1

Dags att presentera det senaste tillskottet i familjen och en efterlängtad buss, med rätt årsmodell. Inledningsvis vill jag ge ett stort tack till Jonas från Svärdsjö/Falun för hjälp med att dra hem "The Asphalt Racer" från norr. Du gjorde en grym insats! Stort tack.
Nu står den för tillfället parkerad hos Woffe i Gävle i väntan på senare förflyttning mot Stockholm.
Under tiden ritar jag och skissar på allt från hjul, MOTOR, inredning och inte minst kommande svetsarbeten.
Svets ja....
Ska väl erkänna att man ligger i samma nivå som GB... var fan slår man på svetsen någonstans...?
Men, viljan är det inget fel på. Det ska bli en helvetes buss med bra kraft i.
Ska ju slå Porsche bussen från Finland, å jajamen, å jodå, en Porsche motor ska i.

Nedan ser ni bussen vid dess upphämtning i det mörkaste delarna av norra Sverige.
Drar även med en bild på dess möjliga utveckling vid tidig vår. Har inte bestämt om det ska bli ratlook eller till och med ngn färg på bussen..

Detta blir tävlingsbussen, han kommer snart få sällskap av en 2 år äldre teambuss. I "stallet" ingår sedan tidigare min Split som just nu får brun färg på karossen och som även väntar på en 2332 cc.. platsen bredvid Splitten ska bussen få.
Fullt ös och god jul!

FÖRE och dagsläge...
http://forumbilder.se/CGDIR/bild-19.JPG

EN IDÉ
http://forumbilder.se/CGDIR/images.jpg

EN PLAN på MOTOR:
http://forumbilder.se/CGDIR/70.jpg
Fullmatat och lite trångt blir det...

2

Underbart,vi hänger på.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Helt underbart projekt! Blir galet kul att följa detta.

Önskar dig ett stort lycka till i det hela! ICQ/ab

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

4

Ql !! blir det en GT3 maskin  ICQ/ag  eller var det inte en sådan i den breddade ringtaxin på bilden ovan.. ICQ/ad  fett!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Ja, just nu står jag i funderingar med goda kontakter om 3.2, 3.6, GT3, med mera...
Har haft en dialog med "den blå finska panelbussens" ägare om hur mycket plats som finns.

Det blir lika svårt att få till rätt Porsche motor, som växellåda (som verkligen håller).

6

Underbart, gillas! Racetaxin blir man ju inte lite upphetsad av...

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

7

ja platsen e nog en faktor att tänka på... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Har du inte lärt dig svetsa efter Du är färdig med den där så är du seglärd.  ICQ/ae

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

9

Default/lol
Jodå, har även planerat in kurs hos Woffe efter nyår.
Just nu har jag mer huvudbry med plats för motor och låda.

Om ngn tror att det är lätt, kolla i följande exempel på "paket":
http://www.blocket.se/skaraborg/Motorpa … amp;last=1

10

Blitzkrieg Racing skrev:

Default/lol
Jodå, har även planerat in kurs hos Woffe efter nyår.
Just nu har jag mer huvudbry med plats för motor och låda.

Om ngn tror att det är lätt, kolla i följande exempel på "paket":
http://www.blocket.se/skaraborg/Motorpa … amp;last=1

Kan oxå meddela att detdär paketet väger dryga 400kg..Har just plockat ur ett dylikt ur Cup-bilen som jag mekar.O så e de ju vattenkylt..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

11

Shit, 400 kg.... Har du ingen plats över för det, så kan du ta det på färjan över sjön till mig..  ICQ/ae
Arbetet har nu börjat

12

Härligt att du är på G!

DD-bussen gick till Värmland btw.

//S

13

Stort tack för affären Helmut. Bussen blir kanon efter att allt arbete är klart...

14

Hmm känns som bussen blir ordentligt baktung... med ett dylikt motor paket... men bara köööör på ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Nja, med tanke på att allt annat ska ut ur bussen och att jag ska köra samma stil som Nikke911 med toklättade delar, så är allt möjligt.
400 kg är dock en hel del, det håller jag med om.
Har erfarenhet av 3.2 och 3.6 liters motorn i Porsche bilar och de fungerar grymt bra.

Så fort den kommer hem till garaget, ska det som finns plockas isär och nytt plåt ska till.
Där det finns möjlighet att spara vikt kommer jag att göra det.

