1

Har lite problem, när man står still och gasar så går den jättefint, svarar direkt och inga tvekningar eller något men så fort man lägger i växel och ska köra så går den inte. Har testat lite olika lägen på tändningen utan resultat. Står lite still i huvet och vet inte riktigt vad det är jag ska kolla efter så tips mottages gärna!

Det är en 1914 maskin med dubbla 44 gasare, 009 fördelare och lumenition brytarlöst tändsystem.

2

Hur då går inte? Dör den eller vad? Grundinställning på tändningenär 10 grader före eller ännu bättre 30 före vid 3000 varv. Hur har du grundinställt förgasarna?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Hur då går inte? Dör den eller vad? Grundinställning på tändningenär 10 grader före eller ännu bättre 30 före vid 3000 varv. Hur har du grundinställt förgasarna?

Oj gick lite snabbt där, ja den dör. Har ställt tändningen på 10 grader före när den står på tomgången men har inte kollat vad den ligger på vid 3000 varv, ska göras! Förgasarna har sin grundbestyckning ur kartong, kommer inte ihåg exakt vad den var nu men racekillarna här i Gävle har kikat på dem och sagt att dem åtminstone ska fungera men ev gå lite för fett, men så fel att jag inte ens kommer iväg en meter tror jag inte det är, har blandskruvarna utjusterade 3 varv, har testat skruvat in dem 1 varv också utan resultat.

Ska testa med en annan fördelare idag som har brytare och se om det är där det spökar, men om det hade varit något med förgasarna borde det väl ha märkts när man står still och gasar? För då svarar den korrekt och kan varvas upp rejält från vilket varvtal som helst.

4

Du ska ha 10 grader med avstängd motor.
Skruvarna ska ligga runt 1-1½ varv om du har rätt lågfartsmunstycke.
Jag frågade inte efter bestyckningen utan vilken inställning du gjort. Har du syncat förgasarna samt ställt in reglaget?

Jag gör såhär:
Lossa reglaget
Starta och synca med klocka eller slang (lyssna) på tomgångsskruvarna.
Stäng sakta en blandningsskruv åt gången till den burkan går illa, öppna ca 1/8 till 1/4 varv, upprepa på alla burkar.
Sätt tillbaka reglaget och kolla att det inte styr tomgången, det ska glappa lite på båda sidorna.
Se till att du har exakt samma geometri på reglagets båda sidor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Du ska ha 10 grader med avstängd motor.
Skruvarna ska ligga runt 1-1½ varv om du har rätt lågfartsmunstycke.
Jag frågade inte efter bestyckningen utan vilken inställning du gjort. Har du syncat förgasarna samt ställt in reglaget?

Jag gör såhär:
Lossa reglaget
Starta och synca med klocka eller slang (lyssna) på tomgångsskruvarna.
Stäng sakta en blandningsskruv åt gången till den burkan går illa, öppna ca 1/8 till 1/4 varv, upprepa på alla burkar.
Sätt tillbaka reglaget och kolla att det inte styr tomgången, det ska glappa lite på båda sidorna.
Se till att du har exakt samma geometri på reglagets båda sidor.

Har nu ställt in tändningen helt korrekt utan resultat. Testade synca förgasarna nu med syncmätare men motorn vill dö när jag sätter klockan över en av trattarna eller så händer ingenting. Det blir ingen skillnad om jag skruvar in blandskruvarna i botten heller, tecken på för stora lågfartsmunstycken?

6

Kan axialspelet spela in här? Om det är för tight spel vill säga?

7

Om den dör när du sätter klockan på den ena förgasaren men inte på den andra så betyder det att den inte går alls på den sidan den inte dör. Den är grymt osyncad. Skruva upp tomgångsskruven tills du får den att reagera.
Axialspelet har ingen påverkan.

Ett råd från en som gjort det själv, kolla tändföljden!

Ali G

8

Svwerker skrev:

Om den dör när du sätter klockan på den ena förgasaren men inte på den andra så betyder det att den inte går alls på den sidan den inte dör. Den är grymt osyncad. Skruva upp tomgångsskruven tills du får den att reagera.
Axialspelet har ingen påverkan.

Ett råd från en som gjort det själv, kolla tändföljden!

Du märker om axialspelet är för tight för då skär motorn på bakre ramlagret när den blir genomvarm. ICQ/ab Gissa hur jag vet det?

9

Axialspelet gör inte att man får den symptom han beskriver. Den går uppenbart inte på ena cylinderbanken.

