1

Kan man göra såhär på en 1964 Typ 1?
- Montera svärden på "andra sidan" om fästet i drivaxelrören. Det blir en förskjutning på dryga centimetern eller så (jag har inte exakta måtten här).
- Korta drivaxelrören motsvarande.
- Sätta en motsvarande distans mellan trumman och kronmuttern.
/J

66 Kombi dubbeldörr soltak
64 bubblaplatta med lattjo glasfiberkaross
+ en tjeck och en fransman, båda med luftkyld boxerfyra

2

det borde väl gå..det blir väl lite snett med stötdämparinfästningen?

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

3 Senaste redigerad av mettis (2013-11-26 23:44:32)

Det går att smalna 1 cm genom att ta bort distansringen innanför hjullagret MEN då får man slipa en radie på lagret så det passar mot drivaxeln, och att flytta in på bakaxelröret genom att slå ur rundsprinten, vrida röret, borra ny ansats för rundsprinten.
Samt bromstrumman 5 mm (avsvarvning, eller ändring på distanshylsan som radialtätningen tätar mot...
-Done that.

4

Totalt 15 mm, alltså?
/J

5 Senaste redigerad av Peter S (2013-11-27 21:37:34)

mettis skrev:

Det går att smalna 1 cm genom att ta bort distansringen innanför hjullagret MEN då får man slipa en radie på lagret så det passar mot drivaxeln, och att flytta in på bakaxelröret genom att slå ur rundsprinten, vrida röret, borra ny ansats för rundsprinten.
Samt bromstrumman 5 mm (avsvarvning, eller ändring på distanshylsan som radialtätningen tätar mot...
-Done that.

Vad är det för distansring? På de drivaxlar jag mekat med sitter lagret direkt i hubben på rören. Det sitter dock en distansring utanför lagret som kläms mellan lager och bromstrumma. Dess uppgift är att täta med packbox mot lagerlocket och o-ring mot axeln och skall/kan inte plockas bort.

Det går inte att korta ett drivaxelrör och tro att man inte behöver korta axeln motsvarande. Eftersom axeln låses axiellt ute i hubben så kommer axeln att sticka in i diffen lika mycket mer som du kortat ditt rör. Paddeln på drivaxeln kommer att bottna i diffen och göra sallad av den.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

6

Delbara svärd?
Problemet var väl att det inte gick att byta däck?
Flytta fälgcentrum?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7 Senaste redigerad av rogga (2013-11-27 22:40:00)

kolla på Evil Bens sida
han gör en kortning på en ghia någonstans.  finns även samma reportage i en Ultra VW. ..

http://evilbens.co.uk/evil-bens-blog/

är sidorna runt 160-168... så det är nog lättare att börja från slutet. ...

8

Mogge skrev:

Delbara svärd?
Problemet var väl att det inte gick att byta däck?
Flytta fälgcentrum?

Nej, det är en annan fråga. (Det blir antagligen ledade svärd.) Denna fråga är för att få i aningen djupare fälgar.

Tack ni andra för input. Jag ska följa ledtrådarna...
/J

9

Jag bör kanske påpeka att jag bara är intresserad av att göra en liten (och enkel) avsmalning, runt 10-15 mm, utan att korta torsionsrören.
/J

10

Evil Ben gör typ 30 mm på en ghia utan att korta drivaxelrör etc... därav tipset..

11

rogga skrev:

Evil Ben gör typ 30 mm på en ghia utan att korta drivaxelrör etc... därav tipset..

Han smalnade inte av spårvidden, dvs. drivaxlar utan flyttade in torsionssvärden längre in för att få rum med breda fälgar med hög offset utan att fälgarna tar i svärden.

"Jacob" vill väl flytta in trumman längre in utan att flytta svärden? Kan inte tro det är möjligt utan att korta drivaxlarna också motsvarande, som redan konstaterats i tidigare inlägg...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

12

ok.  missförstod frågan lite.....

om man inte är ute efter att ha tex de fula BTR fälgarna som har mycket breddning utåt. ..
men vill bara ha bredare fälgar och däck så är ju avsmalning av bakvagnen ett bra alternativ. visst.  man måste ha rätt offset... men å andra sidan så måste man ju alltid det. ..

13

Trådskaparen har ju en liten speciell skapelse. ICQ/ab

Mera känd som jb...

14

Om man får teoretisera lite så borde du kunna göra så här:

Om du har tillgång till svarv så borde du kunna svarva av material enligt bild för att därigenom flytta kanten som hjullagret ligger an mot ca 10mm.
Nu kan du korta drivaxelröret lika mycket utan risk för att axelns paddel bottnar i diffen.

Bromstrumman kommer dock att sitta 10mm djupare över axeln och frågan är om splinsen är tillräkligt långa eller om trumman bottnar innan den klämmer distansringen.
I sådana fall, upp med trumman i svarven och svarva bort splinsen på insidan så mycket att trumman bottnar.

Förmodligen får du sedan svarva en distansring (10mm?) som träs på axeln utanför trumman så att kronmuttern hamnar rätt.

Ser inga hål i denna teori, borde väl fungera?

Post's attachments

axel.JPG, 82.03 kb, 796 x 617
axel.JPG 82.03 kb, 140 downloads since 2013-11-28 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

15

Det vill säga:
Plocka bort bromsar och allt runtikring drivaxeln, trä på bromstrumman med valt hjul med däck och prova hur mycket du behöver smalna av för att få det att fungera.

Hur mycket vågar man slipa av ändan på paddlarna innan det bottnar, eller är dett något annat på paddlarna som bottnar först?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16 Senaste redigerad av Original Jacob (2013-11-28 15:11:40)

Now we're talkin'!
Det jag alltså vill är att behålla svärden där de är, men flytta in trumman 10-15 mm.
Svarv kan nog frambringas.
/J

PS. Jag kanske bör nämna det: Jag värderar att byta till fyrbultade trummor, så om detta försvårar eller förenklar det hela så är det så klart intressant att veta! Men om det inte spelar någon roll så häng inte upp er i det. Det är inte säkert att jag byter.

17

jag vill nog minnas att den distansring som mettis pratar om längre upp finns!
märkt 22 på spränskissen nedan.

http://forumbilder.se/CG5FI/baknav.JPG

Sen har den nog som mettis säger en radie i ena ändan som då får svarvas i inre lagerbanan eller svarvas bort i drivaxeln.

18

Har du den bilden i en gnutta högre upplösning?
/J

19

taget från denna bok som ligger online: http://vwfiv.se/rephandbok.htm

http://forumbilder.se/CG5FL/1bak2.JPG

20

OK. Tack!
Om den distansen är på en centimeter och den kan rationaliseras bort så är det helt klart intressant!
/J

21 Senaste redigerad av mettis (2013-11-28 23:13:50)

Jo, på alla swingaxlar ligger denna ring innanför bakhjulslagret (OM man inte kör med raceaxlar möjligtvis - Peter ?).
Den är väl ca 5mm, som sagt. Men om man tar bort denna så stämmer inte hjullagrets radie mot drivaxelns (som är rundare).
På min racebil (kval-4:a på Bug-run 2007) sprack därför hjullagret i kvalrepan - värt att beakta !
Sedan slipade jag till hjullagrens innerring med slipstift. Men att svarva till drivaxeln är att föredra, gör dock en liten radie för att undvika brott där!
(Jag hade dessutom 50-tals bakbromstrummor - sedan kommer jag inte ihåg riktigt, men 7" Cragarfälgar körde jag med 6" slicks under originalskärmar)