Grundtanken är enligt följande:
Utvändigt ingen förändring generellt i karossen.
Invändigt, i förardelen: samma känsla som Nikke911:s Panelbuss
Invändigt, i de bakre delarna: helt rent, men med möjlighet att lyfta i inredning och återställa vid behov.
Ratlooken kommer att efterlevas och under dess plåt, en "lite" modernare teknik.

Kolla in "taxin":
http://www.youtube.com/watch?v=aK0v--XPNxU

OM det inte fungerar, sök på:
FB1 Race-Taxi first Taxi Drive
på Youtube
ICQ/af

16

Härligt projekt! Helt i min smak! Kör så det ryker  ICQ/ag
En tanke, all extra vikt måste kompenseras med mer effekt... mindre paket mindre effekt? Fan det där lät konstigt  Default/lol  men ändå helt sant  ICQ/ad

17

Blitzkrieg Racing skrev:

Svets ja....
Ska väl erkänna att man ligger i samma nivå som GB... var fan slår man på svetsen någonstans...?

Jag har lokaliserat av och på knappen... sen har jag förstått att man ska vrida på tuben...  ICQ/ae
Härligt projekt  ICQ/ab

18

Blitzkrieg Racing skrev:

Nja, med tanke på att allt annat ska ut ur bussen och att jag ska köra samma stil som Nikke911 med toklättade delar, så är allt möjligt.
400 kg är dock en hel del, det håller jag med om.
Har erfarenhet av 3.2 och 3.6 liters motorn i Porsche bilar och de fungerar grymt bra.

Så fort den kommer hem till garaget, ska det som finns plockas isär och nytt plåt ska till.
Där det finns möjlighet att spara vikt kommer jag att göra det.

Grundtanken är enligt följande:
Utvändigt ingen förändring generellt i karossen.
Invändigt, i förardelen: samma känsla som Nikke911:s Panelbuss
Invändigt, i de bakre delarna: helt rent, men med möjlighet att lyfta i inredning och återställa vid behov.
Ratlooken kommer att efterlevas och under dess plåt, en "lite" modernare teknik.

Kolla in "taxin":
http://www.youtube.com/watch?v=aK0v--XPNxU

OM det inte fungerar, sök på:
FB1 Race-Taxi first Taxi Drive
på Youtube
ICQ/af

Här har du lite mera inspiration! ICQ/ag

http://m.youtube.com/watch?v=WjkKDYcWdeA
http://m.youtube.com/watch?v=rsPkPoEvXoo
http://m.youtube.com/watch?v=6KCEnzjZVT4

Bubbla -62

19 Senaste redigerad av SplitPersonality (2013-12-12 11:53:17)

Forget Finland.... Norway is the one to beat;

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1110.0.html

Post's attachments

Jorn Tangen.jpg, 85.77 kb, 640 x 480
Jorn Tangen.jpg 85.77 kb, 266 downloads since 2013-12-12 

20

Speachless.... riktigt, riktigt fint bygge!
Känner att man har en hel del att göra i vinter...
Norge - Finland - Sverige Bus Racing Competition 2014 väntar runt hörnet.

21 Senaste redigerad av 50 split (2013-12-12 18:35:17)

Rullar denna (med porsche motor över 3L) år 2014 äter jag upp Ika´s fin-tofflor!!


Du har 12 månader och 29 dagar på dig! ICQ/ad



Men lycka till!! Hoppas du får uppleva din dröm att piska dessa andra nordiska bussar.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

22

Tack för nedräkningen...
Grattis förresten till 700 mil med Zwittern, inte illa. Hade man tid över kunde man haka på med 50:an nästa år.. men det blir nog garaget hela året...

23

Är nog bäst, fast, du vet väl att det körs på Le Mans i början av Juli, Le Mans classic!

Kanske något att planera för! Vart annat år är den träffen, inte bara vw´s men dom kör vw träff i anslutning till racet oxå!
Nästa år blir det nog ingen längre resa för mig, då jag satsar på att ta mig fram med den egna kroppen som motor, men, nog blir det väl någon liten tur, kanske sydnorge, men blir det Le Mans blire bara med flygstol å hyrbil.... Laddar för 2015 och Petermax Müller Rennen istället, till B-C

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

24

Hade kunnat marinera mina skor åt dig danne om oddsen var andra. Tyvärr tror jag annat och behåller pjuckorna omarinerade.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

25

Tja Jörn (ambulansen) kör ju faktiskt fortfarande med volkswagengrejor nämliigen Wasserboxer ..... vill man åka fort tror jag NÄSTAN att det blir enklare ICQ/ab

Se på jörn, kan han kan väl du ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.