Ali G

10

Skurit har den inte gjort än så då kan jag utesluta det då ICQ/ad Får testa vrida upp tomgången lite då och se om jag får någon respons. Men vill någon förklara varför den svarar fint osv när man står still men inte när man belastar motorn?

11

Du ska bara skruva upp tomgången på den förgasaren som den inte dör på när du sätter på synctestaren, på den nadra skulel jag tro att den ska skruvas ner. Hur hög tomgång har du nu? kolla oxå vad du har för färg på stiften, ett per sida räcker.

Det går inte åt så mycket effekt till att varva upp en motor tom.
Om du ursäktar så tror jag inte att den går så fint om den bara går som den ska på ena cylinderbanken. Motorer som inte gör det brukar låta ungefär tatatatata medan en motor som går på alla låter mera frrrrrrrrrrrrrICQ/ae
Många tror att trimmade motiorer ska gå lite ojämt men det finns många exempel på att de inte behöver göra det, när de är rätt inställda.

Ali G

12

Svwerker skrev:

Du ska bara skruva upp tomgången på den förgasaren som den inte dör på när du sätter på synctestaren, på den nadra skulel jag tro att den ska skruvas ner. Hur hög tomgång har du nu? kolla oxå vad du har för färg på stiften, ett per sida räcker.

Det går inte åt så mycket effekt till att varva upp en motor tom.
Om du ursäktar så tror jag inte att den går så fint om den bara går som den ska på ena cylinderbanken. Motorer som inte gör det brukar låta ungefär tatatatata medan en motor som går på alla låter mera frrrrrrrrrrrrrICQ/ae
Många tror att trimmade motiorer ska gå lite ojämt men det finns många exempel på att de inte behöver göra det, när de är rätt inställda.

Ok, tomgången ligger nu strax under 1000 varv, ska kolla stiften också.

Här är ett klipp, du kanske hör direkt om det är några cylindrar som saknas? ICQ/ad Är ju första motorn man sätter ihop så bara att den startar är ju helt fantastiskt i mina ögon haha.
http://www.youtube.com/watch?v=s7CWuemcM_s

13

Visst är det kul när man startar upp sin första motor och den inte tvärnyper.  Default/lol
Det är nu finliret börjar och det brukar ta sin lilla tid men jag lovar att det är värt varje minut att få den att gå rent och bra.
Lite svårt på en video men nog låter det lite tatatata, jag är inte så förtjust i den sortens ljuddämpare du har för man hör för lite av själva motorn.
Fortsätt bara på den inslagna linjen och ändra bara en sak åt gången så att du vet vad som orsakat förändringen.

Ali G

14

Svwerker skrev:

Visst är det kul när man startar upp sin första motor och den inte tvärnyper.  Default/lol
Det är nu finliret börjar och det brukar ta sin lilla tid men jag lovar att det är värt varje minut att få den att gå rent och bra.
Lite svårt på en video men nog låter det lite tatatata, jag är inte så förtjust i den sortens ljuddämpare du har för man hör för lite av själva motorn.
Fortsätt bara på den inslagna linjen och ändra bara en sak åt gången så att du vet vad som orsakat förändringen.

Ljuddämparen är bara till låns, ekonomin börja dala på slutet så det får bli en ny egen vid lön! ICQ/ag
På syncklockan jag har så är det en röd plutt som åker upp för ett graderat rör, vid vilken gradering ska plutten ligga?

15

Du får vrida öppningen på synkmätaren så att du har en stabil nivå på ena förgasaren, sen vill du utan att ändra något på synkmätaren få samma mätning på gasare nummer 2

16

andreas_ferm skrev:

Du får vrida öppningen på synkmätaren så att du har en stabil nivå på ena förgasaren, sen vill du utan att ändra något på synkmätaren få samma mätning på gasare nummer 2

Jo det förstår jag men vill man att plutten ska ligga i mitten av mätaren när allting är synkat och klart?

17

Det spelar ingen roll eftersom du med skruven ställer hur mycket luft som ska passera igenom, så länge båda visar samma så är de "synkade" men det innebär inte att de är justerade korrekt..

18

andreas_ferm skrev:

Det spelar ingen roll eftersom du med skruven ställer hur mycket luft som ska passera igenom, så länge båda visar samma så är de "synkade" men det innebär inte att de är justerade korrekt..

Ok får pula med det imorgon då! ICQ/ab