kan man ta ett svänghjul som är 6v och sätta det på en motor märkt med H som är 12v
och sen köra på 6v startmotor på detta?
2 2011-05-09 18:56:08 Senaste redigerad av Stefan T (2011-05-09 18:56:35)
ja
dock kanske inte tätningen funkar men starten funkar
se upp med axialspelet så det blir rätt
dock kanske inte tätningen funkar men starten funkar
se upp med axialspelet så det blir rätt
hur mäter/kollar man det?
5 2011-05-09 19:52:04 Senaste redigerad av Ika (2011-05-09 19:53:13)
Ta bort packboxen, dit med shimsen, dit med svänghjul och dra åt. rucka ut och in och mät glappet. Är du seriös så mäter du med indikator men digitalt skjutmått ger rätt bra hum om du inte ska trimma hårt. 0.11-0.13mm
0,07 - 0,13 ska det vara. Se upp med svänghjulen. Finns 4 olika varianter av 6V.
Ali G
0,07 - 0,13 ska det vara. Se upp med svänghjulen. Finns 4 olika varianter av 6V.
vilket ska jag ha då?
Samma typ som sitter på din motor idag. Har du O-ring så är det ett sådant du ska ha. Finns en tråd på gamla SCLF där detta reds ut. Sök där.
Ali G
Samma typ som sitter på din motor idag. Har du O-ring så är det ett sådant du ska ha. Finns en tråd på gamla SCLF där detta reds ut. Sök där.
Den gamla siten verkar vara bortplockad, synd då det fanns en hel del både nyttigt och skoj där. Hittade dock ett citat därifrån på vwtyp1.com
svänghjulstyper
180 mm Startkrans Tätning
113 105 271 A 109 Papper
113 105 271 B 109 Plåt
113 105 271 C 109 O-ring
141 105 271 130 O-ring
200 mm
211 105 271 109 Plåt
211 105 271 C 109 O-ring
311 105 271 130 O-ring
Generellt så kallar man 109 kuggars startkrans för 6 volt och 130 kuggar för 12 volt (undantaget är bilar tillverkade som årsmodell -67 som har 6V med 130 kugg).
De tidiga svänghjulen 113 105 271 A och B skiljer sig i ytan mellan hålen för stiften. B är lite konisk, även djupet skiljer något. Det är därför viktigt att använda rätt typ av packning till repektive svänghjul.
Vevaxlarna skiljer sig också. Anliggningsytan är något större på tidiga axlar. Hålbilden för stiften är dock densamma. Detta gör att tidiga svänghjul passar på en senare vevaxel. Jag skulle dock akta mig för denna kombination av flera anledningar.
1. Papper mellan vevaxel och svänghjul -stor risk att svänghjulet lossnar när pappret suger åt sig oljan.
2. Versionen med plåtpackning -svänghjulet är koniskt i ytan mot vevaxeln men den nya vevaxelns yta är mindre.
3. Volkswagen gjorde sig av med båda alternativen och satte dit o-ringen redan 1966. Det hade man knappast gjort om den tidigare lösningen var lika bra.
Som du ser är det en djungel.
Ali G
hur hårt ska svänghjulet dras?
36kg
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
okej och då spelar de ingen roll om de är standard maskin eller om de är nya grejer? utan 36kg är så mycket som de ska dras rakt över?
Det finns ju kraftigare svänghjulsbultar och dom ska dras hårdare.36 kg är för std-bulten.
okej tack då vet jag
