26

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 9&p=15

Tyckte jag kände igen den, helt sjukt vilket jobb!

Typ 1 1302s -71
Typ 1 -67 Linkpinscraper
Typ 1 -51 Långtidsprojekt

27 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-10 07:38:55)

EskiL 109 skrev:

Jag köper gärna en biljett till BD span Malmö!:)

Fränt!

Lite mer bakgrundshistoria om bussen. Från Sverige? tack.

Grattis!

Tack, alla.

haha! absolut

bussens historia är på väg från uk just nu i en pärm där vagnens irrfärder via olika ägare
slutar med långtidsparkering i skogen någon gång på 60 talet. Där blev den kvar
i kanske 40+ år  tills britten hämtade den för typ 2 år sedan och restaurerade den till
nuvarande skick. rätta mig om det är fel ni som kan mer om denna buss.
kan berätta mer när papperna kommer.

Som Jakooby påpekar så här såg den ut när den hämtades. Sopslut, det är förnamnet det.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 9&p=15

Jag vet att det är dödsstraff på att säga detta men den är liiiiiite för mycket
sänkt i min smak. Har redan skrapat marken några gånger och det låter INTE
kul. Den kommer att höjas några snäpp fast den kommer att förbli sänkt.

Även bilder på renoveringsprocessen är pg från uk.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

28

Kul att den är tillbaka, ungefär ett år innan den såldes till England var jag och
tittade på den, så här i efterhand skulle man ha köpt den för 5000:-

29

Fan vad kul, grattis ICQ/ab

30

Claes - nästa gång du behöver låna valshjulen så kostar det inte korv, då kostar det en provkörning..... ICQ/ab

Grattis till en ball buss, jag hoppas kunna se och inspektera den framöver.

Det är f.ö den sjukaste BD renovering jag nånsin sett.... Den var galet slut förut. Det är inte många som ens hade fantiserat om att rädda den ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

31

lasslo skrev:

Claes - nästa gång du behöver låna valshjulen så kostar det inte korv, då kostar det en provkörning..... ICQ/ab

Grattis till en ball buss, jag hoppas kunna se och inspektera den framöver.

Det är f.ö den sjukaste BD renovering jag nånsin sett.... Den var galet slut förut. Det är inte många som ens hade fantiserat om att rädda den ICQ/ab

Haha! Låt oss säga så här, du är välkommen att inspektera och provköra när som.
Planerar att köra till Häljarp för sen länge lovad uppvisning av 21W men har lite smågrejer kvar.
Smider planer på att köra i karavann med bd då, säger till i tid och kan köra förbi dig.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

32

Hoppas att man kan se denna live någonstans nästa sommar ICQ/ab grattis till köpet!

33

Riktigt fin buss du skaffat dig Default/smile

Henke från Heby
*VW kombi -63*

34 Senaste redigerad av Demian (2013-12-15 00:36:51)

luftgekühlt skrev:

bussens historia är på väg från uk just nu i en pärm där vagnens irrfärder via olika ägare
slutar med långtidsparkering i skogen någon gång på 60 talet. Där blev den kvar
i kanske 40+ år  tills britten hämtade den för typ 2 år sedan och restaurerade den till
nuvarande skick. rätta mig om det är fel ni som kan mer om denna buss.
kan berätta mer när papperna kommer.

Som Jakooby påpekar så här såg den ut när den hämtades. Sopslut, det är förnamnet det.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 9&p=15

Jag vet att det är dödsstraff på att säga detta men den är liiiiiite för mycket
sänkt i min smak. Har redan skrapat marken några gånger och det låter INTE
kul. Den kommer att höjas några snäpp fast den kommer att förbli sänkt.

Även bilder på renoveringsprocessen är pg från uk.

Roligt att du köpte den.  Håller vi det här tempot med importerande barndoors, så är det ju bra. Den tredje barndooren som importeras till Sverige på lika många år ICQ/ab

Din buss bärgade Hasse i Sundsvall ur skogen gissningsvist runt 2005 någongång. Sedan använde han den som reservdelsbil till sin buss.

