1

kan man ta ett svänghjul som är 6v och sätta det på en motor märkt med H som är 12v
och sen köra på 6v startmotor på detta?

2 Senaste redigerad av Stefan T (2011-05-09 18:56:35)

ja

3

dock kanske inte tätningen funkar men starten funkar
se upp med axialspelet så det blir rätt

4

Stefan T skrev:

dock kanske inte tätningen funkar men starten funkar
se upp med axialspelet så det blir rätt

hur mäter/kollar man det?

5 Senaste redigerad av Ika (2011-05-09 19:53:13)

Ta bort packboxen, dit med shimsen, dit med svänghjul och dra åt. rucka ut och in och mät glappet. Är du seriös så mäter du med indikator men digitalt skjutmått ger rätt bra hum om du inte ska trimma hårt. 0.11-0.13mm

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

6

0,07 - 0,13 ska det vara. Se upp med svänghjulen. Finns 4 olika varianter av 6V.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

0,07 - 0,13 ska det vara. Se upp med svänghjulen. Finns 4 olika varianter av 6V.

vilket ska jag ha då?

8

Samma typ som sitter på din motor idag. Har du O-ring så är det ett sådant du ska ha. Finns en tråd på gamla SCLF där detta reds ut. Sök där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

Samma typ som sitter på din motor idag. Har du O-ring så är det ett sådant du ska ha. Finns en tråd på gamla SCLF där detta reds ut. Sök där.

Den gamla siten verkar vara bortplockad, synd då det fanns en hel del både nyttigt och skoj där. Hittade dock ett citat därifrån på vwtyp1.com

svänghjulstyper

180 mm           Startkrans   Tätning

113 105 271 A    109           Papper

113 105 271 B    109           Plåt

113 105 271 C    109          O-ring

141 105 271       130          O-ring



200 mm

211 105 271       109          Plåt

211 105 271 C    109         O-ring

311 105 271       130         O-ring

Generellt så kallar man 109 kuggars startkrans för 6 volt och 130 kuggar för 12 volt (undantaget är bilar tillverkade som årsmodell -67 som har 6V med 130 kugg).


De tidiga svänghjulen 113 105 271 A och B skiljer sig i ytan mellan hålen för stiften. B är lite konisk, även djupet skiljer något. Det är därför viktigt att använda rätt typ av packning till repektive svänghjul.

Vevaxlarna skiljer sig också. Anliggningsytan är något större på tidiga axlar. Hålbilden för stiften är dock densamma. Detta gör att tidiga svänghjul passar på en senare vevaxel. Jag skulle dock akta mig för denna kombination av flera anledningar.

1. Papper mellan vevaxel och svänghjul -stor risk att svänghjulet lossnar när pappret suger åt sig oljan.

2. Versionen med plåtpackning -svänghjulet är koniskt i ytan mot vevaxeln men den nya vevaxelns yta är mindre.

3. Volkswagen gjorde sig av med båda alternativen och satte dit o-ringen redan 1966. Det hade man knappast gjort om den tidigare lösningen var lika bra.

Som du ser är det en djungel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

hur hårt ska svänghjulet dras?

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

11

36kg

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

okej och då spelar de ingen roll om de är standard maskin eller om de är nya grejer? utan 36kg är så mycket som de ska dras rakt över?

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

13

Det finns ju kraftigare svänghjulsbultar och dom ska dras hårdare.36 kg är för std-bulten.

14

okej tack då vet jag

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber