Måste se till att det kommer lite uppdateringar
Måste se till att det kommer lite uppdateringar
Ja denna tråd om någon behöver lite fler uppdateringar
...
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
kisavw skrev:Är det en gammal avdankad tandborste Adde fick jobba med?
Vafalls?
![]()
Tror du att jag är någon slags slavdrivare som inte förser mina ungdomar med bra verktyg, eller
...
Man kan ju inte hålla något hemligt när Stefan T smyger runt i garaget och postar bilder här inne var och varannan dag
. Jag och Andreas (a.k.a. 'Adde') har precis kommit in från ett 1½-timmars garagepass där vi penselstrukit ovansidan med Por15. Bilder kommer
...
Nej du har pojkar som delar intresset , MAO inget slavdriveri och flång nya borstar.
Ser bra ut jobbet som gjorts .
Skulle nog smyga mig förbi vid tillfälle.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Mats W skrev:kisavw skrev:Är det en gammal avdankad tandborste Adde fick jobba med?
Vafalls?
![]()
Tror du att jag är någon slags slavdrivare som inte förser mina ungdomar med bra verktyg, eller
...
Man kan ju inte hålla något hemligt när Stefan T smyger runt i garaget och postar bilder här inne var och varannan dag
. Jag och Andreas (a.k.a. 'Adde') har precis kommit in från ett 1½-timmars garagepass där vi penselstrukit ovansidan med Por15. Bilder kommer
...
Nej du har pojkar som delar intresset , MAO inget slavdriveri och flång nya borstar.
![]()
Ser bra ut jobbet som gjorts .
Skulle nog smyga mig förbi vid tillfälle.
Tack för uppskattningen. Du kan ta kontakt via PM eller mail om du känner för att komma ut mot kusten någon gång, så kan jag sätta på lite kaffe
, vad säger du om det?
OCH:
Eftersom Stefan T tycker det uppdateras för sällan i denna ’lilla’ projekttråd så dunkar jag in ännu några bilder från kvällens terapi i garaget:
…fortsättning:

Varmt har det varit idag och Andreas vågar sig på att måla i kortbyxor. Jag ”fegade” och körde blåställ. Däremot använde vi båda plasthandskar eftersom Por15 bokstavligen sitter som berget varhelst den fastnar
.

Växelspak, handbromsspak och värmereglage har även demonterats i detta stadium.

PUH – efter 1½ timme på två man är plattan äntligen färdigmålad
!
Det ska bli spännande att gå ut i garaget igen i morgon och se hur våffelpappen på ramtunneln tagit emot färgen
. Håll tummarna!
Fortsättning följer…
Grattis nu är den svart
Grattis nu är den svart
…fortsättning:
Liten (med dock) uppdatering: Bottenplattan ser hur fin ut som helst även när färgen torkat
! Och under dagen…