Nu minns inte jag exakt, men det var en engelsman upp till Sundsvall som skulle köpa en helt annan bil, när han fick syn på resterna av din buss. Han köpte den och tog över den till England. Jag har för mig att det ligger nån tråd om det på TheSamba eller SSVC. Efter nått halvår köpte Ben den av honom och gjorde en monsterrenovering på väldigt kort tid. Helt otroligt att den räddades.

Angående höjden, så behöver du nog inte ta upp den många cm för att få den komfortabel. Jag tycker att din buss ser några cm lägre ut än min. Min ligger på ca 154cm till dropplist och med den höjden fick jag nog inga genomslag på min europaresa i somras. Då hade jag hela familjen med och en hel del packning.

Kolla annars att din styrsnäcka är uppflyttad. Är den inte det, så är det lägsta punkten på bussen. Dom måste flyttas upp på sänkta bussar. Annars har ju stötdämparna också ganska stor inverkan på om den slår igenom.

35 Senaste redigerad av michaelth (2013-12-15 06:28:17)

14dec 2013 blekinge  ICQ/ag tackar för senast!!
http://forumbilder.se/CGDS7/img-2352.JPG

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36

Ah! Fy hondan sicken buss! Den var inte tradig! Då den hör himma i stan så ökar ju möjligheten att man får se den på vägen….vilket ju är redigt trevligt!

Panelbuss -75, Bubbla -62, små råttig soltakare

37

Det blir till att flytta begreppet "sopslut" lite längre bort efter att denna buss blev renoverad.
Lite spännande är att The Barndoor from the swamp är hämtad i Nylands trakten (Dolph Lundgrens hood) ,
ca. 6mil norr om Härnösand där Kemeps el -51an kommer ifrån.
Den här bussen stod mellan Härnösand och Viksjö om jag inte har fel.
3 st -51,or från samma trakt. Har ingen koll på chassienummer, men det har säkert andra  ICQ/ad

38 Senaste redigerad av Thomas Å (2013-12-15 22:40:18)

You bet!  ICQ/ad


Swamp: 20-012098
Kempes: 20-011536
Apokalyptiska: 20-019729

"Pimped by Nature"

39

Kan avslöja att det funnits en annan 51a BD i härnösand, sådeså! ICQ/ab
Y2277 ch. 11555 avförd 1960, förmodligen skrotad, men, VEM VET..... Kanske finns en till bakrutelös kring Härnta..........

  ICQ/af

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

40

Äntligen en skånsk barndoor!!

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

41

Tack alla för att ni fyller på med info så man kan sätta denna vagn i ett sammanhang.
Spännande med fyndplatsen och de två andra "buddies" som också blev räddade från
samma trakt. Den första veckan i landet har snart gått så då får den bara vis(t)as i
garaget. I mellandagarna får jag leverans med bil från norra Sverige kanske är det
läge att ses i garaget för lite kaffe + kakor samt benzingesprächen... mellandagarna alltså.

Fyll på med mer info ni som har det. Tack på förhand.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

42 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-16 14:25:54)

Demian skrev:

Roligt att du köpte den.  Håller vi det här tempot med importerande barndoors, så är det ju bra. Den tredje barndooren som importeras till Sverige på lika många år ICQ/ab

Din buss bärgade Hasse i Sundsvall ur skogen gissningsvist runt 2005 någongång. Sedan använde han den som reservdelsbil till sin buss.

Nu minns inte jag exakt, men det var en engelsman upp till Sundsvall som skulle köpa en helt annan bil, när han fick syn på resterna av din buss. Han köpte den och tog över den till England. Jag har för mig att det ligger nån tråd om det på TheSamba eller SSVC. Efter nått halvår köpte Ben den av honom och gjorde en monsterrenovering på väldigt kort tid. Helt otroligt att den räddades.

Angående höjden, så behöver du nog inte ta upp den många cm för att få den komfortabel. Jag tycker att din buss ser några cm lägre ut än min. Min ligger på ca 154cm till dropplist och med den höjden fick jag nog inga genomslag på min europaresa i somras. Då hade jag hela familjen med och en hel del packning.

