1

Ja, det är ju en svår fråga för läsaren att svara på.

I min 1600 TL sitter en likströmsgenerator som inte är inkopplad på något sätt. Förutom att jag är konfunderad över hur laddnngsregulatorn används - den är bara ansluten på de två främre anslutningarna, dvs grov röd från generatorn och till batteriet samt en tunnare sladd som jag inte funnit ut vart den går - är jag osäker på om generatorn i sig själv levererar ngn kräm.

Jag vill gärna testa den som den sitter innan jag börjar böka med ett kastbyte med en annan, även den säker, generator.

Så, frågan är: HUR testar jag generatorn utan att koppla den till en regulator? Kan jag mäta direkt på anslutningarna, D+ resp DF, eller krävs några andra arrangemang?

Jag har för mig att jag nå'nstans läst om hur man kan verifiera en likströmmare gm mätning, men kan inte hitta sidan igen... :-(

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

2

Pluskabeln från generatorn bör ju gå till laddreläet som sitter under baksätet och vidare till batteriet.

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar

3

Hej Perra. Det är faktiskt motorn jag köpte av NFK som håller på med..

Jodå, den tjocka röda går från gen till laddrelä, och sedan vidare till batteriet. Men den går även till en "rund liten grej" som ser ut som en kondensator till formen, ca 8 cm lång. De "bakre" kontakterna på laddreläet har inga kablar anslutna, men jag har ingen anledning att tro att förre ägaren kopplat bort dem.

Men åter till huvudfrågan: hur testar jag att gen fungerar?

4

Strömmen från generatorn ska gå genom regulatorn så det är felkopplat. Man kan testa om den fungerar genom att köra den som elmotor. Har en beskrivning hemma i datorn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Björn J. (2013-12-12 14:13:14)

Generator som elmotor:
Kolla i denna tråden:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11056

Annars skall det vara så här:
Df på generatorn, kopplas till Df på reläet, en grön kabel (generatorns fältlindning)
B+ på reläet skall annars gå till batteriets + pol och till tändningslåset 30.
En tunnare blå kabel går från 61 på laddreläet till kontrollampan i hastighetsmätarhuset, obs! det är viktigt att denna är anslutan, och att kontrollampan är hel, annars laddar det inte.

Jag försöker att klistra in ett kopplingsschema...
http://www.clippern.se/buggy/koppla/VW68-69.jpg
Kopplingsschemat är till en annan bil, såld på en annan marknad, den amerikanska, men det spelar ingen roll, då generatorkopplingen är den samma för alla modeller med likströmsgenerator.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Den lilla runda grejen... ingen aning, har du någon bild på den?

7

Mina vänner! Återigen har mitt motto talat: Det som fokuseras förändras!

När jag köpte bilen fick jag två motorer med vid sidan, och ingen i. Senaste montaget var med en tvåliters insprutningsmotor, och javisst ja! Den var växelströmmare! Så av med alla kontakter, kontroll av vilka stift som heter vad, och så: återkoppling.

Men... ingen skillnad - den laddar fortfarande inte,,,

Nu ligger den på bänken, rengjord i både kontakter och kol. Nu ska jag (försöka) köra den som motor, för att se om den lever öht.

Tack Björn för schemat och kommentarer.
Sverker; jag väntar ivrigt på en How To köra den som motor.

Imorgon är en annan dag  ICQ/ae

8

Hmmm.. Hittade - såklart - ett klipp på Youtube...
http://www.youtube.com/watch?v=HHU8t6-V5DM

Om jag fattar det rätt har han (?) kopplat Plus till D+ , Minus till stomme och förbundit DF med stommen/"en liten skruv" på höljet.

Rätt så?  Default/yikes

9 Senaste redigerad av Björn J. (2013-12-12 16:03:15)

Glöm det!
Det funkar inte att köra en växelströmmare som elmotor, det funkar bara med likströmsgeneratorerna!!!!

I övrigt, ingen orsak, kul att hjälpa till.

10

En växelströmmare är enklare att koppla in.
En tjock kabel från B+ till batteriet! oftast via ingående kontakt på solenoiden.
Det finns två modeller av växelströmmare, de med inbyggd regulator, och de med extern.
Men i princip samma inkoppling. Df på generator och regulator kopplas ihop, likadant med D-och D-. D+ på gen. och D+ på regulatorn skall också kopplas ihop! men med en avstickare till laddningslampan.
På varianten med inbyggd regulator blir det bara B+ och kanske B- (till jord i chassiet) samt kabeln från D+ till laddningslampan.

Du kan läsa mer här:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … e46637ca01
Scrolla en bit nedåt på den sidan.

11

Hans-Örjan skrev:

Hmmm.. Hittade - såklart - ett klipp på Youtube...
http://www.youtube.com/watch?v=HHU8t6-V5DM

Om jag fattar det rätt har han (?) kopplat Plus till D+ , Minus till stomme och förbundit DF med stommen/"en liten skruv" på höljet.

