflyttad. Är den inte det, så är det lägsta punkten på bussen. Dom måste flyttas upp på sänkta bussar. Annars har ju stötdämparna också ganska stor inverkan på om den slår igenom.
14dec 2013 blekinge
tackar för senast!!
Ah! Fy hondan sicken buss! Den var inte tradig! Då den hör himma i stan så ökar ju möjligheten att man får se den på vägen….vilket ju är redigt trevligt!
Det blir till att flytta begreppet "sopslut" lite längre bort efter att denna buss blev renoverad.
Lite spännande är att The Barndoor from the swamp är hämtad i Nylands trakten (Dolph Lundgrens hood) ,
ca. 6mil norr om Härnösand där Kemeps el -51an kommer ifrån.
Den här bussen stod mellan Härnösand och Viksjö om jag inte har fel.
3 st -51,or från samma trakt. Har ingen koll på chassienummer, men det har säkert andra 
You bet! 
Swamp: 20-012098
Kempes: 20-011536
Apokalyptiska: 20-019729
Kan avslöja att det funnits en annan 51a BD i härnösand, sådeså! 
Y2277 ch. 11555 avförd 1960, förmodligen skrotad, men, VEM VET..... Kanske finns en till bakrutelös kring Härnta..........

Äntligen en skånsk barndoor!!
Tack alla för att ni fyller på med info så man kan sätta denna vagn i ett sammanhang.
Spännande med fyndplatsen och de två andra "buddies" som också blev räddade från
samma trakt. Den första veckan i landet har snart gått så då får den bara vis(t)as i
garaget. I mellandagarna får jag leverans med bil från norra Sverige kanske är det
läge att ses i garaget för lite kaffe + kakor samt benzingesprächen... mellandagarna alltså.
Fyll på med mer info ni som har det. Tack på förhand.
Roligt att du köpte den. Håller vi det här tempot med importerande barndoors, så är det ju bra. Den tredje barndooren som importeras till Sverige på lika många år
Din buss bärgade Hasse i Sundsvall ur skogen gissningsvist runt 2005 någongång. Sedan använde han den som reservdelsbil till sin buss.
Nu minns inte jag exakt, men det var en engelsman upp till Sundsvall som skulle köpa en helt annan bil, när han fick syn på resterna av din buss. Han köpte den och tog över den till England. Jag har för mig att det ligger nån tråd om det på TheSamba eller SSVC. Efter nått halvår köpte Ben den av honom och gjorde en monsterrenovering på väldigt kort tid. Helt otroligt att den räddades.
Angående höjden, så behöver du nog inte ta upp den många cm för att få den komfortabel. Jag tycker att din buss ser några cm lägre ut än min. Min ligger på ca 154cm till dropplist och med den höjden fick jag nog inga genomslag på min europaresa i somras. Då hade jag hela familjen med och en hel del packning.
Kolla annars att din styrsnäcka är uppflyttad. Är den inte det, så är det lägsta punkten på bussen. Dom måste flyttas upp på sänkta bussar. Annars har ju stötdämparna också ganska stor inverkan på om den slår igenom.
Bra info! jag frågade aldrig men hade för mig att det var BL som hade exporterat den. Hur som. Han berättade i detalj om renoveringsprocessen och i princip om varenda svets som gjorts på bussen samt varifrån delarna kom från, usa, schweiz, österrike, you name it. En riktig hard core entusiast som kan sitt skrå.
Renoveringstråden på TS eller ssvc har jag också hört talas om och sökt men aldrig hittat den...
kul om någon kunde länka till den.
Tack i övrigt för all bra info. Återkommer med höjd till dropplisten.
Före:
Efter:
14dec 2013 blekinge
tackar för senast!!

Renoveringstråden på TS eller ssvc har jag också hört talas om och sökt men aldrig hittat den...
kul om någon kunde länka till den.
Varsågod!
Galen renovering av bussen. Ujujuj.
Grattis till en underbar vagn.
Varsågod!
Tack! Några av dessa bilder hade jag sett men inte alla, synd att mer av processen inte dokumenterades.
Tror att några få fler bilder kan vara på väg från uk.
Hatten av för en sådan renovering, imponerande
Grattis till en skön buss.
Ja det är helt fantastiskt vad folk kan åstadkomma!
Du har helt klart en av Sveriges absolut trevligaste buss. Helt i min smak! 
Tack, alla!
Trots att bussen är sänkt, särskilt fram, med de fjuttigaste framdäcken jag någonsin haft, så är åkkomforten enorm då den är utrustad med bra gasdämpare. Själva beamen fram är bd original men med nyare trummor, droppspindlar och adjusters.
De 40 milen fram och tillbaka till michaelth i helgen med mellanlandning (=kaffe) hos vänner i Sölvesborg gick mycket mycket bra.
Motorrummet kommer i princip att förbli orört. Enda undantag är fixa bensintankens offset då förra ägaren hade dubbla förgasare,
en enkel historia att flytta den rätt tror jag om inte tankfästet längst in (som ser lite speciell ut) ställer till problem.
Sen är luftfiltret lite fjuttigt men 1600 bubblaspisen i samspel med en ghia låda cruisar så himla bra så jag vet inte om jag har lust att börja laborera. Personligen tycker jag att oljebaserad luftfilter känns mer rätt både funktionellt och estetiskt. Dedär får jag se. Och sist men inte minst: elektronisk tändning är en höjdare!
-
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Den apokalyptiska BD Standard bus 51
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.