Kolla annars att din styrsnäcka är uppflyttad. Är den inte det, så är det lägsta punkten på bussen. Dom måste flyttas upp på sänkta bussar. Annars har ju stötdämparna också ganska stor inverkan på om den slår igenom.

Bra info! jag frågade aldrig men hade för mig att det var BL som hade exporterat den. Hur som. Han berättade i detalj om renoveringsprocessen och i princip om varenda svets som gjorts på bussen samt varifrån delarna kom från, usa, schweiz, österrike, you name it. En riktig hard core entusiast som kan sitt skrå.

Renoveringstråden på TS eller ssvc har jag också hört talas om och sökt men aldrig hittat den...  Default/hmm  kul om någon kunde länka till den.

Tack i övrigt för all bra info. Återkommer med höjd till dropplisten.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

43

Före:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1084522.jpg
Efter:

michaelth skrev:

14dec 2013 blekinge  ICQ/ag tackar för senast!!
http://forumbilder.se/CGDS7/img-2352.JPG

ICQ/ag

44

luftgekühlt skrev:

Renoveringstråden på TS eller ssvc har jag också hört talas om och sökt men aldrig hittat den...  Default/hmm  kul om någon kunde länka till den.

Varsågod!


http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … ght=sweden

45

Galen renovering av bussen. Ujujuj.
Grattis till en underbar vagn.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

46

Tack! Några av dessa bilder hade jag sett men inte alla, synd att mer av processen inte dokumenterades.
Tror att några få fler bilder kan vara på väg från uk.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

47

Hatten av för en sådan renovering, imponerande ICQ/ag  ICQ/ag Grattis till en skön buss.

48

Ja det är helt fantastiskt vad folk kan åstadkomma!
Du har helt klart en av Sveriges absolut trevligaste buss. Helt i min smak! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

49 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-17 11:30:33)

Tack, alla!

Trots att bussen är sänkt, särskilt fram, med de fjuttigaste framdäcken jag någonsin haft, så är åkkomforten enorm då den är utrustad med bra gasdämpare. Själva beamen fram är bd original men med nyare trummor, droppspindlar och adjusters.

De 40 milen fram och tillbaka till michaelth i helgen med mellanlandning (=kaffe) hos vänner i Sölvesborg gick mycket mycket bra.

Motorrummet kommer i princip att förbli orört. Enda undantag är fixa bensintankens offset då förra ägaren hade dubbla förgasare,
en enkel historia att flytta den rätt tror jag om inte tankfästet längst in (som ser lite speciell ut) ställer till problem.

Sen är luftfiltret lite fjuttigt men 1600 bubblaspisen i samspel med en ghia låda cruisar så himla bra så jag vet inte om jag har lust att börja laborera. Personligen tycker jag att oljebaserad luftfilter känns mer rätt både funktionellt och estetiskt. Dedär får jag se. Och sist men inte minst: elektronisk tändning är en höjdare!

Post's attachments

P8050222Small_zps1c82381e.jpg, 35.73 kb, 360 x 480
P8050222Small_zps1c82381e.jpg 35.73 kb, 213 downloads since 2013-12-17 

P8050223Small_zps6b429584.jpg, 48.8 kb, 640 x 480
P8050223Small_zps6b429584.jpg 48.8 kb, 234 downloads since 2013-12-17 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

50

-

Post's attachments

P8050207Small_zpse7ef363d.jpg, 30.06 kb, 360 x 480
P8050207Small_zpse7ef363d.jpg 30.06 kb, 221 downloads since 2013-12-17 

P8050208Small_zpsb99ed0d4.jpg, 33.19 kb, 360 x 480
P8050208Small_zpsb99ed0d4.jpg 33.19 kb, 242 downloads since 2013-12-17 

P8050225Small_zps1cff80f4.jpg, 55.21 kb, 640 x 480
P8050225Small_zps1cff80f4.jpg 55.21 kb, 245 downloads since 2013-12-17 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│