… kom ett litet paket från 58ghia
Ett chokereglage som sitter som en smäck!
Fortsättning följer…
Nu är paketet på väg. Grabben besiktigade den blå 65an igår, och den gick igenom. Vi har ju ingen tråd, så all tid har lagts på skruvandet
. Jobba på nu. Du gör ett superjobb. Nu ska jag åka och hämta en helrenoverad 68 platta. Renoverad på bilverkstad. Jag ska ha ditt bygge som inspirationskälla och se om jag inte kan få på någon äldre kaross.. Vi hörs.
Gratulera grabben
!
Jag ska försöka få upp lite prylar till Mora också... 
Stefan T skrev:Grattis nu är den svart
![]()
…fortsättning:
Liten (med dock) uppdatering: Bottenplattan ser hur fin ut som helst även när färgen torkat
! Och under dagen…
… kom ett litet paket från 58ghia
Ett chokereglage som sitter som en smäck!
Fortsättning följer…
Sitter bättre där än i en ica kasse i min källare . Kul när saker kommer till användning.
/victor
Gratulera grabben
!
Jag ska försöka få upp lite prylar till Mora också...
Det blir bra. Jag följer ditt bygge noga, det är kul att veta att karossen varit min en gång. Du bygger den precis så som jag drömde om, fast 100 ggr bättre. Jag hittade en hel bunt med gamla skattekvitton som suttit i 56an. Vill du ha dom? Kan ju vara en kul grej.
Jag blästrade min platta använde marine clean o metal ready sen penslade jag som ni.Det sitter som berget och är slagtåligt tror stenhårt påpor15
Jag blästrade min platta använde marine clean o metal ready sen penslade jag som ni.Det sitter som berget och är slagtåligt tror stenhårt påpor15
Det låter bra
!!! Var detta nyligen, eller har du hunnit slita lite på bilen? Jag tänker på grussprut och fukt...
det var 3 år sedan tror jag.Har inte kört så mycket med bilen ca 200 mil.Men inga skador.Färgen är slagtålig som emalj
Det låter ju strålande, hasse
!
Kaffe låter kanon och Massor med vw tjöt kan inte bli bättre.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Jag kastar ut en enkel fråga så här rätt ut i cyberrymden: Är det någon som vet vad är det för kulör/färgkod på stolsunderreden, rattstångsrör, växel- och handbromsspak? Jag känner på mig att det snart är dags att snygga till dessa detaljer nämligen och vill gärna att det ska bli rätt från början så att vi slipper göra om arbetet 
Jag undrar även om skenan i framkant under baksätet är målad i samma kulör som övrig inredning eller i karossens färg
?
![]()
Jag undrar även om skenan i framkant under baksätet är målad i samma kulör som övrig inredning eller i karossens färg
?
Skenan är i samma kulör som övriga inredningen
Skenan är i samma kulör som övriga inredningen
Tack för svaret, Bengt
! Frågan kanske låter konstig, men det flesta delar var slipade plåtrena när vi köpte bilen
Och 55:an vi har, saknar ju denna skena som bekant ...
Det är ingen konstig fråga
Färgkoden hittar jag inte i mina böcker men jag skulle nog rekomendera att ta någon del som inte solen kommit åt å åka till en färghandlare som kanske kan scanna den eller jämföra med provkartor. Basfärgerna har ändrats sen 50 talet o även om man hittar koden så är det inte säkert at den stämmer, finns för övrigt 2 olika färgtoner på inredningsfärgen på oval 
Bra med lite input och det visar sig att du har helt rätt med det där om två olika nyanser på ovalen
, helt enligt min fortsättning:
Via lite letande på theSamba har jag nämligen fått fram följande:
I tråden What colour ivory to paint interior parts står följande:
In Bob Wilsons 49-59 Authenticity Book it states that through 49-53 the steering column was beige, for 54-55 it was light beige. For 56-57 it was the same as in 49-53 and in 58-59 it was stonebeige. But this book is known to have some errors.
I tråden '57 Steering wheel Color står följande:
There is much discussion and much confusion over original paints.
The original formulas, because of lead removal and tint discontinuation, often don't match the original color but.....
The original colors are most often dirty and faded and......
The documentation on colors used sometimes conflicts or isn't even listed and......
Sometimes two examples of the same car have differences in colors!That all being said, It is generally accepted that the 57 has Grey Beige # L 472 as its paint on the seat frames and steering wheel assemblies.
djkeev länkade även till följande bild:
Här kan man studera originalreceptet till L472 ’beigegrau’
!
Hos WolfsbürgWest kan man beställa sprayfärg L75 beige ”proper for 1956-1957 Beetle seat frames.” för USD $ 12.95:

Sammanfattning: Detta med rätt interiörfärg är en djungel
…
(Och innerst inne känner jag kanske att det hela blir allt för "nördigt" om man absolut måste har rätt färg
)
Fortsättning följer…
Det är rätt kämpa emot, låt inte termos takterna vinna you shall not pass 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Så här då, eller
?

det där med kulörer och glanstal... vi skulle ha en ny färg på jobbet... man tror det bara är att beställa... men när man ska lacka "på fabrik" med robotar och skit är det likare fram och tillbaka... och beroende på massa faktorer så ser färgerna olika ut... känns som VW på den tiden inte var lika noga som man är nuförtiden att färger ska matcha i kulör och glanstal etc... men har man inte rätt info så blir det nog garanterat fel...
nu är det ju lättare när det inte ska göras i serieproduktion, men från att (nästan) trott att "svart är svart" har jag insett att det är en jäkla skillnad om man har rätt sätt att granska en lackerad yta... sen är jag själv lite färgblind och även den mest inbitne VW nerden har nog svårt att sätta fingret på blekta och slitna inredningar... sen kan man ju fundera på om det ska se ut som när det kom från fabrik eller om det ska se ut som på en orörd originalbil... troligen ser det inte lika ut... och frågan är om nån har facit...
jag har även jag sökt efter ev färgkoder på inredningar och jag tror nästan bästa tipset är just det att hitta nåt man tror är hyfsat oskadat och rätt och sen be nån bryta den färgen, sen skita i att titta och jämföra och vara glad för det man fick...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
jag tror nästan bästa tipset är just det att hitta nåt man tror är hyfsat oskadat och rätt och sen be nån bryta den färgen, sen skita i att titta och jämföra och vara glad för det man fick...
Jo, så får det bli 
…fortsättning:
Dagens uppdatering består av ett foto taget med mobilkamera – därav den lindrigt sagt usla kvalitén
…
Vi såg tidigt tendenser till ’kratrar’ där Por15 inte fäste på den del av bottenplattan som var grundad med etchprimer. Men efter ett dygns torkning blev resultatet ännu mer förfärande än vi kunnat förställa oss i vår vildaste fantasi
:

’De e ’la sau ’en kan grina, sa gobben när kärringa dog’
. (För er som inte är så hemma i östdanska dialekter – d.v.s. bl.a. halländska – så betyder ordet ’grina’ även [hån]skratta
)
More news to come…