Rätt så?  Default/yikes

Fältlindningen måste också ha spänning, annars byggs det inte upp något magnetfält inne i motorn/generatorn. På filmen ser det ut som om fältlindningen och rotorlindningen är kopplade i serie, dom får då halva spänningen var, 6 volt om det är ett 12 voltsystem, det är fördelaktigt och väldigt snällt då man inte riskerar att överhetta generatorn.

I normala fall får fältlindningen spänning över laddlampans glödtråd, då startas laddningen, men när generatorn själv börjar ladda ökar spänningen på den anslutningen, fältlindningen försörjs internt, laddlampan får + från två håll och slocknar.

12

Här är beskrivningen! OBS! Fungerar inte på växelströmmare!!  ICQ/ab

Ta bort generator/fläktremmen, koppla loss ledningarna från laddningsregulatorn ("relät").
Lyft ut din blyackumulator ("batteri") och koppla pluspolen med hjälp av en ledning till ledningen som var ansluten till D+ på relät.
Den andra ledningen som kommer ut från generatorn , var ansluten till DF på relät, kopplar du till generatorns stomme.
Från minus polen på "batteriet" kopplar du en ledning till generatorns stomme.
Nu går generatorn som elmotor, under förutsättning att den är i skick. ta loss en av ledningarna från "batteriet", gör ett märke på generatorremskivan med tusch eller krita, koppla ledningen igen och bryt emellanåt och vrid generatorn så att kritsträcket kommer i olika lägen vid nya startförsök.
Om generatorn startar som elmotor från alla lägen så torde generatorankaret vara i skick. Då återstår fältlindningen. Koppla loss ledningen som normalt går till DF under det att generatorn snurrar som motor, nu skall varvtalet öka och momentet avta, eftersom magnetiseringströmmen upphör går generatorn endast på remanensen.
Om allt detta fungerar och din (bilens) laddningsregulator är i skick skall den nu efter inkoppling ladda. Denna kontrollmetod kan användas på alla Bosch 6 V och 12 V likströmsgeneratorer, som har yttre jordning. Däremot Bosch 24 V och Lucas har inre jordning och skall kopplas på annat sätt vid motorprovet. Är du osäker läs detta flera gånger så att inte generatorn skadas. Hoppas nu detta är till hjälp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Steg 1 i Svwerkers eminenta beskrivning genomförd.

Till att börja med startade generatorn som motor från.. inte riktigt alla lägen.TACK Svwereker för tipset med krita och märke! Det stod klart att det var ca en tredjedels varv där gen inte snurrade igång, och jag noterade att amp.mätaren på batteriladdaren pendlade upp och ner under körningen. Hmmm... Snabb koll av att kolen satt rörligt - det gjorde de inte när jag tog ur gen ur bilen. Nja..lite fix med det ena kolet, och så nytt försök. Aha! Nu fungerar den som motor i alla startlägen, amp.mätaren ligger fast runt 5 ampere.... och nu är middagen klar.  Default/lol

Del 2 med koll av fältlindningen fick anstå till i morgon.
ICQ/ae

14

Beskrivningen är inte min men det är bra att det funkar.  ICQ/ab

Ali G

15 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-12-18 20:49:21)

Sådär ja. Nu är spänningen på topp! Eller ja, generatorn laddar igen.
Tack vare tips och råd här. Lite, iaf  ICQ/ad

Jag tänkte komplettera instrumenteringen med såväl volt- som ampéremätare.
Hur ansluter man dem på fiffigaste vis? Spontant tänker jag mig att de borde kunna
läggas parallellt resp i serie efter laddningsregulatorn.

Andra tips och synpunkter mottages gärna  ICQ/ag

16 Senaste redigerad av Björn J. (2013-12-18 23:44:12)

Ja, voltmetern parallellt, och amperemetern i serie...
Jag brukar koppla voltmetrar "längst bort" i elsystemet, på den gren som ligger längst bort från generator och batteri, där spänningsfallet är som störst. Somliga kopplar den direkt på 30 vid tändningslåset.

Amperemetrar till bilar har oftast en minus och en plusskala med noll i mitten, mäter både förbrukning och laddning.
Elektriskt sett kopplas dennas utgång till batteri +, ingången kopplas i en T-koppling där ena delen går till generatorn B+ och den andra går till 30 på tändningslåset. OBS! amperemetern skall INTE kopplas in på den tjocka kabeln som går från batteri till startmotorn.
Då man vill ha amperemetern på instrumentbrädan blir det en hel det kabeldragning i en svansmotorbil, det är mindre bra. Det finns modernare amperemätare med en mätshunt, som eliminerar långa kablar och spänningsfall.

På Tradera har jag sett små fina digitala moduler, både som volt och amp.meter. Den senare med shunt.